Stichwort: Lernzentriertes Leitungshandeln an Schulen – Leadership for Learning

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Leadership is regarded a crucial aspect of effective schools. Internationally, the concept of Leadership for Learning has received significant attention over the past years. Leadership for Learning is viewed as being focused on outcomes and puts the students’ acquisition of competencies in the center of all efforts. Leadership for Learning does not only aim at the level of classroom instruction, but the learning of teachers as well as organizational learning in the sense of capacity building. Consequently, this approach goes beyond classic leadership theories (i.e., instructional leadership), overcoming perspectives focused mostly on the principal or the classroom. However, although it is used in international large-scale comparative studies, the concept of Leadership for Learning is so far fairly unknown in the German-speaking area, as opposed to the anglophone countries. Thus, the concept of Leadership for Learning and its theoretical foundation are introduced in this article. Furthermore, findings of research on Leadership for Learning are reported. Finally, an agenda regarding future research on Leadership for Learning in the German-speaking area is developed.

Translated title of the contributionLearning-centered Leadership—Leadership for Learning
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Erziehungswissenschaft
Volume23
Issue number5
Pages (from-to)873-902
Number of pages30
ISSN1434-663X
DOIs
Publication statusPublished - 01.10.2020

Bibliographical note

Open Access funding provided by Projekt DEAL.

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Mediatisierte Politikgestaltung? Medien, Expertise und politische Entscheidungsprozesse in wissenschaftsbasierten Themenfeldern
  2. "Kinder verfügen über ein immenses Expertenwissen."
  3. Auswirkungen einer systemorientierten Bauweise von Windenergieanlagen auf die erzielbaren Börsenpreise
  4. Vermittlung von Sportspielen mithilfe von digital gestützten Lehr- und Lernprozessen
  5. Kulturwissenschaften
  6. Gesprächserziehung im Deutschunterricht. Grunbdlagen und Aufgaben für die Sekundarstufe I
  7. Der RegE für ein Finanzmarktintegritätsstärkungs­gesetz (FISG) – Quo vadis, Corporate Governance?
  8. Die Ebstorfer Weltkarte
  9. Cry Baby & Whammy Bar.
  10. Die Schulordnung als Klang – und Zeit
  11. Kompaktes induktives Energieübertragungssystem mit mehreren Spulen und passivem Spitzenspannungsdetektor für drahtlose Sensorknoten
  12. Organisationskulturen der Aneignung, Fürsorge und Compliance im Bereich der Heimerziehung
  13. Gender, ethnic and class as humour strategies in stand-up comedy of Bovi, Kenny Blaq, Akpororo and Basket Mouth
  14. Der Pressejournalismus als Konstrukteur männlicher Dominanz
  15. Rituals of critique and institutional maintenance at the United Nations climate change summits
  16. Buchbesprechung: Steffen B. Dagger, Energiepolitik & Lobbying
  17. Verbandsklage mit Zähnen? - Zum Vorschlag einer Richtlinie über Verbandsklagen zum Schutz der Kollektivinteressen der Verbraucher
  18. Sozialepidemiologie und Sozialarbeit: Zur Bedeutung und zu den Umsetzungsmöglichkeiten sozialepidemiologischer Forschungsergebnisse in der Sozialen Arbeit
  19. Motivations for Corporate Sustainability Management
  20. Drei Jahre Schul Soziale Arbeit zur Gestaltung einer gesunden und erfolgreichen Lebensphase Schulzeit für alle Schülerinnen und Schüler
  21. Erfahren – Widerfahren – Verfahren. Körper und Leib als analytische und epistemologische Kategorien Sozialer Arbeit
  22. Partizipation, inklusive Bildung und soziale Teilhabe in Kitas
  23. Ziele, Motivationen, Beziehungsorientierung und Fachlichkeit von Nachwuchs- und Spitzenkräften in nachhaltigkeitswissenschaftlich ausgerichteten Arbeitsbereichen. Ergebnisse aus dem Projekt "Nachhaltigkeitskompetenz und Geschlecht" (NaGe)
  24. Productivity premia for German manufacturing firms exporting to the euro-area and beyond
  25. Plant diversity in a changing agricultural landscape mosaic in Southern Transylvania (Romania)
  26. Transdisziplinärer Fremdsprachenerwerb im Themenfeld "Bildung für Nachhaltigkeit" in einem digitalen, transatlantischen CLIL-Lernprojekt als Beitrag zur Ausbildung internationaler Partizipationsfähigkeit