Junior professorship for Contemporary Art History, Aesthetic Practices

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The study of aesthetic practice and contemporary art history focuses on the role of the visual art in education across a wide spectrum of cultural, temporal and geographic contexts. It approaches "art" as an object defined as much by  materials and media as by ideas and their political consequences. "Education" by contrast, is approached from the perspective of what the black feminist writer Bell Hooks called "lived pedagogy" which critically refllects on structures of power (Hooks 1994).

Main research areas

The study area is principally responsible for the module "Art and Visual Studies".("Kunst- und Bildungswissenschaft"). This module conveys a foundational knowledge of the history of art as it has intersected with education. We consider this phenomenon as beginning in the eighteenth century, with the invention of liberal arts education and its attendant concept of the modern subject, and extending into the twentieth century's collapse of art into life. In this respect, artistic practices are an indispensable aspect of the study of art.

Courses prepare students to grapple with foundational questions of this development, including: What role does art play in a democratic society? Why is "creativity" a pervasive social value in Western cultures? How has art responded to social inequalities, including those reproduced in the public-school system? Does art have a responsibility to future generations?

Teaching is supplemented by considerations of how these questions relate to teaching planning; regular visits to exhibitions and artist studios; as well as participation in the university's Kunstraum, a project space that offers students the opportunity to work with artists and curators.

  1. 2025
  2. Published

    Ruth Asawa and the artist-mother at midcentury

    Troeller, J., 06.05.2025, The MIT Press. 355 p.

    Research output: Books and anthologiesBook

  3. 2024
  4. Published

    Milk-Carton Sculpture: Ruth Asawa, Geodesic Geometry, and the Maternal Counterculture of the Alvarado School Arts Workshop

    Troeller, J., 02.07.2024, In: Art Bulletin. 106, 3, p. 64-90 27 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Recently viewed

Publications

  1. Sozial- und naturwissenschaftliche Bildung in der Grundschule Italiens
  2. The effects of psychological treatments for adult depression on physical activity
  3. Die Bildwelt der Romanik
  4. Nutzenfokussierte Evaluation der inklusiven Handballinitiative Freiwurf Hamburg e.V.
  5. Vorabentscheidungsverfahren, Gegenstand
  6. Zeit, Wohlstand und Zufriedenheit – Multidimensionale Polarisierung von Zeit und Einkommen: Selbstständige und abhängige Beschäftigte
  7. Paare und Paarungen
  8. Schulleitungsmonitor Deutschland
  9. Kinder gestalten Zukunft – Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  10. Spezifizierung des COACTIV-Modells der professionellen Handlungskompetenz von Lehrkräften für den Bereich Bildung für nachhaltige Entwicklung
  11. Störung des Bauablaufes, Versicherungen im Bauwesen
  12. Schönheit im ästhetischen Kapitalismus
  13. Kreativität und Entrepreneurship
  14. Investitionen junger Unternehmen - Eine theoretische und empirische Untersuchung der Investitionsmuster deutscher Unternehmensgründungen
  15. Schülervorstellungen
  16. Professionalisierung von Lehrkräften für sprachsensibles Unterrichten in Niedersachsen: Das Projekt „Umbrüche gestalten“
  17. "Wenn der Hase zum Schwein guckt, wo ist dann die Kuh?" - Räumliche Perspektivübernahme erfassen und herausfordern
  18. Chinese affect towards European culture
  19. Isolation im Gesetz verankern? Zu den Plänen der großen Koalition, zentrale Aufnahme-, Entscheidungs- und Rückführungseinrichtungen einzuführen
  20. OLG Brandenburg: Änderung des Vornamens und der Geschlechtszugehörigkeit eines Kindes (Anmerkung)
  21. Sind mittelständische Betriebe der Jobmotor der deutschen Wirtschaft?
  22. Von Geschlechterverhältnissen und Maispflanzen
  23. Series Foreword
  24. Armutssensibilität – eine Leerstelle in der Religionslehrkräftebildung
  25. Corona, Biopolitik und Rassismus
  26. Die Vernetzung des Museums im Zürcher und Schweizer Kunstfeld
  27. Entrepreneurship and Professional Service Firms – A Literature Review
  28. Naturschutzrechtliche Ausgleichspflicht bei zeitlich begrenzten Eingriffen in Natur und Landschaft
  29. Ingenieurökologische Sanierungsansätze für den Bederkesaer See
  30. Die Betreiberproblematik bei der bauplanungsrechtliche Zulassung des Betriebs von Biogasanlagen im Außenbereich unter besonderer Berücksichtigung der niedersächsischen Rechtslage
  31. Statische, dynamische und organische Bilanztheorien
  32. Thai Menschenbild
  33. Sind Bildungsstandards die richtige Antwort auf PISA?
  34. „Was die Organisation betrifft, ham wir sicherlich vom System her was gelernt“: Neue schulische Routinen und institutionelle Ausschlüsse im Kontext der Fluchtmigration aus der Ukraine
  35. Nachhaltige Chemie - das künftige Leitbild
  36. Den Klimawandel verstehen. Eine Didaktische Rekonstruktion der globalen Erwärmung
  37. Ziele des Studiums, der akademische Arbeitsmarkt und Qualifikationsprozesse in der Hochschule
  38. Im Namen der Natur! Welcher Natur?