Stichwort: Lernzentriertes Leitungshandeln an Schulen – Leadership for Learning

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Leadership is regarded a crucial aspect of effective schools. Internationally, the concept of Leadership for Learning has received significant attention over the past years. Leadership for Learning is viewed as being focused on outcomes and puts the students’ acquisition of competencies in the center of all efforts. Leadership for Learning does not only aim at the level of classroom instruction, but the learning of teachers as well as organizational learning in the sense of capacity building. Consequently, this approach goes beyond classic leadership theories (i.e., instructional leadership), overcoming perspectives focused mostly on the principal or the classroom. However, although it is used in international large-scale comparative studies, the concept of Leadership for Learning is so far fairly unknown in the German-speaking area, as opposed to the anglophone countries. Thus, the concept of Leadership for Learning and its theoretical foundation are introduced in this article. Furthermore, findings of research on Leadership for Learning are reported. Finally, an agenda regarding future research on Leadership for Learning in the German-speaking area is developed.

Translated title of the contributionLearning-centered Leadership—Leadership for Learning
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Erziehungswissenschaft
Volume23
Issue number5
Pages (from-to)873-902
Number of pages30
ISSN1434-663X
DOIs
Publication statusPublished - 01.10.2020

Bibliographical note

Open Access funding provided by Projekt DEAL.

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Videos oder Texte in der Lehrerbildung? Effekte unterschiedlicher Medien auf die kognitive Belastung und die motivational-emotionalen Prozesse beim Lernen mit Fällen
  2. Buchbesprechung: Steffen B. Dagger, Energiepolitik & Lobbying
  3. Are women graduates jacquelines-of-all-trades?
  4. Digitale Lehr- und Lernangebote in der medizinischen Ausbildung
  5. Einige Erfolgsfaktoren für gesundheitsfördernde Schulentwicklungsprozesse
  6. Wie können Corporate Citizens voneinander lernen?
  7. Spezifizierung des COACTIV-Modells der professionellen Handlungskompetenz von Lehrkräften für den Bereich Bildung für nachhaltige Entwicklung
  8. Alter und neuer Lokalismus – Zu Rolle und Bedeutung parteifreier kommunaler Wählergemeinschaften in Deutschland
  9. Zur psychischen, informationellen und emotionalen Einbindung des Kunden in den Dienstleistungsprozess von Wellnesseinrichtungen
  10. Fokus Mittelstand
  11. Fishy Business
  12. Lingering illness or sudden death? Pre-exit employment developments in German establishments
  13. Beschäftigung, Entlohnung und Produktivität in auslandskontrollierten Unternehmen in Niedersachsen - Erste empirische Befunde
  14. Biodiversität als zentraler Bestandteil der Nachhaltigkeitsberichterstattung
  15. Online-Spiele(n) im Alltag der Spieler
  16. Willensgebundenheit und notwendige Kontingenz als Bedingungen von Willensfreiheitserfahrungen
  17. Marimbas in Latinamerika. Historische Fakten und Status quo der Marimbatraditionen in Mexiko, Guatemala, Belize, Honduras, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica, Kolumbien, Ecuador, und Brasilien (review)