Riskante Übergänge: Politische Bildung in der Berufsorientierung unter prekären Bedingungen

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

Authors

Im Übergangsfeld Schule-Beruf stehen Jugendliche vor Entscheidungen, deren Rahmungen nur sehr eingeschränkt durch sie selbst beeinflussbar sind. In dieser Lebensphase haben sich bereits vielfältige biographische Ungleichheiten verwirklicht und in erreichten bzw. noch erreichbaren Bildungsabschlüssen manifestiert. Ihre Bedeutung für Teilhabemöglichkeiten an neuen gesellschaftlichen Spielräumen und laufenden Pluralisierungsprozessen ist den Jugendlichen dabei weitgehend klar. Entsprechend haben Geschlechterarrangements ein großes Beharrungsvermögen, wenn es um die Berufswahl von Jungen und Mädchen und die Frage eines Einbezugs von Work-Life-Balance in diese Entscheidungen geht.

Das in diesem Artikel vorgestellte Bildungsprojekt nimmt das Feld der Zukunftsplanung für die politische Jugendbildung in den Blick, indem explizit die Frage nach (vor allen Dingen auch prekärer) Arbeit, Work-Life-Balance und Geschlechterarrangements als politische Frage gestellt und im Rahmen der Bildungsarbeit thematisiert wird.
Original languageGerman
Title of host publicationDes eigenen Glückes Schmied_in!? : Geschlechterreflektierende Perspektiven auf berufliche Orientierungen und Lebensplanungen von Jugendlichen.
EditorsChristiane Micus-Loos, Melanie Plößer
Number of pages15
Place of PublicationWiesbaden
PublisherSpringer VS
Publication date2015
Pages99-113
ISBN (print)978-3-658-09132-3
ISBN (electronic)978-3-658-09133-0
DOIs
Publication statusPublished - 2015

Recently viewed

Researchers

  1. Florian Unger

Publications

  1. Host plant availability potentially limits butterfly distributions under cold environmental conditions
  2. Young, Committed, Flexible and Female
  3. Mental fatigue and the control of cognitive processes
  4. Toward comparative institutional analysis of polycentric social-ecological systems governance
  5. Effectiveness of the holistic primary school-based intervention MindMatters
  6. Effectiveness of One Videoconference-Based Exposure and Response Prevention Session at Home in Adjunction to Inpatient Treatment in Persons With Obsessive-Compulsive Disorder
  7. Emotion Regulation of Car Drivers by the Physical and Psychological Parameters of Music
  8. Mecanum wheel slip detection model implemented on velocity-controlled drives
  9. Does problem complexity matter for environmental policy delivery?
  10. Non-native Douglas fir promotes epigeal spider density, but has a mixed effect on functional diversity
  11. What shapes ground beetle assemblages in a tree species-rich subtropical forest?
  12. Building Scene and Cultural Memory in the Weser Hills.
  13. Grausamer Optimismus
  14. The performatization of space
  15. Remaking Media Practices
  16. Land use change and the future of biodiversity
  17. Alcohol intake can reduce gambling behavior
  18. Digital game culture(s) as prototype(s) of mediatization and commercialization of society
  19. Budgetierung der 3. Generation
  20. Examining long-term impacts of a training programme to improve quality of IEP goals
  21. The declarative value of paraphs and the scope of military opposition. Annotations to Johannes Hurter: On the way to military opposition.
  22. Influence of cerium on the formation of micro-galvanic corrosion elements of AZ91
  23. Observer Strategies for Virtual Sensing of Embroidered Metal-Polymer Heater Structure
  24. Conservatives' approach to work
  25. Customer accounting with budgets and activity-based costing
  26. Combination of different liquid chromatography/mass spectrometry technologies for the identification of transformation products of rhodamine B in groundwater
  27. Efficacy of an Internet-based problem-solving training for teachers
  28. A virus of distrust?
  29. High-Load Squat Training Improves Sprinting Performance in Junior Elite-Level Soccer Players: A Critically Appraised Topic.
  30. Learning Soccer in Elementary School: Using Teaching Games for Understanding and Digital Media
  31. From the plurality of transdisciplinarity to concrete transdisciplinary methods