Fallarbeit als Angebot – fallbasiertes Lernen als Nutzung: Empirische Ergebnisse zur kognitiven Belastung, Motivation und Emotionen bei der Arbeit mit Unterrichtsfällen

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Marcus Syring
  • Thorsten Bohl
  • Marc Kleinknecht
  • Sebastian Kuntze
  • Markus Rehm
  • Jürgen Schneider
The authors draw on elements of the offer-use-model for the theoretical conceptualization of teaching-learning-contexts in case-based university courses in teacher training. On the offer side, concepts and principles of working with teaching cases are described via a theoretical positioning. On the use side, interdependencies of diverse teaching-learning-models and case media are examined for cognitive stress, motivation, and emotions while learning with cases on the basis of empirical data. The results show that, depending on the respective prioritization, all four forms of casework examined are suitable for novices. In a final part, initial conclusions for a university didactics of casework are discussed on the basis of theoretical considerations and empirical findings.
Translated title of the contributionCasework as offer - Case-based learning as use: Empirical results on cognitive stress, motivation, and emotions when working with teaching cases
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Pädagogik
Volume62
Issue number1
Pages (from-to)86-108
Number of pages23
ISSN0044-3247
Publication statusPublished - 02.2016

    Research areas

  • Educational science - Cognitive stress, Motivational-emotional processes, Teacher training, Video-based learning, Casework

Recently viewed

Publications

  1. Environmental Regulation and Sustainable Competitiveness
  2. The role of business models for sustainable consumption
  3. Teaching the Teachers about Language Support Strategies
  4. Sustainable Management compensation and ESG performance
  5. Safeguarding Children’s Rights in Residential Child Care
  6. Psychological training for entrepreneurs to take action
  7. Ins Netz und hin zu gesellschaftlich gewünschten Medien
  8. Forschendes Lernen in der angewandten Sozialpsychologie
  9. Examens standardisés et représentations de l’examinateur
  10. Editorial: Die intime Stadt – Kulturen queerer Verbindung
  11. Die USA als Zentrum der internationalen Tabakwirtschaft
  12. Die Entwicklung des europäischen Arbeitsrechts 2011/2012
  13. Das Größenverständnis folgt keiner festen Stufenfolge
  14. Current Research on Entrepreneurship and SME Management
  15. Credit Constraints and the Extensive Margins of Exports
  16. Computergestütztes Repetitorium der Elementarmathematik
  17. Academic discipline and risk perception of technologies
  18. Wer oder was bestimmt "Wirklichkeiten" in Organisationen?
  19. Ver- und Zurück-rückungen in und von "Alice in Wonderland"
  20. Special issue: Frameworks for Sustainability Management
  21. Sharing Economy - Auf dem Weg in eine neue Konsumkultur?
  22. Senkungen als Folge der Rohstoffförderung in Lüneburg
  23. Regulierung eines nachhaltigen Lieferkettenmanagements
  24. Proletarische und bürgerliche Jünglinge in der Moderne
  25. Organizational Decline and Innovation in Manufacturing
  26. Neue Medien in der Bildung für Nachhaltige Entwicklung
  27. Mental models and attentional processes in car driving
  28. Mainstreaming regenerative dynamics for sustainability
  29. Korrektive Selbststeuerung erst lernen dann vermitteln
  30. Gamification und Crowdfunding im Innovationsmanagement
  31. Frauenansichten in der administrativen Sozialen Arbeit
  32. Environmental impact of high-value gold scrap recycling
  33. Does board composition have an impact on CSR reporting?
  34. DISTRACTED, AGGRESSIVE, HYPERACTIVE - WHO IS ABLE TO HELP
  35. Corporate Sustainability Due Diligence Directive
  36. Consumerist lifestyles in the context of globalization
  37. Bioavailability of Antibiotics at Soil-Water Interfaces
  38. Aneignung und Enteignung von Begriffen in der Diktatur
  39. Work- Life-Balance – die Rolle der Arbeitszeitgestaltung
  40. Wann wird eine Kommaposition als solche wahrgenommen ?
  41. The Psychology of Entrepreneurship: Action and Process
  42. The Manifestation of Authoritarian Populism in Europe
  43. Textsortenspezifische sprachliche Variation ermitteln
  44. Sound und Textil als interaktives Gestaltungsmaterial