Competence development of high achievers within the highest track in German secondary school: Evidence for Matthew effects or compensation?

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The Matthew effect hypothesis of academic development predicts that students with higher initial achievement will develop further skills at a faster rate resulting in cumulative advantages. Prior research has focused on the development of reading competence in primary school. To extend this research, we used a sample of N = 1,010 German students in Grades 5 to 9 to compare the development of reading and mathematics skills between high-achieving high-track secondary school students and their peers to clarify whether rates of academic development differ between these groups. Using latent growth curve modeling, we found a pattern of compensation in both domains—that is, the achievement gap became smaller and this was the case particularly in the early grades of secondary school. Thus, our results provide no evidence for the existence of Matthew effects in reading and mathematics in lower secondary school.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer101816
ZeitschriftLearning and Individual Differences
Jahrgang77
Anzahl der Seiten12
ISSN1041-6080
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.01.2020

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Umsetzung von Leistungsdiagnostik und Leistungsrückmeldung im inklusiven Mathematikunterricht
  2. Reflexive Demokratie: eine metapolitische Reaktion auf die dritte demokratische Transformation
  3. Linking (In)Completeness: A Collaborative Approach to Representing People in Art Provenance Data
  4. HOW? Questions of methodology, intentionality, and situatedness in research as a (critical) praxis
  5. Exploration of sustainable technologies and Learnings from a failed small wind energy project
  6. Doktorand*innenworkshop „Prekarisierung, Arbeit und Geschlecht“ in Humboldt Universität zu Berlin
  7. Welt spielen. SimEarth als Grenzfall zwischen wissenschaftlicher Simulation und Computerspiel
  8. Understanding Museums as Agents of Social Change – Questions about the Tool of Digitalization
  9. Erhalt und Zusammenbruch der legislativen Demokratie. Frankreich und Deutschland im Vergleich
  10. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung als Orientierung für Bildungspraxis und Institution
  11. 7. internationale Konferenz „Literatur und Kultur im herkunftssprachlichen Unterricht - digital“
  12. Zwischenbilanzen by artecology_network and Leverage Points for Sustainability Transformation
  13. The International Conference on Advances in Social Network Analysis and Mining - ASONAM 2012
  14. The ABCs of Inclusive English Teacher Education: Attitudes, Beliefs and (Reflective) Competence
  15. Sustainability, temporal irreversibility and the intergenerational equity-efficiency trade-off
  16. Do program helpfulness ratings predict engagement in an online eating disorder intervention?

Publikationen

  1. "Beide Künstler sind begeistert für ein und dasselbe hohe Ziel." - Karl May und Sascha Schneider
  2. A multiple-trait analysis of ecohydrological acclimatisation in a dryland phreatophytic shrub
  3. aCD133-GPVI: A bifunctional protein for imroved stent performance and endothelial regeneration
  4. A comprehensive method for determination of fatty acids in the initial oral biofilm (pellicle)
  5. Zum Demokratiedefizit in der Sozialen Arbeit mit ehemals rechtsorganisierten Rechtsextremen
  6. Scenario modeling of ammonia emissions from surface applied urea under temperate conditions
  7. oREV: An item response theory-based open receptive vocabulary task for 3- to 8-year-old children
  8. Können wir sprachförderliche Merkmale der Lehrersprache aus dem Unterricht identifizieren?
  9. Joppke, Christian (2021): Neoliberal Nationalism. Immigration and the Rise of the Populist Right
  10. Harmonisierungspotenziale zwischen in- und externem Rechnungswesen bei der IAS/IFRS-Umstellung
  11. Die Wahrnehmung von temporaler Textkohäsion durch Schüler/-innen am Beispiel eines Sachtextes
  12. Die Auswirkungen von Gewebegesetz und Gendiagnostikgesetz auf die biomedizinische Forschung
  13. Comments on "Tracking Control of Robotic Manipulators With Uncertain Kinematics and Dynamics"
  14. Carabids.org – a dynamic online database of ground beetle species traits (Coleoptera, Carabidae)
  15. Pollination and Plant Resources Change the Nutritional Quality of Almonds for Human Health
  16. Lüneburg 2030+ - ein Reallabor zur lokalen Implementierung der Sustainable Development Goals
  17. Innovatives Lernen zwischen betrieblichen Anforderungen und nachhaltigen Herausforderungen
  18. Hormonal chaos: The scientific and social origins of the environmental endocrine hypotheses
  19. Graf, Werner: Lesegenese in Kindheit und Jugend. Einführung in die literarische Sozialisation
  20. Governing Agricultural Biotechnologies in the United States, the United Kingdom, and Germany
  21. Fingerprint analysis of brominated flame retardants and Dechloranes in North Sea sediments
  22. Fachspezifische Lerngelegenheiten zum Thema Inklusion an der Leuphana Universität Lüneburg
  23. Exploring Traps in Forest and Marine Socio-Ecological Systems of Southern and Austral Chile
  24. Der lateinamerikanische Nachhaltigkeitsdiskurs - von der Kapitalismuskritik zum „Guten Leben"
  25. Addressing social representations in socio-technical transitions with the case of shale gas
  26. 28 months later: the coronavirus pandemic as an analogy for future sustainability challenges
  27. Vollzugsdefizite im Naturschutz und Strategien zur Durchsetzung von Naturschutzansprüchen