Institute of Mathematics and its Didactics
Organisational unit: Institute
Organisation profile
The Institute of Mathematics and its Didactics prepares students in education programs of study for teaching mathematics in primary, secondary and intermediary schools as well as in vocational schools (in the social pedagogy and business economics majors). Important areas of concentration include the integration of theory and practice in mathematics education through inter- and transdisciplinary research, as well the professionalization of teachers through video-based instructional evaluation and instructor support for solving specific diagnostic assignments.
Topics
Didaktik der Mathematik (Primarstufe, Sekundarstufe I, Hochschuldidaktik); mathematisches Lernen im Grundschulalter, mathematische Vorläuferfähigkeiten, Lernschwierigkeiten im Mathematikunterricht, Metaphern und Metonymien im mathematischen Lernprozess, mathematisches Begründen in der Grundschule; mathematische Modellierungskompetenz, modellierungsbezogene Lernprozesse, Lehrerinterventionen im Mathematikunterricht, formatives Assessment im Mathematikunterricht, sprachliche Heterogenität im Mathematikunterricht; kritische Mathematikdidaktik, Mathematik in Lehramtsstudiengängen und in den Ingenieur- und Wirtschaftswissenschaften, Übergang Schule-Hochschule, Stufen des Begründens und Beweisens, Psychologische Theorien, Mathematische Vor- und Brückenkurse, Funktionalanalysis, Nichtlineare Approximation, Partielle Differentialgleichungen
Most downloaded publications
-
1
Rank
Measurement estimation in primary school: Which answer is adequate?
Research output: Contributions to collected editions/works › Article in conference proceedings › Research › peer-review
-
2
Rank
LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
3
Rank
Kognitives Schätzen aus Sicht der Mathematikdidaktik: Schätzen von visuell erfassbaren Größen und dazu erforderliche Fähigkeiten
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
4
Rank
Aus „Erfahrung“ wird man selbstwirksam, motiviert und klug: Wie hängen unterschiedliche Komponenten professioneller Kompetenz von Lehramtsstudierenden mit der Nutzung von Lerngelegenheiten zusammen?
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
5
Rank
Vom Beispiel zum Schema - Strategiegeleitetes Modellieren durch heuristische Lösungsbeispiele
Research output: Contributions to collected editions/works › Article in conference proceedings › Research
-
6
Rank
Entwicklung eines fachspezifischen Kenntnistests zur Erfassung mathematischen Vorwissens von Bewerberinnen und Bewerbern auf ein Mathematik-Lehramtsstudium
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
7
Rank
Sprache und Mathematik – theoretische Analysen und empirische Ergebnisse zum Einfluss sprachlicher Fähigkeiten in mathematischen Lern- und Leistungssituationen
Research output: Journal contributions › Other (editorial matter etc.) › Research
-
8
Rank
Innovationen in der Hochschullehre: Empirische Überprüfung eines Studienprogramms zur Verbesserung von vorlesungsbegleitenden Übungsgruppen in der Mathematik
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
9
Rank
Systematic literature review of flipping classroom in mathematics
Research output: Journal contributions › Scientific review articles › Research
-
10
Rank
WHICH ESTIMATION SITUATIONS ARE RELEVANT FOR A VALID ASSESSMENT OF MEASUREMENT ESTIMATION SKILLS
Research output: Contributions to collected editions/works › Article in conference proceedings › Research › peer-review
-
11
Rank
Innovationen in Theorie-Praxis-Netzwerken - Beiträge zur Weiterentwicklung der Lehrkräftebildung
Research output: Books and anthologies › Collected editions and anthologies › Research
-
12
Rank
Eignung und Zulassung von Bewerber_innen auf ein Hochschulstudium: Evaluation eines Auswahlverfahrens für das Lehramtsstudium
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
13
Rank
„Stell dir doch die Situation mal konkret vor!“ – Lehrerinterventionen im Kontext mathematischer Modellierungsaufgaben
Research output: Contributions to collected editions/works › Article in conference proceedings › Research
-
14
Rank
Umgang mit beruflichen Belastungen: Evaluation fallbasierter Lernbausteine für angehende Lehrkräfte
Research output: Journal contributions › Journal articles › Education › peer-review
-
15
Rank
Network-based study of Lagrangian transport and mixing
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review