Toward a better understanding of the mindsets of negotiators: Development and construct validation of the Scale for the Integrative Mindset (SIM)

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This article introduces and discusses the 15-item Scale for the Integrative Mindset (SIM) of negotiators, that is of people involved in joint decision-making processes. The scale is based on the integrative mindset (Ade, Schuster, Harinck, & Trötschel, 2018), which describes a set of three inclinations of parties approaching negotiations: a collaborative, a curious, and a creative one. Using a first sample (N = 1,030) of online survey participants, we provide evidence for a high psychometric quality of the SIM as suggested by high reliabilities and good fit indices. We also compare the SIM with scales that measure well-known and possibly related psychological constructs and show the SIM’s distinction to them. Using a second sample (N = 417), we show how the SIM differs from a Scale on Inappropriate Negotiation Strategies (SINS) that has been used in previous negotiation research. The findings of the present studies are discussed with respect to potential applications of the SIM in experimental research.
Original languageEnglish
Article numbera000548
JournalEuropean Journal of Psychological Assessment
Volume36
Issue number5
Pages (from-to)740-747
Number of pages8
ISSN1015-5759
DOIs
Publication statusPublished - 01.09.2020

    Research areas

  • Psychology - negotiation, integrative mindset, scale development, construct validation

Recently viewed

Publications

  1. The opportunity development process of nascent entrepreneurs
  2. Sprachbildung und Sprachkontakt im deutsch-polnischen Kontext
  3. Sources of Individual Differences in L2 Narrative Production
  4. Recent research and developments on wrought magnesium alloys
  5. (Pop)Kulturelle Öffentlichkeiten im Kontext der Neuen Rechten
  6. Non-invariance? An Overstated Problem With Misconceived Causes
  7. Naturwissenschaftlichen Unterricht inklusiv gestalten (Nawi-In)
  8. Nationale und internationale Kooperationen und Dissemination
  9. Medienentwicklung und Medienpädagogik: Künstliche Intelligenz
  10. Media use in Germany around the attacks in the United States
  11. Latente Bewertungsmuster in komplexen Entscheidungsprozessen
  12. Eine strukturelle Version der Theorie der Statusinkonsistenz
  13. Eigene Wege entdecken - Das Linzer Konzept der Klassenführung
  14. Die Finanzierung des Flächenrecyclings durch Kreditinstitute
  15. Convergence of adaptive learning and expectational stability
  16. Controlling invasive plant species in ecological restoration
  17. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  18. Armut und Gesundheit - Herausforderung für die Soziale Arbeit
  19. Action tendencies and characteristics of environmental risks
  20. Was haben kommunale Bildungslandschaften mit Bildung zu tun?
  21. Was bleibt? Einige Überlegungen zum Medienereignis WikiLeaks
  22. Vom Konzept zur Konzeption: Das Sozioökonomische Curriculum
  23. Transdisciplinary sustainability research in real-world labs
  24. Tackling the knowledge-action gap in sustainable consumption
  25. Putting sustainable chemistry and resource use into context
  26. Pre-service teachers’ beliefs about multilingualism in school
  27. Later Life Workplace Index: Validation of an English Version
  28. Kompetenzmessung in der Bildung für nachhaltige Entwicklung.
  29. Kita und Kommune - Partner für eine nachhaltige Energiewende
  30. I’m so sorry
  31. Global temporal typing patterns in foreign language writing
  32. Geschlechtsspezifische Differenzierung im Förderunterricht
  33. Freiwilliges Engagement im Kontext von Flucht und Migration
  34. Forschendes Lernen im Masterstudiengang Systems Engineering
  35. Die naturkundlichen Modelle von Leopold und Rudolf Blaschka
  36. Die Einführung der fachkundigen Stellungnahme bei der Ich-AG
  37. Didaktische Materialien im mathematischen Anfangsunterricht
  38. Bilanz von neun Jahren SINUS an Grundschulen in Deutschland
  39. Archival or perceived measures of environmental uncertainty?
  40. A systematic literature review of machine learning canvases
  41. "Wir Ärzte strebten nach Ruhe und schlängelten uns so durch"
  42. "Werkzeuge" des unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagements
  43. Unterricht gemeinsam planen, durchführen und nachbesprechen
  44. Understanding the gender gap in immigrant entrepreneurship
  45. Transdisciplinary institutionalization in higher education
  46. Stabilisierung durch Implementieren, Sichern und Evaluieren
  47. Special aspects of TIMSS related to mathematical education
  48. Photodegradation of micropollutants using V-UV/UV-C processes