Wie lang sollte eine Rollstuhlrampe sein? Ein Modellierungsbeispiel mit Bezug zum Konzept der Steigung in der Sekundarstufe I

Research output: Journal contributionsJournal articlesEducation

Authors

Mathematisches Modellieren stellt ein zentrales Moment eines modernen Mathematikunterrichts dar. Für eine erfolgreiche Unterstützung des Kompetenzaufbaus von Schüler/inne/n bedarf es jedoch Aufgaben, die expliziten Lebensweltbezug aufweisen. Der vorliegende Beitrag stellt eine derartige Aufgabe mit Lebensweltbezug vor, die − aus fachlicher Sicht − inhaltlich mit dem Konzept der Steigung in Verbindung steht: Gesucht sind praxistaugliche Lösungen zum realen Problem der Überwindung von (treppenartigen) Höhenunterschieden durch Rampenkonstruktionen. Die Modellierungsaufgabe wurde im Unterricht erprobt und kann ausgehend von den hier beschriebenen fachdidaktischen Ideen in Komplexität und Authentizität weiterentwickelt sowie an unterschiedliche Lernausgangslagen von Schüler/inne/n angepasst werden.
Original languageGerman
JournalMNU Journal
Volume75
Issue number4
Pages (from-to)304-309
Number of pages6
ISSN0025-5866
Publication statusPublished - 2022

Recently viewed

Publications

  1. Conception and analysis of Cascaded Dual Kalman Filters as virtual sensors for mastication activity of stomatognathic craniomandibular system
  2. Early-Career Researchers’ Perceptions of the Prevalence of Questionable Research Practices, Potential Causes, and Open Science
  3. Comparing marginal effects between different models and/or samples
  4. An InfoSpace Paradigm for Local and ad hoc Peer-to-Peer Communication
  5. Balancing the Boundary
  6. A Unified Contextual Bandit Framework for Long- and Short-Term Recommendations
  7. Avoiding irreversible change
  8. From stories to maps
  9. Class size, student performance and Tiebout bias
  10. Solution for the direct kinematics problem of the general stewart-gough platform by using only linear actuators’ orientations
  11. Exploring Affective Human-Robot Interaction with Movie Scenes
  12. A Note on the Firm Size - Export Relationship
  13. Image, Process, Performance, Machine
  14. Interplay of formative assessment and instructional quality—interactive effects on students’ mathematics achievement
  15. Nitrate Pollution of Groundwater Long Exceeding Trigger Value
  16. Study of hot forging behavior of as-cast Mg-3Al-1Zn-2Ca alloy towards optimization of its hot workability
  17. Classroom music in Germany as praxis and object
  18. Comparison of an Electrochemical and Luminescence-Based Oxygen Measuring System for Use in the Biodegradability Testing According to Closed Bottle Test (OECD 301D)
  19. Editorial
  20. Exploring the potential of using priority effects during ecological restoration to resist biological invasions in the neotropics
  21. Lernzielorientierung
  22. Finding the Best Match — a Case Study on the (Text‑) Feature and Model Choice in Digital Mental Health Interventions
  23. Competence-Oriented Teaching
  24. Increasing skepticism toward potential liars
  25. Navigating in the Digital Jungle: Articulating Combinatory Affordances of Digital Infrastructures for Collaboration
  26. Probing turbulent superstructures in Rayleigh-Bénard convection by Lagrangian trajectory clusters
  27. Facilitating collaborative processes in transdisciplinary research using design prototyping
  28. Backward Extended Kalman Filter to Estimate and Adaptively Control a PMSM in Saturation Conditions
  29. Design for the triple topline
  30. Control of Permanent Magnet Synchronous Motors for Track Applications
  31. Lab-scale experiment of a closed thermochemical heat storage system including honeycomb heat exchanger
  32. Economic Analysis of Recycling Solutions to Exploit Plastic Pollution in Oceans
  33. State-wide university implementation of an online platform for eating disorders screening and intervention.