Make it Irish! Reprints and hibernicizations for (young) Irish readers in eighteenth-century Dublin.

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in SammelwerkenForschungbegutachtet

Authors

Before the British Copyright Act of 1710 was extended to Ireland in 1801, the book market was dominated by English titles, reprinted by Irish booksellers. Rather than being mere copies of the original, many of these were Hibernicised, or made Irish. This chapter addresses the transnational phenomenon of culturally translated British books issued in Ireland in the 18th century. It focusses on the Dublin bookseller, James Hoey junior, especially on his Hibernicised version of Newbery’s 1750 publication A Museum for Young Gentlemen and Ladies, and reviews the socio-political context in which it was created. The chapter probes the blend of commercial and patriotic interests behind Hoey's Hibernicisation, and tries to ascertain what of his own cultural and political affiliation might be evident in it.
OriginalspracheEnglisch
TitelTransnational Books for Children 1750-1900: Producers, consumers, encounters.
HerausgeberCharlotte Appel, Nina Christensen, Matthew O. Grenby
Anzahl der Seiten24
ErscheinungsortAmsterdam
VerlagJohn Benjamins Publishing Company
Erscheinungsdatum15.08.2023
Auflage1
Seiten226–249
ISBN (Print)9789027213785
ISBN (elektronisch)9789027252791
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 15.08.2023

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2023 John Benjamins Publishing Company. All rights reserved.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Drawing a Picture of Citizen Entrepreneurship
  2. Studium fundamentale an der Universität St. Gallen
  3. Unterrichtsdiagnostik – Voraussetzung für die Verbesserung der Unterrichtsqualität
  4. Meeting the Future
  5. Die unheimliche Verkehrung.
  6. Quecksilberfreisetzung aus abgeschiedenem Amalgam nach Anwendung unterschiedlicher Desinfektionsmittel
  7. Interoperability of mineral sustainability initiatives
  8. Gender Mainstreaming in der Forschung zur berufsbegleitenden akademischen Weiterbildung
  9. Netzwerke des wissenschaftlichen Nachwuchses im Kontext der Erziehungswissenschaft
  10. Institutional challenges for space activities in Europe
  11. Music City
  12. Die Eigenverbrauchsregelung in § 33 Abs. 2 EEG nach der Photovoltaik-Novelle 2010
  13. IMAGE: Development of a European curriculum for the training of prevention managers
  14. Digitalization, structuration and agency in organizations concerned with the placement of refugee parents in institutions of early childhood care and education
  15. Sichtweisen zu Lern- und Leistungsschwierigkeiten im Mathematikunterricht der Grundschule
  16. The marketing and public affairs of sustainability
  17. Sharing Economy
  18. Das Emotionsspektrum von Autofahrern im Straßenverkehr
  19. Silence / Signification Degree Zero: Walter Benjamin’s Anti-Aesthetic of the Body
  20. Die Bedeutung transdisziplinärer Kooperationen an Hochschulen
  21. Bonitätsbeurteilung kleiner Unternehmen mit nicht-linearen Klassifikationsverfahren
  22. Greenpeace Nachhaltigkeitsbarometer 2015
  23. Hybrid life cycle assessment of an onshore wind farm including direct and indirect services
  24. Messung und Steuerung unternehmerischer Nachhaltigkeit