Developing ESD-specific professional action competence for teachers: knowledge, skills, and attitudes in implementing ESD at the school level

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Equipping future change agents with the competencies to lead the societal transformation towards sustainability requires competent and committed teachers who effectively implement Education for Sustainable Development (ESD) across the education system. In a comparative case study, this paper investigates how individual ESD courses in teacher education programs at Leuphana University (Germany) and Arizona State University (USA) support the development of ESD-specific professional action competence for teachers. Applying a mixed-method approach, the specific focus is on the links between supporting or hindering factors that affect pre-service teachers’ actual achievement of intended learning outcomes. The findings indicate that both courses increased students’ competence—yet, to varying degrees. The 4Cs (personal, professional, social, and structural connections) were revealed as the most significant factors affecting students’ learning and should be considered when designing course offerings in Teacher Education for Sustainable Development (TESD) with the goal to develop students’ knowledge, skills, and attitudes.
Original languageEnglish
JournalEnvironmental Education Research
Volume28
Issue number12
Pages (from-to)1691-1729
Number of pages39
ISSN1350-4622
DOIs
Publication statusPublished - 11.10.2022

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2022 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.

    Research areas

  • Teacher education, education for sustainable development, learning processes, learning outcomes, drivers and barriers, competence development, connection
  • Sustainability education

Recently viewed

Publications

  1. Nature Writing. Zur Brauchbarkeit eines neuen Gattungsbegriffs für das Verständnis von Sebalds Prosa am Beispiel des Essays Die Alpen im Meer
  2. Analytische und dynamische problemlösekompetenz im lichte internationaler schulleistungsvergleichsstudien untersuchungen zur dimensionalität
  3. Die biblische Urgeschichte in der Aufklärung, Johann Gottfried Herders Interpretation der Genesis als Antwort auf die Religionskritik David Humes
  4. Beeinflussen Regierungen die parlamentarische Tagesordnung? Agendakontrolle und Zeitverteilung im britischen Unterhaus und im Deutschen Bundestag
  5. Die Zusammenarbeit von Lehrkräften, Hochschule und außerschulischen Bildungsakteuren – kollaborative Materialentwicklung unter der Perspektive BNE
  6. Sprachbildung im Fokus der Professionalisierung angehender Sportlehrkräfte. Annäherung an ein Mauerblümchen im sportpädagogischen Inklusionsdiskurs
  7. Unheimliche Heimat - Überlegungen zur Tauglichkeit einer Denkfigur am Beispiel literaturwissenschaftlicher Arbeiten über W. G. Sebalds Schwindel. Gefühle.
  8. Souveränität, Dynamik und Integration – making up the rules as we go along? Anmerkungen zum Lissabon-Urteil des BundesverfassungsgerichtsUrteil des BVerfG
  9. On Limits of Freedom of Public Authorities with Respect to Obtaining Evidence at the Stage of Investigation under Turkish Criminal Procedure and Evidence Law
  10. Anrechnung beruflich erworbener Kompetenzen unter Berücksichtigung von Gender Mainstreaming Aspekten am Beispiel des Forschungs- und Entwicklungsprojektes KomPädenZ
  11. Bericht über die Tagung zum 20-jährigen Jubiläum der Sektion Soziologie der Kindheit in der Deutschen Gesellschaft für Soziologie vom 24. bis 26. September 2015 in Halle
  12. Stefan Welling, Andreas Breiter & Arne Hendrik Schulz (2015): Mediatisierte Organisationswelten in Schulen. Wie der Medienwandel die Kommunikation in den Schulen verändert. Wiesbaden: Springer VS