Same but different? Measurement invariance of the PIAAC motivation-to-learn scale across key socio-demographic groups

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Julia Gorges
  • Tobias Koch
  • Débora B. Maehler
  • Judith Offerhaus

Background: Data from the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) revealed that countries systematically differ in their respondents’ literacy, numeracy, and problem solving in technology-rich environments skills; skill levels also vary by gender, age, level of education or migration background. Similarly, systematic differences have been documented with respect to adults’ participation in education, which can be considered as a means to develop and maintain skills. From a psychological perspective, motivation to learn is considered a key factor associated with both skill development and participation in (further) education. In order to account for motivation when analyzing PIAAC data, four items from the PIAAC background questionnaire were recently compiled into a motivation-to-learn scale. This scale has been found to be invariant (i.e., showing full weak and partial strong measurement invariance) across 21 countries. Methods: This paper presents further analyses using multiple-group graded response models to scrutinize the validity of the motivation-to-learn scale for group comparisons. Results: Results indicate at least partial strong measurement invariance across gender, age groups, level of education, and migration background in most countries under study (all CFI >.95, all RMSEA <.08). Thus, the scale is suitable for comparing both means and associations across these groups. Conclusions: Results are discussed in light of country characteristics, challenges of measurement invariance testing, and potential future research using PIAAC data.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer13
ZeitschriftLarge-Scale Assessments in Education
Jahrgang5
Ausgabenummer1
Anzahl der Seiten28
ISSN2196-0739
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.12.2017

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2017, The Author(s).

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Kreativ und frei?: Welche Rahmenbedingungen brauchen Kreativwirtschaft und Wissensgesellschaft in einer digitalen Welt?
  2. Exploring priority effects in a central European grassland field experiment in order to inform restoration (Symposium)
  3. Religious Activity, Risk Taking Preferences, and Financial Economic Behavior: Empirical Evidence from German Survey Data
  4. Medienkompetenz: Individuelle Schlüsselkompetenz zum kritischen und effektiven Umgang mit Medien im digitalen Zeitalter
  5. Introducing the Teacher Education Network In Lüneburg. Theory-Practice-Interrelation through Transdisciplinary Cooperation
  6. Roe deer browsing induces changes in phytohormones, primary metabolites and defense chemistry in beech and maple saplings
  7. 31. Symposium der Fachgruppe Klinische Psychologie und Psychotherapie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie - DGPs 2013
  8. VISU: Vagueness, Incompleteness, Subjectivity, and Uncertainty in Provenance Language Processing and Linked Open Data Modelling
  9. Rückzahlungsvereinbarungen und Kostenübernahme durch Arbeitgeber bei betrieblicher Weiterbildung: Determinanten und Lohneffekte
  10. Auf dem Weg zur Stiftung. Erste Erfahrungen: Die staatliche Finanzierung der Niedersächsischen Stiftungshochschulen – Kurzreferat
  11. Wissens-und Forschungspolitiken in den Künsten –Die Institutionalisierung von künstlerischer Forschung im deutschsprachigen Raum
  12. Erklärung alters- und geschlechtsspezifischer Unterschiede in der Erwerbsbeteiligung: Eine arbeitsangebotsorientierte Perspektive
  13. Formatives Assessment im Mathematikunterricht: Berücksichtigung von Effekten generischer und fachspezifischer Unterrichtsqualität
  14. Critical Artistic Interventions in Urban Contexts – The Intrinsic Logic or Spirit of Cities and Its Influence on Critical Artists
  15. How do secondary seed dispersal and post-dispersal seed predation influence the successful recruitment of common grassland species?

Publikationen

  1. Temporal dynamics of conflict monitoring and the effects of one or two conflict sources on error-(related) negativity
  2. Wissenschaftliches Schreiben und Forschen fördern. Ein Schreibtutorium für StudienanfängerInnen des Faches Deutsch
  3. Non-native and native organisms moving into high elevation and high latitude ecosystems in an era of climate change
  4. Improving students’ science text comprehension through metacognitive self-regulation when applying learning strategies
  5. Erfassung reflexionsbezogener Dispositionen von angehenden und praktizierenden Lehrkräften: ein systematisches Review
  6. Consumers' purchasing decisions regarding environmentally friendly products: An empirical analysis of German consumers
  7. Frauenförderung, Frauen und Geschlechterforschung und Gleichstellung - eine wesentliche Aufgabe im Hochschulmanagement
  8. Demirovic, Alex, Julia Dück, Florian Becker u. Pauline Bader (Hg.), VielfachKrise im finanzmarktdominierten Kapitalismus, 2011
  9. Personal norms of sustainability and their impact on management – The case of rangeland management in semi-arid regions
  10. Deciphering Sustainable Consumption: Understanding Motives and Heuristic Cues in the Context of Personal Care Products
  11. Soil and tree species traits both shape soil microbial communities during early growth of Chinese subtropical forests
  12. Glänzen, Blicken, Flickern. Das Prinzip der Glimpses in AS I WAS MOVING AHEAD OCCASIONALLY I SAW BRIEF GLIMPSES OF BEAUTY
  13. Nachhaltigkeit und Geschlechtergerechtigkeit - ein sperriges und zugleich unverzichtbares Feld für Zukunftsentwicklungen
  14. W-RENA: Eine web-basierte Rehabilitationsnachsorge zur Transferförderung nach stationärer psychosomatischer Rehabilitation
  15. Warga, Muriel: Pragmatische Entwicklung in der Fremdsprache. Der Sprechakt 'Aufforderung' im Französischen. Tübingen: Narr, 2004
  16. Treatment of comorbid alcohol use disorders and depression with cognitive-behavioural therapy and motivational interviewing
  17. Grammes, Tilmann; Schluß, Henning; Vogler, Hans-Joachim: Staatsbürgerkunde in der DDR: Ein Dokumentenband. Wiesbaden (VS Verlag) 2006
  18. Zur Erweiterung des Begriffsverständnisses interkultureller Kompetenz für das Ausbildungspersonal in der beruflichen Bildung
  19. Human–learning–machines: introduction to a special section on how cybernetics and constructivism inspired new forms of learning
  20. Internetbasierte Ansätze in der Prävention und Behandlung von depressiven Beschwerden bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen
  21. Lernprotokollunterstütztes Lernen - ein Vergleich zwischen unstrukturiertem und systemkontrolliertem diskursivem Lernen im Netz
  22. "Post"– "Pop"– "Pseudo"? – Zur Diskussion popfeministischer Zeitschriften als Arenen der (Re-)Artikulation feministischer Öffentlichkeiten.
  23. Kompetenztandem Vernetzte Versorgung - ein innovativer Ansatz zur Beforschung integrierter Versorgungsmodelle in der Psychiatrie
  24. Biogeographical patterns in the diet of the wildcat, Felis silvestris Schreber, in Eurasia: Factors affecting the trophic diversity
  25. DaZKom - a Structure Model of Pre-service Teachers' Competency for Teaching German as a Second Language in the Mainstream Classroom
  26. Callings and work engagement: Moderated mediation model of work meaningfulness, occupational identity, and occupational self-efficacy
  27. Small-scale soil patterns drive sharp boundaries between succulent "dwarf" biomes (or habitats) in the arid Succulent Karoo, South Africa
  28. Effekte der kontextuellen einkleidung von testaufgaben auf die schülerleistungen im analytischen problemlösen und in der mathematik