Offizieller Auftakt des BISS-Programms

Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventExternal workshops, courses, seminarsTransfer

Astrid Neumann - Speaker

Was wird wie und wozu im Fach geschrieben? Theoretische und empirische Aspekte der Multidimensionalität fachlichen Schreibens

Schreiben im Fach zeichnet sich durch seine kommunikative Multidimensionalität aus: Je nach Lernziel/Schreibanlass stehen epistemische oder kommunikative Zielsetzungen im Vordergrund, variieren Aspekte auf dem konzeptionellen Kontinuum Mündlichkeit Schrift-lichkeit in den Texten und greifen Rezeptions- und Produktionsanforderungen unterschied¬lich stark ineinander.
Der erste Teil des Workshops skizziert im Inputformat wesentliche Dimensionen fachlichen Schreibens anhand zentraler theoretischer Konzepte und empirischer Untersuchungen exemplarischer Schreibsettings im Fach (Grundschule, Sekundarstufe I, Berufsschulen).
Im zweiten Teil steht in Kleingruppen die praxisbasierte Diskussion aktueller Verfahren zur Erfassung fachlichen Schreibens in unterschiedlichen Anwendungskontexten (textlinguis-tische Grundlagenforschung, Diagnostik, Förderung) im Fokus.
26.05.201427.05.2014
Offizieller Auftakt des BISS-Programms

Event

Offizieller Auftakt des BISS-Programms

26.05.1427.05.14

Berlin, Germany

Event: Other

Recently viewed

Researchers

  1. Marcus Pietsch

Publications

  1. Contextualizing the relationship between self-commitment and performance
  2. Extension of SEIR compartmental models for constructive Lyapunov control of COVID-19 and analysis in terms of practical stability
  3. Measurement in Machine Vision Editorial Paper
  4. An antisaturating adaptive preaction and a slide surface to achieve soft landing control for electromagnetic actuators
  5. An automated, modular system for organic waste utilization using Hermetia illucens larvae
  6. Combining Model Predictive and Adaptive Control for an Atomic Force Microscope Piezo-Scanner-Cantilever System
  7. Soft Skills for Hard Constraints
  8. Orchestrating distributed data governance in open social innovation
  9. Adaptive control of the nonlinear dynamic behavior of the cantilever-sample system of an atomic force microscope
  10. Working memory capacity and narrative task performance
  11. An experience-based learning framework
  12. A Control of an Electromagnetic Actuator Using Model Predictive Control
  13. Investigating quality raters' performance using interface evaluation methods
  14. The Impact of AGVs and Priority Rules in a Real Production Setup – A Simulation Study
  15. A decoupling dynamic estimator for online parameters indentification of permanent magnet three-phase synchronous motors
  16. Performance incentives in activity-based management
  17. Trajectory tracking using MPC and a velocity observer for flat actuator systems in automotive applications
  18. Test of advanced hyperfine structure theory by precision radio-frequency and laser spectroscopy in molybdenum
  19. Toward Data-Driven Analyses of Electronic Text Books
  20. Simulation-based Investigation of Energy Flexibility in the Optimization of Hinterland Drainage
  21. Negotiation complexity
  22. Design, Modeling and Control of an Over-actuated Hexacopter Tilt-Rotor
  23. Distributable Modular Software Framework for Manufacturing Systems
  24. Improvements in Flexibility depend on Stretching Duration
  25. Hacking the Classroom
  26. Design of an Information-Based Distributed Production Planning System
  27. Where pragmatics and dialectology meet: Introducing variational pragmatics
  28. Digital twin support for laser-based assembly assistance
  29. Control system strategy of a modular omnidirectional AGV