Institute of Mathematics and its Didactics
Organisational unit: Institute
Organisation profile
The Institute of Mathematics and its Didactics prepares students in education programs of study for teaching mathematics in primary, secondary and intermediary schools as well as in vocational schools (in the social pedagogy and business economics majors). Important areas of concentration include the integration of theory and practice in mathematics education through inter- and transdisciplinary research, as well the professionalization of teachers through video-based instructional evaluation and instructor support for solving specific diagnostic assignments.
Topics
Didaktik der Mathematik (Primarstufe, Sekundarstufe I, Hochschuldidaktik); mathematisches Lernen im Grundschulalter, mathematische Vorläuferfähigkeiten, Lernschwierigkeiten im Mathematikunterricht, Metaphern und Metonymien im mathematischen Lernprozess, mathematisches Begründen in der Grundschule; mathematische Modellierungskompetenz, modellierungsbezogene Lernprozesse, Lehrerinterventionen im Mathematikunterricht, formatives Assessment im Mathematikunterricht, sprachliche Heterogenität im Mathematikunterricht; kritische Mathematikdidaktik, Mathematik in Lehramtsstudiengängen und in den Ingenieur- und Wirtschaftswissenschaften, Übergang Schule-Hochschule, Stufen des Begründens und Beweisens, Psychologische Theorien, Mathematische Vor- und Brückenkurse, Funktionalanalysis, Nichtlineare Approximation, Partielle Differentialgleichungen
55. Jahrestagung der Fachgesellschaft für Didaktik der Mathematik
Ministry of Science and Culture of the state of Lower Saxony
01.02.21 → 30.04.22
Project: Scientific event
A probabilistic view on transport and mixing in closed and open flows
Padberg-Gehle, K. & Klünker, A.
01.04.17 → 22.06.23
Project: Dissertation project
Bernoulli convolution and non-uniform self-similar measures: absolute continuity and algebraic exceptions
01.06.14 → 31.05.16
Project: Research
Co²CA: Co²CA - Conditions and Consequences of Classroom Asessment
Bürgermeister, A., Kampa, M., Rakoczy, K., Harks, B., Besser, M., Klieme, E., Blum, W. & Leiss, D.
01.01.09 → 31.12.11
Project: Research
CODIP: Competences for Digital-Enhanced Individualized Practice
Ahlers, M., Besser, M., Kuhl, P., Lehr, D., Süßenbach, J., Schmidt, T., Herzog, C., Altenburger, L., Diekhoff, H., Hase, A. K., Kahnbach, L., Wendt, C., Wucherpfennig, S., Horst de Cuestas, K. & Neumann, A.
Federal Ministry of Education and Research
01.03.20 → 31.12.23
Project: Research
Early-warning signals for sudden changes in dynamical flow patterns
Padberg-Gehle, K. & Ndour, M.
01.10.15 → 11.05.20
Project: Dissertation project
Effects and interaction of linguistic and subject-specific requirements in school-related assessment tasks
Ehmke, T., Leiss, D., Dammann, L., Knabbe, A., Wienecke, L., Höttecke, D., Schwippert, K. & Heine, L.
01.02.19 → 31.08.23
Project: Research
Elementarmathematik vertiefen
Ministry of Science and Culture of the state of Lower Saxony
01.04.19 → 31.12.20
Project: Teaching
Entwicklungsverbund zur Lehrerbildung "Recruiting, Assessment, Support" im Rahmen des Gesamt-Projektes "MINT-Lehrerbildung"
Leiss, D., Ehmke, T. & Besser, M.
01.10.14 → 31.08.18
Project: Research
CRITICS: European Innovative Training Network "Critical Transitions in Complex Systems"
Padberg-Gehle, K. & Ndour, M.
01.04.15 → 01.04.19
Project: Research