Professorship for Educational Psychology

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

At the Department of Educational Psychology we are interested in the preconditions, processes and results of education on the basis of psychological concepts, theories and research approaches. Our research aims at describing, explaining and predicting pedagogically significant factors as well as factors changed by pedagogical-psychological measures on an empirical-scientific basis. In doing so, we focus on the context of school education and investigate the question of how (prospective) teachers, but also principals, students, and parents perceive and cope with current demands of school practice, for example in the areas of inclusion and digitalization.

  1. 2025
  2. Zusammenhänge zwischen schulbezogenen Emotionen und affektiven Störungen: Ein systematisches Review

    Wirth, L. (Speaker) & Kuhl, P. (Coauthor)

    29.09.2025

    Activity: Talk or presentationPresentations (poster etc.)Research

  3. Effects of using VR training for skill development in the context of parent-teacher conferences

    Knabbe, F. (Speaker), Escher, Y. A. (Coauthor), Petrowsky, H. (Coauthor), Loschelder, D. (Coauthor) & Kuhl, P. (Coauthor)

    29.08.2025

    Activity: Talk or presentationPresentations (poster etc.)Research

  4. Feedback in inclusive mathematics education: Insights on its processing and outcomes

    Töllner, F. (Speaker), Kuhl, P. (Coauthor) & Besser, M. (Coauthor)

    26.08.2025

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  5. Linguistic Aspects in the Explaining Skills of (Prospective) Teachers: A Systematic Review

    Samland, S. (Speaker), Wirth, L. (Coauthor) & Kuhl, P. (Coauthor)

    26.08.2025

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  6. Linguistic demands of instructions: Effects on students' expectancy-value beliefs

    Wirth, L. (Speaker), Samland, S. (Coauthor), Ehmke, T. (Coauthor), Retelsdorf, J. (Coauthor) & Kuhl, P. (Coauthor)

    26.08.2025

    Activity: Talk or presentationPresentations (poster etc.)Research

  7. Immersive job interview training: A three-wave study to improve applicants’ efficacy and confidence

    Escher, Y. A. (Speaker), Petrowsky, H. M. (Coauthor), Kuhl, P. (Coauthor) & Loschelder, D. D. (Coauthor)

    23.05.2025

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  8. Confident for the next job interview: virtual reality for effective training

    Knabbe, F. (Speaker), Escher, Y. A. (Speaker), Petrowsky, H. (Coauthor), Loschelder, D. (Coauthor) & Kuhl, P. (Coauthor)

    08.05.2025

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  9. Insights Into Learners’ Feedback Processing in Inclusive Secondary Mathematics Education: An Empirical Examination

    Töllner, F. (Speaker), Kuhl, P. (Coauthor) & Besser, M. (Coauthor)

    26.04.2025

    Activity: Talk or presentationPresentations (poster etc.)Research

  10. Effekte eines VR-Trainings zur Kompetenzentwicklung und Reflexion im Rahmen von Elterngesprächen

    Knabbe, F. (Speaker), Escher, Y. A. (Coauthor), Petrowsky, H. (Coauthor), Loschelder, D. (Coauthor) & Kuhl, P. (Coauthor)

    04.03.2025

    Activity: Talk or presentationPresentations (poster etc.)Research

  11. Effekt der Interaktion zwischen bildungssprachlichen Anforderungen und individuellen sprachlichen Konferenzen auf die Erfolgserwartungen und Wertzuschreibungen von Studierenden

    Wirth, L. (Speaker), Samland, S. (Coauthor), Ehmke, T. (Coauthor), Retelsdorf, J. (Coauthor) & Kuhl, P. (Coauthor)

    27.01.2025

    Activity: Talk or presentationPresentations (poster etc.)Research

Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

Recently viewed

Publications

  1. Theorie-Praxis-Lernen in einem fächer- und institutionenübergreifenden Lernkontext
  2. Hilfreiche Faktoren zur Bewältigung von beruflichen Übergängen: Von der Berufswahlreife zur Übergangsbereitschaft
  3. Wirkung der globalen Textkohäsion auf das Leseverständnis von Schülern mit heterogenen Lesevoraussetzungen
  4. Professionswissen in den Naturwissenschaften (ProwiN)
  5. Rechtspopulistische Parteien und diskursive Möglichkeiten während Covid-19. Populistische Schuldzuweisungen in Zeiten der Krise
  6. § 346 Wirkungen des Rücktritts
  7. Huertas campesinas: patrimonio familiar y calidad de vida
  8. Wie unterscheiden sich Familien in Bezug auf naturwissenschaftliche Anregungen im Vorschulalter? Familiäre Disparitäten im Elementarbereich
  9. Umwelt und Natur ge(nder)lesen, ge(nder)hört, ge(nder)sehen?
  10. Zum Verhältnis von Empirie und kultursoziologischer Theoriebildung
  11. Förderung von Diagnose- und Interventionskompetenzen mithilfe von Praxisbezügen – Konzeption eines Seminars für die erste Phase der Lehrkräfteausbildung
  12. Gründe für den Besuch von Ausstellungen und Fragen der Kunstvermittlung
  13. Ausmaß und Formen des innerparteilichen Wettbewerbs auf der Wahlkreisebene: Nominierung der Direktkandidaten für die Bundestagswahl 2009
  14. Das Risiko der persönlichen Haftung für Gesellschafter ärztlicher Berufsausübungsgemeinschaften und Medizinischer Versorgungszentren
  15. Entwicklung und Erprobung eines Kategoriensystems für die fächerübergreifende Aufgabenanalyse
  16. Besondere Aspekte mittelflüchtiger und schwer abbaubarer organischer Spurenstoffe
  17. Motivations of Global Careers Among Expatriates in German Companies
  18. Personalmanagement arbeitsmarktpolitischer Dienstleister
  19. Geschwisterliches Empfangen (Musil)
  20. Poetry-Slam-Texte im Spannungsfeld unterschiedlicher Entscheidungsprämissen. Einige sozioökonomische Hinweise.