Institute of Mathematics and its Didactics
Organisational unit: Institute
Organisation profile
The Institute of Mathematics and its Didactics prepares students in education programs of study for teaching mathematics in primary, secondary and intermediary schools as well as in vocational schools (in the social pedagogy and business economics majors). Important areas of concentration include the integration of theory and practice in mathematics education through inter- and transdisciplinary research, as well the professionalization of teachers through video-based instructional evaluation and instructor support for solving specific diagnostic assignments.
Topics
Das Institut für Mathematik und ihre Didaktik diskutiert im Rahmen wissenschaftlicher Tätigkeiten und Forschungsprojekte sowohl fachmathematische als auch mathematikdidaktische Fragen (bildungs-)wissenschaftlicher Diskurse.
Konkret ergeben sich derzeit folgende Forschungsschwerpunkte des Instituts:
- Mathematikdidaktischer Schwerpunkt:
Das Institut setzt sich auf theoretischer und empirischer Ebene mit zentralen Fragen des Lehrens und Lernens von Mathematik auseinander. Zu dieser Auseinandersetzung gehört die wissenschaftliche Diskussion sowohl von Voraussetzungen, Genese und Gelingensbedingungen (außer-)schulischer Lehr-Lern-Prozesse im Speziellen, als auch von - sich stets im Wandel befindlichen - bildungspolitischen Rahmenbedingungen von Bildungsprozessen und deren Implikationen für das Lehren und Lernen von Mathematik im Allgemeinen. Die Forschungsaktivitäten erstrecken sich dabei sowohl über verschiedene Schulstufen (bspw. Primarstufe und Sekundarstufe), als auch über verschiedene Bildungsinstitutionen (bspw. allgemeinbildende Schulen und Hochschulen). - Allgemeindidaktischer Schwerpunkt:
Ganz im Sinne der inter- und transdisziplinären Ausrichtung der Leuphana Universität Lüneburg beschäftigten sich die Wissenschaftler*innen des Instituts nicht nur mit mathematikdidaktischen Themen, sondern auch mit einer Vielzahl an innovativen Fragestellungen, die aufgrund ihrer inhaltlichen und strukturellen Komplexität nur in disziplinübergreifenden Zusammenhängen adäquat untersucht werden können. Hierzu zählen u.a. universitäre Zulassungsverfahren und digitale Lehrformate, adaptive Lernunterstützung, Erklärvideos, Sprache im Fachunterricht, ... . Entsprechend ist das Institut in den beiden überfakultären Forschungszentren ZZL (Zukunftszentrum Lehrkräftebildung) und ERLE (Empirical Research on Language and Education) vertreten. - Fachmathematischer Schwerpunkt:
Die Forschungsinteressen in der Angewandten Mathematik liegen schwerpunktmäßig im Bereich „Computational Dynamics“. Insbesondere werden theoretische, numerische und datenbasierte Konzepte zur Analyse dynamischer Systeme entwickelt. Diese werden in interdisziplinärer Zusammenarbeit zur Lösung realer Probleme, beispielsweise in der Strömungsmechanik oder Verfahrenstechnik, angewendet.
- 2025
- Published
Text Comprehension as a Mediator in Solving Mathematical Reality-Based Tasks: The Impact of Linguistic Complexity, Cognitive Factors, and Social Background
Klotz, E., Ehmke, T. & Leiss, D., 15.01.2025, In: European Journal of Educational Research. 14, 1, p. 23-39 17 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- 2024
- Published
Fachunterricht sprachsensibel gestalten mit Scaffolding: Exemplarische Darstellung einer videobasierten Lerngelegenheit
Lemmrich, S. & Ehmke, T., 17.12.2024, In: HLZ Herausforderung Lehrer_innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion. 7, 2, p. 152-163 12 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Transfer › peer-review
- Published
Verständlichkeit mündlicher Erklärungen von Sportlehrkräften: Zum Einfluss von Kohärenzbildungshilfen auf das Regelverständnis von Schüler*innen
Heemsoth, T., Krieger, C., Frerichs, R., Schmitz, A., Wallot, S., Härtig, H. & Leiss, D., 12.2024, In: German Journal of Exercise and Sport Research . 54, 4, p. 520-530 11 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
How Does Pre-Service Teachers’ Self-Efficacy Relate to the Fulfilment of Basic Psychological Needs During Teaching Practicum?
Depping, D., Ehmke, T., Besser, M. & Leiss, D., 29.11.2024, In: Education Sciences. 14, 12, 15 p., 1312.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Do connectives improve the level of understandability in mathematical reality-based tasks?
Dammann, L., Heine, L., Leiss, D. & Ehmke, T., 11.2024, In: International Electronic Journal of Mathematics Education. 19, 4, 12 p., em0791.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
On the added value of considering effects of generic and subject-specific instructional quality on students’ achievements – an exploratory study on the example of implementing formative assessment in mathematics education
Besser, M., Hagena, M. & Kleickmann, T., 10.2024, In: ZDM - Mathematics Education. 56, 5, p. 815-830 16 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Frau Summe und Herr Produkt
Guder, K-U., 17.09.2024, In: Grundschule Mathematik. 2024, 82, p. 37 1 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Transfer
- Published
Reality-based tasks for competency-based education: The need for an integrated analysis of subject-specific, linguistic, and contextual task features
Leiss, D., Ehmke, T. & Heine, L., 01.08.2024, In: Learning and Individual Differences. 114, 15 p., 102518.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Orientations for co-constructing a positive climate for diversity in teaching and learning
Viesca, K. M., Alisaari, J., Flynn, N., Hammer, S., Lemmrich, S., Routarinne, S. & Teemant, A., 16.07.2024, Teacher Education in (Post-)Pandemic and (Post-)Digital Times: International Perspectives on Intercultural Learning, Diversity and Equity. Braselmann, S., Eibensteiner, L. & Volkmann, L. (eds.). Peter Lang Verlag, p. 59-78 20 p.Research output: Contributions to collected editions/works › Chapter › peer-review
- Published
Digitized Evaluation of Academic Opportunities to Learn (OTLs) Concerning Linguistically Responsive Teaching (LRT): Descriptive Results from Nine Universities
Lemmrich, S., Spiekermeier Gimenes, S. & Ehmke, T., 07.2024, In: Education Sciences. 14, 7, 18 p., 729.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review