Armut über Generationen. Überlegungen zur methodischen Vorgehensweise in der rekonstruktiven intergenerationalen Ungleichheitsforschung und eine fallexemplarische Analyse

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Growing up in a family affected by poverty increases the probability that the next generation will also be poor. In our contribution, we ask how family circumstances and relationships as well as the associated behavioral patterns can contribute to intergenerational transmission of poverty and/ or the escape out of this transmission pattern. We would like to contribute to this research in a two-fold way: first, we will respond to the specific methodological demands associated with this and formulate practical implementation of “placing into relation” individual interviews with family members of different generations. In addition, we will focus not only on sameness and its subsequent transmission of particular behavioral patterns, but also on establishing/setting boundaries. On the basis of an exemplary analysis, we will show how the narrative interviews which we carried out with the parent and child generations methodologically refer to one another. Our complex approach of ‘placing into relation’ makes it possible to investigate the single biographies as well as the intergenerational relationships and their reciprocal effects. Especially, the omnipresent comparisons of perception, interpretation and activity patterns of important life story experiences and themes of mothers and daughters provide important findings, whereby distinct differences between the generations can be identified.
Translated title of the contributionPoverty across generations. Reflections about the methodological approach in reconstructive intergenerational inequality research on the basis of a case study
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Qualitative Forschung
Volume19
Issue number1+2
Pages (from-to)181-196
Number of pages16
ISSN2196-2138
DOIs
Publication statusPublished - 10.12.2018
Externally publishedYes

    Research areas

  • Educational science - poverty, social inequality, intergenerationality, family, Case reconstructions

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Patrick Wolf-Farré

Publications

  1. Mealtime Conversations Between Parents and Their 2-Year-Old Children in Five Cultural Contexts
  2. Sex Drive
  3. Professional Service Firms, Knowledge-based Competition, and the Heterachical Organization
  4. E-Learning in der Erziehungswissenschaft
  5. Kinderdörfer in Niedersachsen
  6. Edgar Reitz' 'Heimat' als Sozialgeschichte der Neuen Medien
  7. Is the joke on you? The impact of sexist humour and gender dynamics on interpersonal work outcomes
  8. Betriebsklima und Unternehmenskultur
  9. Genetic responsibility in Germany and Israel
  10. Jenseits von links und rechts?
  11. Statistik für Soziologen 2
  12. The Termination of International Sanctions
  13. Erziehung und Evolution
  14. Gesundheitskompetenz von Studierenden. Befunde und Interventionsansätze
  15. Ein diversitätssensibles Einspielen
  16. Halboffene Weidelandschaften in Deutschland
  17. Gab es 1989/90 eine Stunde Null der deutschen Verfassungsgeschichte?
  18. Live spielen
  19. Praxis des Erziehenden Sportunterrichts: Fahren, Rollen, Gleiten
  20. Synthetic History
  21. § 844 Ersatzansprüche Dritter bei Tötung
  22. "Why, White Man, Why?" White Australia as the addressee of apostrophe in contemporary aboriginal writing
  23. The moratorium on nuclear energy
  24. Die Leuphana Graduate School
  25. Krassheiten
  26. Zwischen Ein- und Ausschluss der ‚Anderen‘. (Dis-)Kontinuitäten rassistischer und ökonomistischer Argumentationen im Diskurs um Migration von der ‚Gastarbeit‘ bis heute
  27. "Versuch macht klug", Teil 5
  28. Herausforderungen der Demokratie
  29. Äquivalenz der Erfassung mathematischer Kompetenzen in PISA 2012 und im IQB-Ländervergleich 2012
  30. Key Competence: Gender
  31. Datenverarbeitungssystem 1
  32. Emotional benefits in saturated markets
  33. Fremdsprachenunterricht als Spiel der Texte und Kulturen
  34. Welchen Beitrag leistet die peer group für die Lesemotivation von Schülerinnen und Schülern zu Beginn der Sekundarstufe?
  35. Beeinflusst das Besetzungsprofil von Prüfungsausschüssen das Auftreten von Unregelmäßigkeiten in der Rechnungslegung?
  36. Politics, embodiment, everyday life
  37. Another new museum?