Professorship for English Linguistics

Organisational unit: Professoship

Main research areas

The focus of research at the Chair of English Linguistics is on language use and interaction in context. Broadly put, we are interested

  1. in how conventions of language use and interaction vary across varieties and cultures (Intercultural Pragmatics, Variational Pragmatics, Contrastive Genre Analysis)
  2. in how pragmatic variation across varieties can be studied methodologically and theoretically
  3. in the conventions of use Irish English, and particularly in how these conventions vary vis-à-vis other varieties (the Pragmatics of Irish English)
  4. in how foreign and second language learners use language in context and how they develop such competencies over time (L2 Pragmatics). In this area, particular emphasis is placed on pragmatic development during stay abroad and on language use and interaction in the online telecollaborative context and
  5. in how conventions of language use can be taught using corpora, text-books and telecollaboration.

In addition, major international editing projects, including The Routledge Handbook of Pragmatics (Routledge) and Pragmatics of Discourse: Handbook of Pragmatics III (De Gruyter, Mouton) have also been carried out.

Recently viewed

Activities

  1. Neue Materialismen: Quentin Meillassoux’ Ästhetik
  2. Erfahrungen mit der Drittmitteleinwerbung
  3. Zur Gestaltungskraft von Asymmetrie und Abhängigkeit - der analytische Beitrag einer Theorie des Sorgens zur Vorsorge
  4. Wirkungen des Einsatzes eines VR-Trainings zur Kompetenzentwicklung und Reflexion im Kontext von Elterngesprächen
  5. 5th International Barcelona Conference on Higher Education - 2010
  6. Landeshauptstadt Linz (Externe Organisation)
  7. Tagung der Sektion „Vergleichende Politikwissenschaft“ 2012
  8. Die Übersetzung von Bildern. Pierre Bourdieu als Beispiel
  9. Migration and Transnational Cooperation in Education, Research and Innovation: An Arab-German Dialogue (AGYA conference Berlin)
  10. Tag der Fachdidkatik - Chemie 2015
  11. Das Strafrecht als Infrastruktur zur Organisation von Hegemonie. Ein „okzidentales“ Hegemonieprojekt in der Rechtsprechung zu Femiziden
  12. Corona und Globale Lieferketten
  13. Emotionale Reaktionen von Computernutzern auf visuelle und akustische Darbietungsformen von Systemmeldungen
  14. Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlicher Fakultätentag (Veranstaltung)
  15. Die Rolle von Unterrichtsmaterialien aus dem Internet und OER (open educational ressources) im Kontext einer Bildung für nachhaltige Entwicklung
  16. Schmalenbach Journal of Business Research (SBuR) (Fachzeitschrift)
  17. Common German-Hungarian Education for Environment and Climate Protection
  18. The role of music characteristics on drivers’ anger regulation
  19. Abschlusstagung des DFG-Projektverbundes „Konstituierung von Kulturlandschaft - KULAKon“ 2011
  20. Internationa Conference Digital Cultures