Institute of Ecology

Organisational unit: Institute

Organisation profile

The Institute of Ecology is the biological and natural science department of Leuphana University of Lüneburg. Research focuses on the effects of global changes such as climate change and land use change on organisms and communities biodiversity loss as well as on biological and chemical processes. In cooperation with the human sciences, socio-economic factors of ecosystem research are considered.

Main research areas

Research foci at the Institute of Ecology are the effects of global change such as climate change and land use change on organisms and their communities and on biological functional and chemical processes. The focus is on the causes and effects of declining animal and plant populations as well as current biodiversity loss and the associated changes in abiotic and biotic ecosystem functions. In collaboration with human science research groups at Leuphana University, socio-economic factors of ecosystem research are also jointly considered.

Experimental research takes place both in laboratories, in greenhouses and in open spaces at Leuphana University. Further, many investigations take place in cultivated landscapes and in urban areas. The field studies are carried out in various countries of the temperate and Mediterranean latitudes and the tropics and sub-tropics, but also regionally, e.g. in Lüneburg and the Lüneburg Heath. Research cooperations exist with many different national and international universities and non-university institutions such as local nature conservation organizations and schools. Particularly noteworthy are the cooperations with the Alfred Töpfer Academy for Nature Conservation and the biosphere reserve administration Niedersächsische Elbtalaue.

The courses range from basic and advanced courses in various sub-fields of ecology and biology, including the performance of experiments in laboratory practicals and in the field, to interdisciplinary courses in the Bachelor's and Master's programs.

In interdisciplinary courses, contents from the fields of landscape ecology, botany, soil ecology, zoology, genetics and nature conservation are linked together, as well as courses that combine different disciplines of the natural sciences with those of the human sciences.

Recently viewed

Publications

  1. Die Bedeutung von Prüf- und Maßnahmewerten im Bodenschutzrecht
  2. The gender pay gap under duopsony
  3. Die Kategorie Geschlecht in der Nachhaltigkeitsforschung
  4. Geschäftsführung ohne Auftrag (§ 681)
  5. Kinder l(i)eben Sport
  6. Unterrichtsklima, Partizipation und soziale Interaktion
  7. Fremdsprachenlernen und Kinder- und Jugendliteratur
  8. Schulischer Einsatz von Neuen Medien
  9. Krankheitsprävention und -bewältigung als individuelle undkollektive Aufgaben.
  10. Zielfindung und Konzeptionsentwicklung in der Kooperation von Schule und Jugendhilfe
  11. Anstand als Maß wirtschaftlichen Handelns?
  12. Sprechwissenschaftliche Grundlagen
  13. Nachhaltige Verwaltung
  14. Vorabentscheidungsverfahren, Gegenstand
  15. Corona, Biopolitik und Rassismus
  16. De "la république universelle de l'enfance" à la globalisation de la culture des enfants
  17. Corporate Masterminds – Executive Management Teams in Focus
  18. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 22 [Initiativrecht]
  19. Individual motivation among entrepreneurs in the creative and cultural industries: A self-determination perspective
  20. Pflegeberater und zusätzliche Betreuungskräfte
  21. Selbstreflexion und familienkommunikation
  22. Aus- und Fortbildung der Lehrkräfte
  23. Leading Practice Publication
  24. Linguistische Grundlagen für den Sprachunterricht
  25. Seidl I. & Zahrnt A.: Postwachstumsgesellschaft. Konzepte für die Zukunft
  26. Affekt und Erinnerung
  27. Deutsche Schlager und deutsche Fernsehstars
  28. Das Wirken von Nachhaltigkeitsräten in Politik und Gesellschaft
  29. Enchytraeidendichten und organische Bodensubstanz – ein geostatistischer Ansatz
  30. Gépjárművek intelligenciájának növelése a fogyasztás és a káros anyag kibocsátás csökkentése érdekében
  31. Betriebliche Umweltinformationssysteme und Sustainability Balanced Scorecard als komplementäre Konzepte zur Umsetzung von betrieblichen Umweltschutz- und Nachhaltigkeitsstrategien
  32. Mikroökonomische Beschäftigungseffekte des Hamburger Kombilohnmodells
  33. Die heimlichen Spielregeln der Karriere
  34. Bildung für nachhaltige Entwicklung als Leitkonzept für waldbezogene Bildungsarbeit
  35. Energie, Klimaschutz und nachhaltige Mobilität
  36. Zur Notwendigkeit von Nachhaltigkeit in der Corporate Governance