Concept-Cartoons as a Tool to Evoke and Analyze Pupils Jugdments: in Social Science Education

Research output: Journal contributionsJournal articlesEducationpeer-review

Authors

The following contribution makes an effort to place the concept-cartoon-method into the context of social science education. Concept-cartoons (CCs) enable teachers to use the everyday life experiences and individual thoughts of the pupils as a positive enrichment tool within the learning processes. In this context, CCs are very suitable to function as a method to gain information about both the existing mental conceptions and the individual political judgment strategies. Through this, it is possible to put everyday life concepts and scientific knowledge in a constructive relationship, which finally enhances new learning objectives.
First the article highlights the relevance of pupils’ and teachers` concepts for judgment processes. On this basis the method of CCs is introduced and evaluated.
Original languageEnglish
JournalJournal of Social Science Education
Volume10
Issue number3
Pages (from-to)46-52
Number of pages7
DOIs
Publication statusPublished - 2011

    Research areas

  • Politics - Concept-Cartoon, pupils concepts, teacher concept, judgment strategies, social science education

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Canopy closure retards fine wood decomposition in subtropical regenerating forests
  2. Entwicklung eines Messstandes zur automatisierten Messung der radialen Lagerluft von Wälzlagern
  3. Das Kreischen der Sirenen1
  4. Einstellungschancen von Älteren
  5. Der Auftrag der Schule - heute
  6. Indien
  7. Das Unwort erklärt die Untat
  8. Urbanes Lernen
  9. Use of the excimer laser in stapes surgery and ossiculoplasty of middle ear ossicles
  10. (Außergerichtliche) Streitbeilegung in Unternehmensnetzwerken: eine Herausforderung für das Konfliktmanagement
  11. Paulus
  12. Proserpina
  13. Eine Concept-Map-basierte Seminarkonzeption zur Unterstützung eines differenzierten Wissensaufbaus im Rahmen einer reflexiv-inklusionsorientierten Lehrkräftebildung
  14. Simultane quantitative Erfassung der Abbaubarkeit und Toxizität von Umweltchemikalien
  15. Ecological quality as a coffee quality enhancer. A review
  16. Transferring an Analytical Technique from Ecology to the Sport Sciences
  17. Imitationsbehauptung und Rufausnutzung in vergleichender Werbung
  18. Environmental impact of vehicular traffic in Nigeria
  19. Selbständige Arbeitnehmer oder abhängige Selbständige?
  20. Unternehmensflexibilität
  21. Vorstellung eines Fragebogens zur Erfassung von Lernstrategien in mathematikhaltigen Studiengängen.
  22. Erläuterungen. Annotations.
  23. Entrepreneurship and professional service firms
  24. Arbeiterkulturen als Konfliktkulturen
  25. Diversität im Sportspielunterricht
  26. Erzeuger und Verbraucher in der Region
  27. Umweltorientiertes Markenmanagement
  28. Using social media photos to explore the relation between cultural ecosystem services and landscape features across five European sites
  29. Mentoring-Prozesse im Kontext von Bologna gestalten
  30. Organizational ambidexterity and student achievement
  31. Die Gruppe in der Gruppe
  32. Strategy for phytomanagement in an area affected by iron ore dam rupture
  33. Soziale Disparitäten
  34. Der deutschsprachige Roman 1815-1820
  35. Transformation products of sulfonamides in aquatic systems
  36. Bank lines of credit for small business clients: Cash substitution and funding source
  37. Judicial Accountability and Public Liability
  38. Gender & Environment
  39. Reduction of the Microbial Load of Digestate by the Cultivation of Galdieria sulphuraria Under Acidic Conditions