Performativer Religionsunterricht zwischen Performance und Performativität

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

Authors

Performativer Religionsunterricht gleich welcher Couleur bewegt sich – so die hier vertretene These – zwischen den spannungsvollen Polen von Performance und Performativität. Die aktuelle kontroverse Diskussion um Performativen Religionsunterricht wird meines Erachtens in einem wesentlichen Punkt transparenter, wenn sie von diesen beiden Begriffen her beleuchtet wird. Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, die Begriffe der Performance und der Performativität gegeneinander zu profilieren und kontrovers diskutierte Fragen um den Performativen Religionsunterricht von dieser Spannung her besser greifbar zu machen – ohne sie abschließend zu beantworten. Die Differenzierung zwischen Performance und Performativität lenkt besondere Aufmerksamkeit auf die Frage, wie Performativer Religionsunterricht mit der Bedingung des „(fehlenden) Einverständnisses“ auf Seiten der Schülerinnen und Schüler umgeht.
Original languageGerman
JournalLoccumer Pelikan
Issue number3/06
Pages (from-to)110-115
Number of pages6
ISSN1435-8387
Publication statusPublished - 2006

Recently viewed

Publications

  1. Vibration training in Rehabilitation
  2. Per una letteratura della partecipazione
  3. From lignin to nylon
  4. The Computational Turn, or, a New Weltbild
  5. The interplay between individual and collective efforts in the age of global threats
  6. Human development as a general theory of social change
  7. The Hanoverian Supply Chain Model: modelling the impact of production planning and control on a supply chain's logistic objectives
  8. The 'West' versus 'the Rest'? Festival Curators as Gatekeepers for Sociocultural Diversity
  9. The link between supervisory board reporting and firm performance in Germany and Austria
  10. Organizational identity and firm growth
  11. Social Bots as algorithmic pirates and messengers of techno-environmental agency
  12. The New Media
  13. Consumerist lifestyles in the context of globalization
  14. Higher Education for sustainable development within a whole-system approach. The case oft the Leuphana University Lüneburg
  15. Kreativität
  16. „Das geht nicht in 45 Minuten“
  17. Friction surfacing of aluminum alloys on Ti6Al4V - Investigation of process parameters, material deposition behavior and bonding mechanisms
  18. The production of educational space
  19. The expression of non-alignment in British and German political interviews
  20. Instruments for comprehensive land use planning and river basin management
  21. Adaptive Speed Tests
  22. “Greedy Buyers, Amoral Speculators and Lacking State Control”
  23. Impact of an acceptance facilitating intervention on diabetes patients' acceptance of Internet-based interventions for depression
  24. The Influence Of Product Reuse On Production Planning and Control
  25. PISA, SINUS, Bildungsstandards