Media Review: Contemporary Art as Collective Organizing (and its Contradictions)

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenRezensionenForschung

Authors

Documenta fifteen, Kassel, Germany, June 18–September 25, 2022

A pounding rhythm echoes through the large downstairs space of Documenta Halle. While the source of the sound is not readily visible, our eyes are drawn to the massive, billboard-style murals—colorful renditions from old Bengali movies thematizing food conflicts—as well as the amount of different equipment and objects that occupies the floor. The murals are by Britto Arts Trust, an “artists-run non-profit collective” and interdisciplinary “platform” based in Dhaka, Bangladesh. To the right is its recreation of a small-town bazaar made up of collaboratively produced ceramic and crochet copies of supermarket food, relating global consumer items and brands to their localized histories of extraction, imperial trade and colonialism. In the middle of the hall is a half-pipe, layered in a cacophony of colors and occupied by a couple of children testing their skateboarding skills. It is a contribution by the Thai-based Baan Noorg Collaborative Arts and Culture collective, another non-profit initiative dedicated to community development, among other things focusing on collaboratively developing new business models for communities working with local resources. As it happens, Baan Noorg Collaborative Arts and Culture is also responsible for the pounding sound, the hammering of patterns into cow-skin in an open workshop currently taking place. To the left of the half pipe, is a ramshackle tunnel leading into a small cinema, flanked by gaudy movie posters. “Wakaliwood,” the posters announce, referring to a film studio in Kampala, Uganda. Made on a shoestring in a poor neighborhood, Wakaliga Uganda’s no-budget films are mainly directed by Isaac Nabwana and collectively made with local youth untrained in the arts but fully capable of filming, starring in, and editing hilariously anarchic action films.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftOrganization Studies
Jahrgang44
Ausgabenummer9
Seiten (von - bis)1551-1554
Anzahl der Seiten4
ISSN0170-8406
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 06.06.2023

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Katharina Weiß

Publikationen

  1. Sustainability Management in Business Enterprises
  2. Lautheitsurteil und akustischer Kontext
  3. Die Grundschul-Bibel
  4. Hochschulen im Wandel
  5. Demokratie und Postdemokratie
  6. Lehrkräfte als Experten für die eigene Lern- und Emotionsarbeit
  7. Manchester - Eine Stadt erfindet sich neu
  8. Selbstbezug in videobasierten Unterrichtsreflexionen von Lehramtsstudierenden im Bachelor
  9. Xenotransplantation
  10. Exports, imports and profitability: First evidence for manufacturing enterprises
  11. Sinn und Verstehen im naturwissenschaftlichen Unterricht II
  12. Die Marktprämie im EEG 2012 - eine erste Zwischenbilanz
  13. La Prothéticité du désir
  14. Gesetzmäßigkeiten, Mechanismen und der soziale Tausch
  15. Sustainability, science, and higher education
  16. Finale - Prüfungstraining Hauptschulabschluss Nordrhein-Westfalen
  17. Vom Wahn- und Wahrsprechen des technologisch Unbewussten
  18. Natur ist, was man daraus macht !
  19. Gravierende Irrtümer der Flusskonferenz vom 15. September 2002
  20. Kritik postdigital
  21. Auf die Temperatur kommt es an!
  22. Stranger Things (2016)
  23. Die Karl-Franzens Universität Graz auf dem Weg zur Nachhaltigkeit
  24. An improved performance super high strength copper nickel alloy for use in offshore oil & gas and other marine environments
  25. Mathematikbezogene Selbsteinschätzungen und Testbereitschaft von Erwachsenen
  26. Die Berufsstruktur des Deutschen Bundestages – 14. und 15. Wahlperiode
  27. Die Beurteilung der Personalarbeit
  28. Management in NPO. Entwurf einer Forschungslandkarte
  29. Geschlechtergerechtigkeit
  30. Mittsommerfeuer
  31. Universitäten auf dem Weg in die Zukunft
  32. Im Zeitalter des Homo Collaborans
  33. Nutzung und Wirkung eines kognitiv aktivierenden Unterrichts bei nicht-gymnasialen Schülerinnen und Schülern