Offizieller Auftakt des BISS-Programms

Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventExternal workshops, courses, seminarsTransfer

Astrid Neumann - Speaker

Was wird wie und wozu im Fach geschrieben? Theoretische und empirische Aspekte der Multidimensionalität fachlichen Schreibens

Schreiben im Fach zeichnet sich durch seine kommunikative Multidimensionalität aus: Je nach Lernziel/Schreibanlass stehen epistemische oder kommunikative Zielsetzungen im Vordergrund, variieren Aspekte auf dem konzeptionellen Kontinuum Mündlichkeit Schrift-lichkeit in den Texten und greifen Rezeptions- und Produktionsanforderungen unterschied¬lich stark ineinander.
Der erste Teil des Workshops skizziert im Inputformat wesentliche Dimensionen fachlichen Schreibens anhand zentraler theoretischer Konzepte und empirischer Untersuchungen exemplarischer Schreibsettings im Fach (Grundschule, Sekundarstufe I, Berufsschulen).
Im zweiten Teil steht in Kleingruppen die praxisbasierte Diskussion aktueller Verfahren zur Erfassung fachlichen Schreibens in unterschiedlichen Anwendungskontexten (textlinguis-tische Grundlagenforschung, Diagnostik, Förderung) im Fokus.
26.05.201427.05.2014
Offizieller Auftakt des BISS-Programms

Event

Offizieller Auftakt des BISS-Programms

26.05.1427.05.14

Berlin, Germany

Event: Other

Recently viewed

Publications

  1. Extension of SEIR compartmental models for constructive Lyapunov control of COVID-19 and analysis in terms of practical stability
  2. Combining Model Predictive and Adaptive Control for an Atomic Force Microscope Piezo-Scanner-Cantilever System
  3. A Control of an Electromagnetic Actuator Using Model Predictive Control
  4. Investigating quality raters' performance using interface evaluation methods
  5. Effects of plyometric training on postural control in static and dynamic testing situations
  6. Distributable Modular Software Framework for Manufacturing Systems
  7. Emancipative Values and Non-violent Protest
  8. Public Value: rethinking value creation
  9. Enacting migration through data practices
  10. Learning from Erroneous Examples
  11. Within-individual leaf trait variation increases with phenotypic integration in a subtropical tree diversity experiment
  12. Principals between exploitation and exploration
  13. Leaf trait variation within individuals mediates the relationship between tree species richness and productivity
  14. Embarrassment as a public vs. private emotion and symbolic coping behaviour
  15. Glancing into the Applied Tool Box
  16. Conceptions of problem solving mathematics teaching
  17. Modernizing persistence–bioaccumulation–toxicity (PBT) assessment with high throughput animal-free methods
  18. Different facets of tree sapling diversity influence browsing intensity by deer dependent on spatial scale
  19. The representative turn in EU studies
  20. Effects Of Different Order Processing Strategies On Operating Curves Of Logistic Models
  21. A Comparative Study for Fisheye Image Classification
  22. An intersection test for the cointegrating rank in dependent panel data
  23. Improvements and future challenges for the research infrastructure in the field firm level data
  24. Investigation of compression behavior of Mg-4Zn-2(Nd, Gd)-0.5Zr at 350°C by in situ synchrotron radiation diffraction
  25. Industry 4.0 more than a challenge in modeling, identification, and control for cyber-physical systems
  26. Temporal and thermodynamic irreversibility in production theory
  27. Riding Two Horses at The Same Time: Paradox Responses for Navigating Exploration and Exploitation in Small and Medium-Sized IT Consulting Firms
  28. Vimentin promoter methylation analysis is a suitable complement of a gene mutation marker panel for the detection of preneoplastic and neoplastic colonic lesions
  29. The frame of the game