Institute of Educational Sciences
Organisational unit: Institute
- Junior professorship for Digital Teaching and Learning
- Junior professorship for Educational Sciences, in particular Education with Digital Media
- Professorship for Educational Research, in particular Emperical Educational Scienes
- Professorship for Educational Science, in particular Educational Management and Quality Development
- Professorship for Teacher Education and School Development
- Professorship of primary school pedagogic
Organisation profile
In our research and teaching, we focus on prerequisites, processes and effects of education, especially in the area of teaching and learning in primary and secondary schools.
In teacher education, we are responsible for pre-service teachers‘ acquisition of pedagogical knowledge in the area of teaching, diagnostics, upbringing and innovation. Throughout the entire Bachelor's and Master's program, we provide students with a competence-, research- and practice-oriented education.
Topics
Research Activities
Educational Science, in particular Educational Management and Quality Development
Educational Sciences, in particular Education with Digital Media
Digital Teaching and Learning
Educational Research, in particular Emperical Educational Scienes
Primary school pedagogic
Teacher Education and School Development
Most downloaded publications
-
1
Rank
Digitalisierung in der frühkindlichen Bildung: Von der digitalen Platzvergabe bis zu Medienerziehung und –bildung
Research output: Contributions to collected editions/works › Contributions to collected editions/anthologies › Research
-
2
Rank
Soziale Herkunft und Kompetenzerwerb
Research output: Contributions to collected editions/works › Contributions to collected editions/anthologies › Research › peer-review
-
3
Rank
Dokumentation in Kindertagesstätten: Eine Bestandsaufnahme unter besonderer Berücksichtigung von digitalen Medien und Dokumentations-Apps
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
4
Rank
Wo Medienbildung draufsteht, steckt nicht unbedingt Medienbildung drin: Eine Dokumentenanalyse von Bildungsplänen und Curricula in Ausbildung und Studium zur frühkindlichen Medienbildung und -erziehung
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
5
Rank
Aus „Erfahrung“ wird man selbstwirksam, motiviert und klug: Wie hängen unterschiedliche Komponenten professioneller Kompetenz von Lehramtsstudierenden mit der Nutzung von Lerngelegenheiten zusammen?
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
6
Rank
School leadership and achievement gaps based on socioeconomic status: a search for socially just instructional leadership
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
7
Rank
Fördert eine videobasierte Intervention im Praktikum die professionelle Wahrnehmung von Klassenführung? – Eine quantitativ-inhaltsanalytische Messung von Subprozessen professioneller Wahrnehmung
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
8
Rank
Förderung von Kernkompetenzen in der Lehramtsausbildung durch videobasiertes Microteaching und Peerfeedback
Research output: Contributions to collected editions/works › Article in conference proceedings › Research › peer-review
-
9
Rank
Smartphones im Unterricht – Wollen das Schülerinnen und Schüler überhaupt?! Eine explorative Studie zum Smartphone-Einsatz an weiterführenden Schulen aus der Sicht von Schülerinnen und Schülern
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
10
Rank
Genese von Heterogenität im Fachunterricht - Ein Beitrag zur Kontextualisierung von Differenzierungspraktiken
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
11
Rank
Schule, Gesundheit und Bildung – Perspektiven einer Vision für gutes gesundes Lernen und Lehren
Research output: Contributions to collected editions/works › Contributions to collected editions/anthologies › Transfer
-
12
Rank
Bordering the Area of Spatial Relevance for Schools: A stochastic Network Approach using the Example of Hamburg, Germany
Research output: Journal contributions › Scientific review articles › Research
-
13
Rank
Stichwort: Lernzentriertes Leitungshandeln an Schulen – Leadership for Learning
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
14
Rank
Sick, Bastian: Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod, Folge 3: Noch mehr Neues aus dem Irrgarten der deutschen Sprache.
Research output: Journal contributions › Critical reviews › Education
-
15
Rank
Nutzung und Wirkung eines kognitiv aktivierenden Unterrichts bei nicht-gymnasialen Schülerinnen und Schülern
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review