Junior professorship for Contemporary Art History, Aesthetic Practices

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The study of aesthetic practice and contemporary art history focuses on the role of the visual art in education across a wide spectrum of cultural, temporal and geographic contexts. It approaches "art" as an object defined as much by  materials and media as by ideas and their political consequences. "Education" by contrast, is approached from the perspective of what the black feminist writer Bell Hooks called "lived pedagogy" which critically refllects on structures of power (Hooks 1994).

Main research areas

The study area is principally responsible for the module "Art and Visual Studies".("Kunst- und Bildungswissenschaft"). This module conveys a foundational knowledge of the history of art as it has intersected with education. We consider this phenomenon as beginning in the eighteenth century, with the invention of liberal arts education and its attendant concept of the modern subject, and extending into the twentieth century's collapse of art into life. In this respect, artistic practices are an indispensable aspect of the study of art.

Courses prepare students to grapple with foundational questions of this development, including: What role does art play in a democratic society? Why is "creativity" a pervasive social value in Western cultures? How has art responded to social inequalities, including those reproduced in the public-school system? Does art have a responsibility to future generations?

Teaching is supplemented by considerations of how these questions relate to teaching planning; regular visits to exhibitions and artist studios; as well as participation in the university's Kunstraum, a project space that offers students the opportunity to work with artists and curators.

Recently viewed

Publications

  1. Ganztägige Bildung und Betreuung im Schulalter
  2. Zwischen Kosmopolitismus, Judentum und Brasilkunde: Anatol Rosenfelds Essays (1937-1966).
  3. Wie einst der Rock'n'Roll – Neue Zugänge zur Musik in digitalen Zeiten?
  4. Eine Maus und ein Kaninchen als Identifikationsfiguren für das Ausleben des Verbotenen
  5. Absentismus als Reaktion auf schädigendes Verhalten am Arbeitsplatz aus stresstheoretischer Sicht
  6. The venture capital industry in Europe
  7. Tägliche Arbeitszeitmuster und Einkommen von freien Berufen
  8. Verliert die ‘Stille Revolution‘ ihren Nachwuchs? Wertorientierungen in Deutschland im Kohorten- und Zeitvergleich
  9. Zur Verlaufstruktur der psychischen Auswirkungen von Arbeitslosigkeit
  10. Personalpolitik in Buchverlagen
  11. Was Ärzte und Pflegedienstmitarbeiter über Arzneimittelrückstände im Wasserkreislauf wissen und wie sie damit umgehen
  12. Wer gewinnt? Steigendes (DNP-)Anspruchsniveau an das Nachhaltigkeitsmanagement
  13. Die Schaffung günstiger Rahmenbedingungen für KMU: Eine vergleichende Untersuchung der Gestaltungsräume ländlicher Gemeinden in Zentraleuropa
  14. Phil Fish – duża ryba w małym stawie?
  15. Bewegung in der Schule am Menschen und nicht primär am kulturell geprägten Sport orientieren
  16. Gesetz über Musterverfahren in kapitalmarktrechtlichen Streitigkeiten (Kapitalanleger-Musterverfahrensgesetz - KapMuG)
  17. Einfluss der Corporate Governance auf die Goodwill Impairments
  18. Psychological treatment of anxiety in primary care
  19. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 17 [Sicherheits- und Verteidigungspolitik]
  20. § 18 Anzeigeverfahren für Sammlungen
  21. Co-kreatives Lehren und Lernen am Leuphana College
  22. Graphismus als Potenzial: Reflexionen über die epistemische Verschränkung von Räumlichkeit und Anschauung
  23. Die Arbeitsbedingungen von Unternehmern im europäischen Vergleich
  24. Nachhaltig konsumieren und Ressourcen schonen als Bildungsthema
  25. Muskelkater: Ursachen, Behandlung und Vermeidung
  26. Ordnungsverantwortung
  27. Fortbildung als Mittler zwischen Hochschule und Unterrichtspraxis
  28. Zur Anrechnung von außerhochschulisch erworbenen Kompetenzen und zu deren Zusammenspiel mit sozialen Hierarchien im universitären Raum
  29. Vermittlung von Lesestrategien im Umgang mit Sachtexten im Deutschunterricht
  30. Paradoxien und Spannungsfelder in Beruf und Wirtschaft wirtschaftspädagogisch nutzen
  31. Fußball mit und für Mädchen - Fußballunterricht aus der Gender-Perspektive
  32. Farbenlehre zwischen Vergangenheit und Zukunft
  33. Recht - Philosophie - Literatur