Performativer Religionsunterricht zwischen Performance und Performativität

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

Authors

Performativer Religionsunterricht gleich welcher Couleur bewegt sich – so die hier vertretene These – zwischen den spannungsvollen Polen von Performance und Performativität. Die aktuelle kontroverse Diskussion um Performativen Religionsunterricht wird meines Erachtens in einem wesentlichen Punkt transparenter, wenn sie von diesen beiden Begriffen her beleuchtet wird. Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, die Begriffe der Performance und der Performativität gegeneinander zu profilieren und kontrovers diskutierte Fragen um den Performativen Religionsunterricht von dieser Spannung her besser greifbar zu machen – ohne sie abschließend zu beantworten. Die Differenzierung zwischen Performance und Performativität lenkt besondere Aufmerksamkeit auf die Frage, wie Performativer Religionsunterricht mit der Bedingung des „(fehlenden) Einverständnisses“ auf Seiten der Schülerinnen und Schüler umgeht.
Original languageGerman
JournalLoccumer Pelikan
Issue number3/06
Pages (from-to)110-115
Number of pages6
ISSN1435-8387
Publication statusPublished - 2006

Recently viewed

Publications

  1. A multivariate, multilevel analysis of the relationship between cognitive abilities and scholastic achievement
  2. Appraisal and coping predict health and well-being during the COVID-19 pandemic: An international approach
  3. Analyse von Mikro-Blog-Daten
  4. Principles of Business Administration and Entrepreneurship
  5. Towards a more sustainable metal use – Lessons learned from national strategy documents
  6. Strukturanalogien in Datenmodellen
  7. Das Verblassen des Unsichtbaren
  8. Water, rivers and wetlands
  9. Erratum zu
  10. How General is Trust in "Most People" ?
  11. Tailoring powder strengths for enhanced quality of cold sprayed Al6061 deposits
  12. Altruism and the Indispensability of Motives
  13. On the influence of laser beam welding parameters for autogenous AA2198 welded joints
  14. Quo vadis, Computer ?
  15. Public Value Inside:
  16. Edge devices for internet of medical things
  17. Corrigendum to: Pathways to Implementation: Evidence on How Participation in Environmental Governance Impacts on Environmental Outcomes
  18. Imagination and imaginaries of sustainability in cultural and artistic practices
  19. Unterrichtsqualität und Lehrerkooperation an Gemeinschaftsschulen
  20. Technology management and collaboration profile: virtual companies and industrial platforms in the high-tech biotechnology industries
  21. Impact of high carbon amendments and pre-crops on soil bacterial communities
  22. Bewegung in die Schulen!
  23. § 25 Übergangsregelung für Tarifverträge
  24. Sustainability-oriented targets in executive compensation – symbolic measures or significant catalyst for a sustainable transition?
  25. Robust measurement of (heavy-tailed) risks
  26. Thinking the Problematic
  27. Editorial
  28. The impact of mindfulness on the wellbeing and performance of educators