Wie lang sollte eine Rollstuhlrampe sein? Ein Modellierungsbeispiel mit Bezug zum Konzept der Steigung in der Sekundarstufe I

Research output: Journal contributionsJournal articlesEducation

Authors

Mathematisches Modellieren stellt ein zentrales Moment eines modernen Mathematikunterrichts dar. Für eine erfolgreiche Unterstützung des Kompetenzaufbaus von Schüler/inne/n bedarf es jedoch Aufgaben, die expliziten Lebensweltbezug aufweisen. Der vorliegende Beitrag stellt eine derartige Aufgabe mit Lebensweltbezug vor, die − aus fachlicher Sicht − inhaltlich mit dem Konzept der Steigung in Verbindung steht: Gesucht sind praxistaugliche Lösungen zum realen Problem der Überwindung von (treppenartigen) Höhenunterschieden durch Rampenkonstruktionen. Die Modellierungsaufgabe wurde im Unterricht erprobt und kann ausgehend von den hier beschriebenen fachdidaktischen Ideen in Komplexität und Authentizität weiterentwickelt sowie an unterschiedliche Lernausgangslagen von Schüler/inne/n angepasst werden.
Original languageGerman
JournalMNU Journal
Volume75
Issue number4
Pages (from-to)304-309
Number of pages6
ISSN0025-5866
Publication statusPublished - 2022

Recently viewed

Publications

  1. Continued logarithm representation of real numbers
  2. Integrating teacher and student workspaces in a technology-enhanced mathematics lecture
  3. Standing Still
  4. Long-term population dynamics of Dactylorhiza incarnata (L.) Soo after abandonment and re-introduction of mowing
  5. Skills and knowledge management in higher education
  6. Timing and fragmentation of daily working hours arrangements and income inequality
  7. Lexsyg smart - A luminescence detection system for dosimetry, material research and dating application
  8. Microstructure, mechanical and functional properties of refill friction stir spot welds on multilayered aluminum foils for battery application
  9. Self-Regulated Learning with Expository Texts as a Competence
  10. Exploring Affective Human-Robot Interaction with Movie Scenes
  11. Me and AAC - Alternative and Augmented Communication in West Germany from a Biographical and Media Archaeological Perspective
  12. Auditors' Perceptions of Client Firms
  13. Does board composition have an impact on CSR reporting?
  14. Nitrate Pollution of Groundwater Long Exceeding Trigger Value
  15. Study of hot forging behavior of as-cast Mg-3Al-1Zn-2Ca alloy towards optimization of its hot workability
  16. Classroom music in Germany as praxis and object
  17. The language of situated joint activity: Social virtual reality and language learning in virtual exchange
  18. Competence-Oriented Teaching
  19. Managing Green Business Model Transformations
  20. Cyclic and non-cyclic crew rostering problems in public bus transit
  21. Human–learning–machines: introduction to a special section on how cybernetics and constructivism inspired new forms of learning

Press / Media

  1. Nitrate im Grundwasser