Institute of German Language and Literature Studies and their Didactics
Organisational unit: Institute
- Junior Professorship for Applied Linguistics
- Professorship for German Language and Language Instruction
- Professorship for German Language Instruction
- Professorship for German Literature
- Professorship for Literary Studies and Methodology of Teaching Literature
- Professur für Empirische Forschung zu Sprache und Bildung
- Professur für Deutsche Sprache und ihre Didaktik für die Sekundarstufe
Organisation profile
The institute is at an intersection between linguistics, didactics, educational- and cultural sciences regarding research and teaching. It is involved in several degree programmes, such as "Teaching and Learning, B.A.", "Master of Education (M.Ed.)", the "Leuphana B.A." and the major in cultural studies (M.A.). Scientific research and the promotion of young scientists are a central concern of the institute. Furthermore, students have the opportunity to complete their doctoral studies (Dr. phil.).
Topics
Der Schwerpunkt der Forschung und Projektarbeit richtet sich auf die Entwicklung von Sprach-, Lese- und Schreibkompetenzen von Kindern und Jugendlichen in intensiver Zusammenarbeit der Teilbereiche Sprache und Literatur sowie in enger Wechselbeziehung mit der Lehre.
Dabei liegt das besondere Profil des Institutes auf der Förderung aller Lernenden in der Grundschule und der Sekundarstufe I. Beispielhaft ist hier das in Folge des EU-Projektes "ADORE – Teaching Adolescent Struggling Readers. A Comparative Study of Good Practices in European Countries entstandene Projekt BaCuLit zu nennen.
Außerdem werden die Förderungsmöglichkeiten von Lernern mit Migrationshintergrund, heterogenen Lernvoraussetzungen und Deutsch als Zweitsprache untersucht. Das Projekt Förderunterricht Deutsch als Zweitsprache für Kinder und Jugendliche mit Migrationshintergrund widmet sich diesem Schwerpunkt.
Im Bereich der Primarstufe wird am Institut die Bilderbuch-Kommunikation, die Entwicklung der Rechtschreib- und Textkompetenz und die Progression im Lesen- und Schreibenlernen in Abhängigkeit von verschiedenen didaktischen Konzepten besonders intensiv erforscht. Die Erfahrungen fließen unterstützend in die testentwicklungen in VERA3, 6 und 8 und in die Entwicklung der Abiturstandards im Fach Deutsch ein. Durch Forschungs- und Transferprojekte wird die Verbindung zwischen fachdidaktischer Theoriebildung und Schulpraxis gestärkt.
- 2024
Robert Walser / W. G. Sebald. Dichterporträts
Claudia Albes (Speaker)
12.10.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Linguistic Landscapes des Verbots: Drei Universitäten im Vergleich
Karina Frick (Speaker), Marie-Luis Merten (Speaker) & Sören Stumpf (Speaker)
13.09.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Macht KI Rechtschreibkompetenzen überflüssig? Ein diskurslinguistischer Streifzug zum Status der Orthografie
Karina Frick (Speaker) & Sarah Brommer (Speaker)
12.09.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Kriegslandschaften verdichten: Joseph Roths ‚Hotel Savoy‘ (1924)
Ulrike Steierwald (Speaker)
04.07.2024Activity: Talk or presentation › talk or presentation in privat or public events › Transfer
Digital Media to Support Writing at School (DIGIMUSS)?
Astrid Neumann (Speaker)
28.06.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
On the Classist Construction of Ordinariness in German Grammar Textbooks
Karina Frick (Speaker) & Florian Busch (Speaker)
26.06.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Professionalisation of Educating for Literacy in Vocational Training - A Survey among Teachers at Vocational Schools in Northern Germany on Dealing with Linguistically Heterogeneous Students
Charlotte Wendt (Speaker), Anke Börsel (Speaker) & Astrid Neumann (Speaker)
26.06.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
SIG Writing 2024
Astrid Neumann (Participant)
24.06.2024 → 29.06.2024Activity: Participating in or organising an academic or articstic event › Conferences › Research
Journal of Writing Research (Journal)
Astrid Neumann (Reviewer)
31.05.2024 → 20.07.2024Activity: Publication peer-review and editorial work › Peer review of publicationen › Research
Sammeln nach 1998: Wie Provenienzforschung die Bibliotheken verändert. Anlässlich der Neuerscheinung des Buches von Jürgen Weber. (1. Bd. der neuen Reihe: Phänomenologie der Bibliothek: Redescriptions)
Ulrike Steierwald (Speaker)
30.05.2024Activity: Talk or presentation › Guest lectures › Research