DFG Research Unit 5501: A social-ecological systems approach to inform ecosystem restoration in rural Africa. Sub Project SP8: Synthesis: Social-ecological restoration in western Rwanda

Project: Research

Project participants

Description

The study area in western Rwanda is a social-ecological system shaped by interconnected ecological and social variables. We hypothesise that the study area will not be homogenous in terms of its social-ecological restoration dynamics. To integrate the findings generated by all sub-projects of the research unit with their wide range of ecological, social and economic research foci across multiple scales, we will use three complementary approaches: (1) causal loop diagrams, (2) a leverage points perspective, and (3) the identification of archetypical system features. As a final step, based on the understanding of social-ecological system dynamics in our study area via these three approaches, we will take a look into the future using scenario planning. This will allow us to systematically synthesise the insights of all sub-projects and generate a comprehensive understanding of the effects and mechanisms of social-ecological restoration in the study area. The three different methodological approaches listed above offer complementary insights into social-ecological restoration. First, causal loop diagrams can illustrate complex relationships between key variables in a system and are ideally suited to identify causal mechanisms underpinning systems behaviour as well as reinforcing feedbacks. We will use causal loop diagrams to summarise the social-ecological restoration dynamics in different sections of the study area. Second, a leverage points perspective facilitates the identification of places to intervene in complex systems. This perspective also recognises that some system features influence the system only superficially without the capability to fundamentally change it, while addressing other types of features can more fundamentally alter the design or intent of a given system. We will apply a leverage points perspective to learn about the challenges and opportunities of social-ecological restoration in different sections of the study area. Third, social-ecological systems can exhibit archetypical features with respect to multiple key variables and their interactions resulting in unique constellations of actors, capital assets and dynamics. We will identify such social-ecological archetypes in different sections of the study area and assess whether different archetypes of restoration may exist side by side. Drawing on these insights, scenario planning will then bring together stakeholders from across the entire study area to co-generate future scenarios of social-ecological restoration trajectories. This will deliver direct benefits for local restoration action and inspire a new wave of research for the second four-year phase of this research unit.
Short titleSP8-Ruanda
StatusActive
Period01.05.2330.04.27

    Sustainable Development Goals

Research outputs

Recently viewed

Publications

  1. Bearing fruit
  2. Das Zuhause als Ort der Aneignung digitaler Medien: Domestizierungsprozesse und ihre Folgen
  3. Räumliche Perspektivübernahme am Schulanfang
  4. Aufklärung, Beteiligung und Kritik
  5. Das anwaltliche Erfolgshonorar als Element der Prozessfinanzierung
  6. Schulischer Einsatz von Neuen Medien
  7. Purely ornamental?
  8. Demonisation of political discourses?
  9. Die Gleichgewichtsfähigkeit als Parameter der sensomotorischen Leistungsfähigkeit von jugendlichen Fußballern - Erfassung und Training
  10. § 291 Prozesszinsen
  11. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  12. »Freihandel und Investitionen auf fremden Märkten«
  13. Corporate Masterminds – Executive Management Teams in Focus
  14. Mikroökonomische Beschäftigungseffekte des Hamburger Modells zur Beschäftigungsförderung
  15. Standarduntersuchungskonzept für die Untersuchung und Überwachung der Auswirkungen von Offshore Windenergieanlagen (WEA) auf die Meeresumwelt
  16. Jonas Mekas' Mnemotaktik oder: LOST LOST LOST, ein filmisches Gedächtnis
  17. Artikel 31 EUV [Verfahren der Beschlussfassung]
  18. Studienziel Persönlichkeit
  19. Mit Erlebniswerten zum Markenerfolg? Der Einfluss erlebnisorientierter Gestaltung auf Markenziele von Museen.
  20. Von der Kunst aus
  21. Betriebliche Umweltinformationssysteme und Sustainability Balanced Scorecard als komplementäre Konzepte zur Umsetzung von betrieblichen Umweltschutz- und Nachhaltigkeitsstrategien
  22. Mikroökonomische Beschäftigungseffekte des Hamburger Kombilohnmodells
  23. Keine grobe Fahrlässigkeit des Anlegers trotz Unterzeichnung des nur kurz zur Unterschrift vorgelegten Zeichnungsschein ohne vorherige Lektüre
  24. Atomsteuer ist rechtmäßig und richtig
  25. Zwischenbetriebliche Kooperation und Netzwerk - eine Begriffsexplikation
  26. "Il duplice messaggio dell' effettivo poter-amare e del dover-morire"
  27. Mentale Modelle und Vertrauensbildung
  28. „Inklusion“ verstanden als „Umgang mit Heterogenitätsdimensionen“ in und für sozialpädagogische Bildungsgänge
  29. ADHS, Diagnostik und pädagogische Möglichkeiten
  30. Grenzverkehr. Wie Personalarbeit die Brücke zwischen unternehmerischem Erfolg und gesellschaftlichen Entwicklungen bauen kann
  31. Die globale Perspektive der Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  32. Nachhaltiger Konsum: Wie lässt sich Nachhaltigkeit im Konsum beurteilen?
  33. Risikokommunikation zu unterirdischen Schadenspotenzialen durch Grundhochwasser
  34. Lob der Vielfalt
  35. Beeinflusst umweltbewusstes Marketing das Reiseverhalten der Zukunft ?
  36. Sustainability Communication