Organisation profile

The institute is at an intersection between linguistics, didactics, educational- and cultural sciences regarding research and teaching. It is involved in several degree programmes, such as "Teaching and Learning, B.A.", "Master of Education (M.Ed.)", the "Leuphana B.A." and the major in cultural studies (M.A.). Scientific research and the promotion of young scientists are a central concern of the institute. Furthermore, students have the opportunity to complete their doctoral studies (Dr. phil.).

The institute consists of two departments, German literature studies and their didactics and German language studies and their didactics.

Main research areas

Research Activities

Literature Studies and their Didactics

Applied Linguistics

Didactics of Teaching German

Modern German Literature Studies

German Language and its Didactics/ Applied Linguistics

German Language and its Didactics for Secondary Schools

  1. Profilstudium im Lehramt

    Schwedler-Diesener, A. (Coordination), Kuhl, P. (Project manager, academic) & Buhrfeind, I. (Project staff)

    Project: Teaching

  2. Studentisches Schreibprojekt "Schreiben im Fach Deutsch: fachspezifische Schreibbegleitung"

    Buhrfeind, I. (Project manager, academic) & Giera, W.-K. (Project manager, academic)

    Project: Teaching

  3. Writing and talking about it – Individuelles Schreiben im Sprint-Format

    Buhrfeind, I. (Project manager, academic)

    14.09.2616.09.26

    Project: Scientific event

  4. FaLL: FaLL – Fallportal Lehrkräftebildung Leuphana

    Buhrfeind, I. (Project manager, academic), Kuhl, P. (Project manager, academic) & Schwedler-Diesener, A. (Project manager, academic)

    01.10.2531.12.26

    Project: Practical Project

  5. NetzWerkSprache – NeWS

    Neumann, A. (Project manager, academic), Kahlke, H. J. (Project staff) & Buhrfeind, I. (Project staff)

    01.10.2531.12.25

    Project: Teaching

  6. Digitale (religiöse) Sprachpraktiken im Kontext von Verschwörungstheorien

    Frick, K. (Project manager, academic)

    01.01.2531.12.28

    Project: Research

  7. Sprachlernförderung 2025

    Neumann, A. (Project manager, academic), Kahlke, H. J. (Project staff) & Buhrfeind, I. (Project staff)

    01.01.2530.09.25

    Project: Teaching

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Next

Recently viewed

Publications

  1. Das Anforderungsprofil des Insolvenzverwalters
  2. Erlebnisgesellschaft
  3. § 288 Verzugszinsen und sonstiger Verzugsschaden
  4. Sustainable and Social Entrepreneurship
  5. Bestandssenkungspotential durch Einsatz moderner Verfahen der dynamischen Materialdisposition im Fertigungsbereich, dargestellt an einem praktischen Beispiel aus der Automobilindustrie
  6. Grundkurs Filmanalyse
  7. PISAs Folgen
  8. Schreiben im Mathematikunterricht der Grundschule – Sprachkompetenz diagnostizieren und fördern
  9. Business Cases for Sustainability
  10. Stützlehrer als neuer pädagogischer Profi in der Beruflichen Bildung.
  11. Rezension zu: Otto, Hans-Uwe / Polutta, Andreas / Ziegler, Holger (Hg.): Evidence-based Practice – Modernising the Knowledge Base of Social Work?. Opladen: Barbara Budrich 2009
  12. A caring and sustainable economy
  13. Democratic Aspiration Meets Political Reality
  14. The interplay of social rank perceptions of Trump and Biden and emotions following the U.S. presidential election 2020
  15. Praxisphasen im Lehramtsstudium mit Schwerpunkt auf der Einbindung neu zugewanderter Schülerinnen und Schüler
  16. Wasted money, wasted time?
  17. Artikel 43 EUV [Missionen der GSVPl]
  18. Entrance fees as a subjective barrier to visiting museums
  19. Jugendliche im Web 2.0: Risiken und Chancen
  20. Diesseits und jenseits der Worte
  21. Kommentierung von Art. 16 GG: Staatsangehörigkeit, Auslieferung
  22. Stille Filme sind tief
  23. Gründungsforschungs-Forum 2001
  24. Interaktionssignale, Formen und Funktionen in mündlicher Kommunikation
  25. GRAMSCI CON FOUCAULT FILOSOFIA DELLA PRASSI COME ANALISI STRATEGICA
  26. The Melodrama
  27. Das Bild zum Empfang
  28. Der Beitrag der Social Media zur Partizipation
  29. Innovative Ertragsstrategien als Herausforderung der Banken
  30. Fehlentscheidungen
  31. Kommunales Ehrenamt
  32. Institutionelle Friedenssicherung
  33. Klassiker und Kanon
  34. Denn die Geschichten der Opfer sind das Wichtigste
  35. Militanz, Blues und Stadtguerilla