Professorship for Ecology, especially Animal Ecology

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The Animal Ecology group is led by Prof. Dr. Thorsten Aßmann and is affiliated with the Institute of Ecology, Faculty of Sustainability at Leuphana University Lüneburg.

Research focuses on the influence of invertebrates on ecosystem functions (species as ecosystem engineers, herbivory, predation), large-scale distribution patterns of species and species groups (biodiversity) and their characteristics, in the Palaearctic and worldwide (macroecology), Molecular ecology (population genetics, phylogeography, conservation genetics and landscape genetics), conservation biology (conservation genetics, consequences of habitat fragmentation, restoration ecology) Biospeleology (biogeography, adaptive mechanisms), taxonomy and systematics of insects (especially ground beetles).

We teach the basics of ecology and other fields of biology. Lectures and seminars are supplemented by identification exercises and field trips.

Main research areas

The working group Animal Ecology focuses on

  • the role of invertebrates in ecosystem functioning
    (including habitat engineering, herbivory, predation)
  • large-scale distribution patterns of biodiversity and species traits in the Palaearctic and worldwide
    (macroecology)
  • molecular ecology (population genetics, phylogeography, conservation genetics and landscape genetics)
  • conservation biology (conservation genetics, fragmentation biology, restoration ecology)
  • biospeleology (biogeography, adaptation)
  • taxonomy and systematics of insects (especially carabids beetles)
    (classical and modern approaches: morphology, morphometry, DNA technics)

Projects are performed mainly in Germany, the Middle East (especially Israel), Spain, and China.

Most downloaded publications

View all »

Recently viewed

Publications

  1. Gender, ethnic and class as humour strategies in stand-up comedy of Bovi, Kenny Blaq, Akpororo and Basket Mouth
  2. Der Pressejournalismus als Konstrukteur männlicher Dominanz
  3. Rituals of critique and institutional maintenance at the United Nations climate change summits
  4. Buchbesprechung: Steffen B. Dagger, Energiepolitik & Lobbying
  5. Verbandsklage mit Zähnen? - Zum Vorschlag einer Richtlinie über Verbandsklagen zum Schutz der Kollektivinteressen der Verbraucher
  6. Sozialepidemiologie und Sozialarbeit: Zur Bedeutung und zu den Umsetzungsmöglichkeiten sozialepidemiologischer Forschungsergebnisse in der Sozialen Arbeit
  7. Motivations for Corporate Sustainability Management
  8. Drei Jahre Schul Soziale Arbeit zur Gestaltung einer gesunden und erfolgreichen Lebensphase Schulzeit für alle Schülerinnen und Schüler
  9. Erfahren – Widerfahren – Verfahren. Körper und Leib als analytische und epistemologische Kategorien Sozialer Arbeit
  10. Partizipation, inklusive Bildung und soziale Teilhabe in Kitas
  11. Ziele, Motivationen, Beziehungsorientierung und Fachlichkeit von Nachwuchs- und Spitzenkräften in nachhaltigkeitswissenschaftlich ausgerichteten Arbeitsbereichen. Ergebnisse aus dem Projekt "Nachhaltigkeitskompetenz und Geschlecht" (NaGe)
  12. Productivity premia for German manufacturing firms exporting to the euro-area and beyond
  13. Plant diversity in a changing agricultural landscape mosaic in Southern Transylvania (Romania)
  14. Transdisziplinärer Fremdsprachenerwerb im Themenfeld "Bildung für Nachhaltigkeit" in einem digitalen, transatlantischen CLIL-Lernprojekt als Beitrag zur Ausbildung internationaler Partizipationsfähigkeit
  15. Zwischen Transformation und Kommunikation
  16. Weltseehandel und seine größten Häfen – Ein Marktüberblick
  17. Das Lehrerforum www.lehrerforum-nrw.de als virtuelle multiprofessionelle Lerngemeinschaft
  18. Sei schlau, stell dich dumm? Über die Vor- und Nachteile des Verbergens von Wissen im Arbeitsleben
  19. Emotionale Kompetenzen als Prädiktor für Rückfall während und nach KVT-basierter Behandlung von Alkoholabhängigkeit
  20. Potenziale digitaler Lernplattformen im Mathematikunterricht hinsichtlich der Förderung prozeduralen und konzeptuellen Wissens zur Bruchrechnung – ein möglicher Zugang zur fachdidaktischen Analyse am konkreten Beispiel
  21. Martin Hack, Energie-Contracting - Energiedienstleistungen und dezentrale Energieversorgung
  22. Erfassung reflexionsbezogener Dispositionen von angehenden und praktizierenden Lehrkräften
  23. Alan L. Carsud and Malin Braennback (eds), Understanding the entrepreneurial mind: Opening the black box. International Studies in Entrepreneurship, Vol. 24. Heidelberg: Springer, 2009. 340 pp. ISBN 9781441904423.
  24. Life Satisfaction During the COVID-19 Pandemic
  25. Berufswahlbereitschaft von Jugendlichen: Inhalte, Auswirkungen und Förderungsmöglichkeiten
  26. Vorwort der Herausgeberinnen
  27. And always wins the Country Exodus from the Cities, Love for the Countryside, Agricultural Work in German TV Film, but also with Goethe
  28. Internationale Freiwilligeneinsätze: Wirkungen und Win-Win von Gruppenmaßnahmen am Beispiel des Corporate Volunteering mit Habitat for Humanity
  29. Literarische Sozialisation in den Zeiten des Internet
  30. New York City und der 11. September - Drei Jahre danach
  31. Die Auslegung von Gesetzen in England und auf dem Kontinent