Kooperation an inklusiven Schulen: Zur Zusammenarbeit in einer inklusionsbezogenen Fortbildungsreihe und in der schulischen Praxis aus Sicht von Lehrkräften

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Cooperation is a feature of high quality schools and successful school development. Especially schools that work successfully inclusive, cooperate systematically and at high levels. For elaborated forms of cooperation, long-term and extensive teacher training programmes are needed. A programme of school development that is set to qualify teachers to cope with heterogeneity, is JIB (Everyone is special) by the German School Academy. From 2017 to 2020 the second, two year term of JIB with 24 schools in five federal states in Germany was scientifically evaluated by a mixed-method study. Using the model of Kirkpatrick addressing success of training programmes, cooperation was analysed within the training programme JIB and in schools. Findings of three study parts suggest a successful way of cooperating within the teacher training programme, a significant role of cooperation in the realization of school development goals and an improvement of the collective pedagogical comprehension among teacher councils and of cooperation between parents and schools.
Translated title of the contributionCooperation at inclusive schools: About collaboration within an inclusive teacher training programme and at schools in the view of teachers
Original languageGerman
JournalQfI - Qualifizierung für Inklusion
Volume3
Issue number1
Number of pages17
ISSN2699-2477
DOIs
Publication statusPublished - 12.08.2021

    Research areas

  • Educational science - teacher training, inclusive education, multi-professional collaboration, School development

DOI

Recently viewed

Publications

  1. The well-being and work-related stress of senior school leaders in Wales and Northern Ireland during COVID-19 "educational leadership crisis"
  2. Fraud-Prävention in Kreditinstituten
  3. Lehrphilosophien als Reflexionsinstrument: Berufsbezogene Überzeugungen angehender Deutsch als Zweit- und Fremdsprachenlehrkräfte zwischen Wunsch und Wirklichkeit
  4. Vergleich der Wärmeabsorption von Gasen
  5. Nachhaltigkeit, Wissensgesellschaft und lebenslanges Lernen
  6. Schullaufbahnempfehlungen von Lehrkräften für Kinder am Ende der vierten Jahrgangsstufe
  7. Potenziale elektronischer Schulbücher für die muttersprachliche Phraseodidaktik
  8. Otto Mueller, Brücke-Museum Berlin, (2014) Hirmer Verlag, München, Christiane Remm (Hg.)
  9. Tippelschritte auf dem Weg zum kollektiven Rechtsschutz: Der Referentenentwurf zur Entfristung des KapMuG
  10. Is ecotourism a panacea? Political ecology perspectives from the Sundarban Biosphere Reserve, India
  11. Ein Buch über Steine
  12. Fachspezifische Lerngelegenheiten zum Thema Inklusion an der Leuphana Universität Lüneburg
  13. Doris Liebscher, Rasse im Recht, Recht gegen Rassismus. Genealogie einer ambivalenten rechtlichen Kategorie. Berlin: Suhrkamp 2021, 498 S., br., 26,00 €
  14. Unterrichtshandeln von Lehrkräften und Schülern verbessern durch Förderung emotionaler Kompetenzen
  15. 70. Tagung der Kommission Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF)
  16. Gelingens- und Misslingensfaktoren bei Projekten zur systematischen Förderung der Lehrergesundheit: Erfahrungen aus einem Modellprojekt
  17. Sprechwissenschaft und Sprecherziehung
  18. Schmerzensgeld - schneller, höher und wie weiter?
  19. Von Delfinhaut bis Wolfskin
  20. Zum Einfluss des Lösungsglühens und Aushärtens auf die Mikrostruktur von ZK40-Legierungen, modifiziert durch Zugaben von Ca, Gd, Nd und Y
  21. 1933 - Die Versuchung der Theologie, Zeitgeschichtliche Forschungen
  22. werkstatt frauenfilm - Filme aus der Region
  23. Rezension zu: Nüchter, Oliver et al. (2010): Der Sozialstaat im Urteil der Bevölkerung, Opladen/Farmington Hills
  24. Narratology meets translation studies, or, the voice of the translator in children's literature
  25. Science-Fiction, spekulativer Feminismus und strafkritische Fabulation. Strafabolitionismus mit Ursula K. Le Guins "The Dispossessed".
  26. Schutzauftrag bei Kindeswohlgefährdung (§ 8a SGB VIII) und strafrechtliche Garantenhaftung in der Kinder-und Jugendhilfe
  27. The video microscopy-linked electrochemical cell
  28. Stichwort: Lernzentriertes Leitungshandeln an Schulen – Leadership for Learning
  29. Mediatisierte Politikgestaltung? Medien, Expertise und politische Entscheidungsprozesse in wissenschaftsbasierten Themenfeldern
  30. "Kinder verfügen über ein immenses Expertenwissen."
  31. Auswirkungen einer systemorientierten Bauweise von Windenergieanlagen auf die erzielbaren Börsenpreise
  32. Vermittlung von Sportspielen mithilfe von digital gestützten Lehr- und Lernprozessen
  33. Kulturwissenschaften