The influence of agricultural system, stand structural complexity and landscape context on foraging birds in oil palm landscapes

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • B. Azhar
  • D.B. Lindenmayer
  • J. Wood
  • A. Manning
  • C. McElhinny
  • M. Zakaria
  • J. Fischer
Functional diversity, an important element of avian biodiversity, can be examined by quantifying foraging guild composition. Understanding the ecological processes that underpin functional diversity of birds in oil palm Elaeis guineensis landscapes is important because different foraging guilds are likely to be influenced in different ways by land use practices. We surveyed birds at 55 sites within oil palm landscapes and at 20 sites within logged peat swamp forest, recording 208 species belonging to 19 foraging guilds. Oil palm landscapes supported a lower abundance of insectivorous, granivorous and omnivorous birds than did logged peat swamp forest despite the latter being severely degraded due to intensive timber extraction. However, abundances of other groups of foraging birds, such as raptors and wetland taxa, were higher in oil palm landscapes than logged peat swamp forest. Frugivorous species were more abundant in smallholdings than plantation estates, probably because of the presence of native trees. Foraging guild diversity was explained by stand-level attributes such as stand age, vegetation cover, epiphyte persistence and canopy cover. However, each foraging guild exhibited unique responses to different oil palm management regimes and stand-level attributes. Only arboreal omnivores and terrestrial frugivores were affected by the proximity of nearby natural forest. This diversity of responses implies that the occurrence of particular avian foraging guilds may not be a suitable ecological indicator of best-practice palm oil production. Our study also suggests that multiple conservation measures will be needed in oil palm landscapes irrespective of management regimes, including: (1) the maintenance of ground layer vegetation cover; (2) the pruning of oil palm canopy to permit light penetration to the ground layer; (3) re-vegetation of parts of oil palm landscapes with native trees; and (4) retention of natural and/or secondary forest patches within the boundaries of plantations.
Original languageEnglish
JournalIbis
Volume155
Issue number2
Pages (from-to)297-312
Number of pages16
ISSN0019-1019
DOIs
Publication statusPublished - 01.04.2013

    Research areas

  • Environmental planning - Foraging guilds, Logging, Peat swamp forest, Plantation estates, Smallholdings

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Lorenz Tille

Press / Media

  1. OER Schüler:innenumfrage zum Lesen in der Fremdsprache Englisch - Sekundarstufe I
  2. Lasst mich doch in Ruhe! - Die ITB im Zeichen von Corona
  3. Lüneburger Forscher setzen ein Zeichen
  4. Eigentum & Alltag Oranienstraße
  5. "Eine weiße Person kann sich nicht reinwaschen". Die Sprachphilosophin Steffi Hobuß spricht im Interview über Rassismus im täglichen Sprachgebrauch
  6. Wie Corona das Reisen verändern wird
  7. Offene Classrooms ermöglichen inspirierende Lehre - Hannah Trittin-Ulbrich über ihre Open-Science-Erfahrungen
  8. Corporate Sustainability Barometer
  9. Die Kunst der Verkehrsberuhigung
  10. Rezensionen zu Friederike Dobutowitsch (2020): Lebensweltliche Mehrsprachigkeit an der Hochschule
  11. Drei Fragen an Sebastian Möller
  12. Teamgeist und Humor – als Linguistin in der Kabine
  13. Erste Professur in Deutschland gestiftet
  14. Zusammenhalt dank derber Witze
  15. Lästige Launen“, Rezension zu „Die Grenzen der Verwaltung“ von Niklas Luhmann
  16. "taz - die Tageszeitung" Besprechung von "Queer Studies. Schlüsseltexte" (hg. Ben Trott und Mike Laufenberg)
  17. Schwerpunktthema Kompetenzorientierter Unterricht – Englisch: Ein Fach aus dem Handlungsfeld I stellt sich vor
  18. Fremd sein und dazugehören
  19. Arbeitsplatz-Psychohygiene macht Sinn.
  20. Kapitalistisches Schlaraffenland
  21. Sommerferien in Niedersachsen: So klappt's mit der Erholung
  22. Oh, Griechenland! Eine Korrespondenz
  23. Entwicklungsteam im ZZL-Netzwerk: Kompetenzorientierter Deutschunterricht in der Primarstufe
  24. Leuphana Studierende produzieren Lernvideos für den Englischunterricht
  25. Denkräume - im Gespräch mit Andrea Gerk in der Sendung "Lesart"
  26. Forschungsprojekt zu Gamification: Die wollen nur spielen
  27. Miteinander oder Gegeneinander? Der Umgang mit sozialen Konflikten in der Corona Pandemie.
  28. Warum Fernseher im Schlafzimmer nichts zu suchen haben