Wie lang sollte eine Rollstuhlrampe sein? Ein Modellierungsbeispiel mit Bezug zum Konzept der Steigung in der Sekundarstufe I

Research output: Journal contributionsJournal articlesEducation

Authors

Mathematisches Modellieren stellt ein zentrales Moment eines modernen Mathematikunterrichts dar. Für eine erfolgreiche Unterstützung des Kompetenzaufbaus von Schüler/inne/n bedarf es jedoch Aufgaben, die expliziten Lebensweltbezug aufweisen. Der vorliegende Beitrag stellt eine derartige Aufgabe mit Lebensweltbezug vor, die − aus fachlicher Sicht − inhaltlich mit dem Konzept der Steigung in Verbindung steht: Gesucht sind praxistaugliche Lösungen zum realen Problem der Überwindung von (treppenartigen) Höhenunterschieden durch Rampenkonstruktionen. Die Modellierungsaufgabe wurde im Unterricht erprobt und kann ausgehend von den hier beschriebenen fachdidaktischen Ideen in Komplexität und Authentizität weiterentwickelt sowie an unterschiedliche Lernausgangslagen von Schüler/inne/n angepasst werden.
Original languageGerman
JournalMNU Journal
Volume75
Issue number4
Pages (from-to)304-309
Number of pages6
ISSN0025-5866
Publication statusPublished - 2022

Recently viewed

Projects

  1. Eschatology

Publications

  1. Heterogenitätssensible Hochschullehre
  2. Who’s afraid of the senses? Organization, management and the return of the sensorium
  3. A transdisciplinary evaluation framework for the assessment of integration in boundary-crossing collaborations in teacher education
  4. Robust Control as a Mathematical Paradigm for Innovative Engineering Applications
  5. Calculation of Physicochemical Properties for Short- and Medium-Chain Chlorinated Paraffins
  6. Hommage to the unknown viewers
  7. An indirectly controlled high-speed servo valve for IC engines using piezo actuators
  8. Me and AAC - Alternative and Augmented Communication in West Germany from a Biographical and Media Archaeological Perspective
  9. Does board composition have an impact on CSR reporting?
  10. Approaches and Lessons in Political Career Research
  11. Benchmarking question answering systems
  12. Mobilität
  13. Navigating in the Digital Jungle: Articulating Combinatory Affordances of Digital Infrastructures for Collaboration
  14. Design for the triple topline
  15. X Machina and the World of Tomorrow
  16. Lecture2Go
  17. An Indirectly Controlled Full Variable Valve Train System to Improve the Internal Combustion Phase Engines
  18. Nanoindentation of Poly(Ethylene Oxide) Nanofibers by Atomic Force Microscope (AFM)
  19. A Theory-Based Teaching Concept To Embed Sustainability In The Engineering Curriculum
  20. Planar multipole resonance probe
  21. It Matters to Whom You Compare Yourself
  22. Cyclic and non-cyclic crew rostering problems in public bus transit
  23. Effects of different video- or text-based reflection stimuli on pre-service teachers’ emotions, immersion, cognitive load and knowledge-based reasoning
  24. In situ synchrotron diffraction of the solidification of Mg-RE alloys