Offizieller Auftakt des BISS-Programms

Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventExternal workshops, courses, seminarsTransfer

Astrid Neumann - Speaker

Was wird wie und wozu im Fach geschrieben? Theoretische und empirische Aspekte der Multidimensionalität fachlichen Schreibens

Schreiben im Fach zeichnet sich durch seine kommunikative Multidimensionalität aus: Je nach Lernziel/Schreibanlass stehen epistemische oder kommunikative Zielsetzungen im Vordergrund, variieren Aspekte auf dem konzeptionellen Kontinuum Mündlichkeit Schrift-lichkeit in den Texten und greifen Rezeptions- und Produktionsanforderungen unterschied¬lich stark ineinander.
Der erste Teil des Workshops skizziert im Inputformat wesentliche Dimensionen fachlichen Schreibens anhand zentraler theoretischer Konzepte und empirischer Untersuchungen exemplarischer Schreibsettings im Fach (Grundschule, Sekundarstufe I, Berufsschulen).
Im zweiten Teil steht in Kleingruppen die praxisbasierte Diskussion aktueller Verfahren zur Erfassung fachlichen Schreibens in unterschiedlichen Anwendungskontexten (textlinguis-tische Grundlagenforschung, Diagnostik, Förderung) im Fokus.
26.05.201427.05.2014
Offizieller Auftakt des BISS-Programms

Event

Offizieller Auftakt des BISS-Programms

26.05.1427.05.14

Berlin, Germany

Event: Other

Recently viewed

Publications

  1. Extension of SEIR compartmental models for constructive Lyapunov control of COVID-19 and analysis in terms of practical stability
  2. An automated, modular system for organic waste utilization using Hermetia illucens larvae
  3. Combining Model Predictive and Adaptive Control for an Atomic Force Microscope Piezo-Scanner-Cantilever System
  4. Orchestrating distributed data governance in open social innovation
  5. Adaptive control of the nonlinear dynamic behavior of the cantilever-sample system of an atomic force microscope
  6. A Control of an Electromagnetic Actuator Using Model Predictive Control
  7. The Impact of AGVs and Priority Rules in a Real Production Setup – A Simulation Study
  8. The impact of explicit references in computer supported collaborative learning: Evidence from eye movement analyses
  9. Trajectory tracking using MPC and a velocity observer for flat actuator systems in automotive applications
  10. Test of advanced hyperfine structure theory by precision radio-frequency and laser spectroscopy in molybdenum
  11. Insights into creep behavior of Mg–14Gd–1Zn–0.4Zr (wt.%) alloy containing β- and γ-type precipitates
  12. How does telework modify informal workplace learning and how can supervisors provide support?
  13. Distributable Modular Software Framework for Manufacturing Systems
  14. Improvements in Flexibility depend on Stretching Duration
  15. Confidence levels and likelihood terms in IPCC reports
  16. Control system strategy of a modular omnidirectional AGV
  17. The Benefit of Web- and Computer-Based Interventions for Stress
  18. Using Long-Duration Static Stretch Training to Counteract Strength and Flexibility Deficits in Moderately Trained Participants
  19. Achieving enhanced mechanical properties in Mg-Gd-Y-Zn-Mn alloy by altering dynamic recrystallization behavior via pre-ageing treatment
  20. Public Value: rethinking value creation
  21. How mobile app design impacts user responses to mixed self-tracking outcomes
  22. Almost-invariant and finite-time coherent sets
  23. Hedge Detection Using the RelHunter Approach
  24. Project-Mentoring in Engineering Education - a competence-oriented teaching and learning approach
  25. A Geometric Approach by Using Switching and Flatness Based Control in Electromechanical Actuators for Linear Motion
  26. Introduction