Milk-Carton Sculpture: Ruth Asawa, Geodesic Geometry, and the Maternal Counterculture of the Alvarado School Arts Workshop

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Although Ruth Asawa considered her work in the San Francisco Public Schools as part of the Alvarado School Arts Workshop (1968–82) one of her most important contributions as an artist, it has played little to no role in art history’s assessment of her legacy. Examining the most sculptural of this work—a multifaceted engagement with geodesic structures, drawing on her longtime friendship with R. Buckminster Fuller—I argue that this erasure challenges art history’s exclusion of art education from postwar modernism. These objects are best understood as part of a mother-led countercultural aesthetics that seeks to overcome art historical distinctions between the fine arts, crafts, and education.
Original languageEnglish
JournalArt Bulletin
Volume106
Issue number3
Pages (from-to)64-90
Number of pages27
ISSN0004-3079
DOIs
Publication statusPublished - 02.07.2024

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2024 The Author(s). Published with license by Taylor & Francis Group, LLC.

Recently viewed

Researchers

  1. Toufic M. El Masri

Publications

  1. Vom Schwächling zum Anti-Helden
  2. On the Synthesis of Social Memories
  3. Forschung in der Bildung für nachhaltige Entwicklung: Entstehung und Verortung eines Forschungszweiges
  4. Lebenslanges Lernen als Aufgabe der Universität
  5. Zum Verhältnis formellen und informellen Lernens in der frühen Adoleszenz
  6. Restoration planning to guide Aichi targets in a megadiverse country
  7. The assessment of ecosystem services provided by biodiversity
  8. Kompetenzentwicklung von Lehramtsstudierenden während des Praktikums
  9. Traitement extraterritorial de l’asile. Le mécanisme de transit d’urgence de la Libye vers le Niger
  10. Listening to birdsong: Impression management of VW on Twitter during Dieselgate
  11. German works councils and productivity
  12. Institutional ownership, environmental, social, and governance performance and disclosure
  13. Safeguarding Children’s Rights in Residential Child Care
  14. Die günstigste Variante
  15. Compositional variation in grassland plant communities
  16. Der Kohlenstoffkreislauf im Klimawandel
  17. The Oxford Handbook of Political Executives
  18. Key Competence: Gender
  19. § 290 Verzinsung des Wertersatzes
  20. Selbstreflexion akademischen Schreibhandelns anstoßen
  21. Vorausschauend Kriterien Nachhaltiger Chemie integrieren:
  22. How to Reach the Land of Cockaigne?
  23. Woody plant diversity, composition and structure in relation to environmental variables and land-cover types in Lake Wanchi watershed, central highlands of Ethiopia
  24. Functional and phylogenetic diversity of woody plants drive herbivory in a highly diverse forest
  25. Als Musiker unterwegs an Bord der Hansekogge
  26. Soziale Differenzkategorien als Gegenstand der Lehrer*innenbildung
  27. Kennlinienorientiertes Lagermanagement
  28. Der BGH und Pechstein: Transnationaler Konstitutionalismus sieht anders aus
  29. Theodor Storms Gedicht „Geh nicht hinein“
  30. Taktische Nachtragsgestaltung
  31. Gesellschafterstreitigkeiten in englischen Gesellschaften
  32. VG Göttingen: Kein umfassender Meldedatenabgleich durch Beitragsservice
  33. Forschendes Lernen im Langzeitpraktikum
  34. Rechnungslegung von latenten Steuern nach HGB
  35. Coherence of European legal and structural conditions in water, wetland and flood risk management