Learning to say 'you' in German: The acquisition of sociolinguistic competence in a study abroad context

Publikation: Beiträge in SammelwerkenKapitelbegutachtet

Authors

Learning to say ‘you’ in a foreign language may seem a rather straightforward and tedious task to the layperson. Many foreign language learners, however, know differently. Indeed, depending on the language in question, mastery of the address system of alanguage may represent a source of considerable difficulty. Time spent in the target speech community would appear to represent an ideal opportunity to acquire sociolinguistic competence in aspects of the second language (L2) such as the address system, given the accessibility of authentic input and the potentially extensive opportunities to use the target language. However, in the light ofa dearth of interlanguage sociolinguistic and – until recently – study abroad research, it is hardly surprisingly that little is known of the acquisition of L2 sociolinguistic competence during a sojourn in the target speech community.2 This is especially so forthe case of German as a foreign language. The present study reports on an investigation designed to address this need for interlanguage research in L2 sociolinguistics. Specifically, the study concerns a longitudinal report of the development of the L2 sociolinguistic competence of 33 Irish learners of German in their use of the address system over ten months (termed ‘a year abroad’ in an Anglo-Saxon context) spent studying in Germany.

OriginalspracheEnglisch
TitelLanguage Learners in Study Abroad Contexts
HerausgeberMargaret A. DuFon, Eton Churchill
Anzahl der Seiten30
ErscheinungsortClevedon
VerlagMultilingual Matters
Erscheinungsdatum18.01.2006
Seiten59-88
ISBN (Print)1-85359-851-8, 1-85359-852-6, 9781853598517
ISBN (elektronisch)9781853598531
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 18.01.2006
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2003 Jean-Marc Dewaele, Alex Housen, Li Wei and the authors of individual chapters.

Zugehörige Projekte

  • Acquisition and Interlanguage Pragmatics

    Projekt: Forschung

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Sustainability Index to Assess the Environmental Impact of Heat Supply Systems
  2. Conflicts over coastal protection in a National Park: Mediation and negotiated law making
  3. § 23 Wasserkraft
  4. Nachweis der Anspruchshöhe bei gekündigtem Einheitspreisvertrag
  5. MITAX - Mikroanalysen und Steuerpolitik
  6. Zu einer Theorie Allgemeiner Handlungssysteme
  7. Wahlen in der Ukraine
  8. Existenzgründung als geplantes Verhalten
  9. 44 VwGO: objektive Klagehäufung
  10. Arguedas
  11. Rezension zu Matthias Zeindler, Erwählung. Gottes Weg in der Welt, Zürich: TVZ 2009
  12. Cordula Grün
  13. Rechtsgespräche
  14. Kollaborative Wissensnetzwerke in "Lernenden Verwaltungen"
  15. Internationalisierung in der sozialen Arbeit
  16. Another country, another city
  17. § 60 Nutzung von Seewasserstraßen
  18. Phasen der Unternehmensgründung
  19. Chancen durch zukunftsfähiges Wirtschaften
  20. Ist eine Impfpflicht gegen das Coronavirus nötig?
  21. RoMe
  22. Mit Inlinern auf "große Fahrt" gehen
  23. Editorial
  24. Rapid Identification of Bacteria in Clinical Microbiology Routiine Diagnostics using MALDI-TOF mass spectrometry
  25. Lebenslanges Lernen beginnt in der Grundschule
  26. Media communication on climate change and coastal protection:
  27. Species Identification of Bacteria and Fungi from Solid and Liquid Culture Media by MALDI-TOF Mass Spectrometry
  28. To tweet or not to tweet - das Kommunikationstool Twitter im Fremdsprachenunterricht
  29. Pflanzengesellschaft des Jahres 2020
  30. Wissenstransfer für unternehmerische Nachhaltigkeit
  31. Dehnen und Beweglichkeitstraining
  32. Psychologie
  33. So macht man Karriere
  34. Understanding relational values in cultural landscapes in Romania and Germany
  35. Pantomimisches Lernen in der Grundschule
  36. Transferring an Analytical Technique from Ecology to the Sport Sciences
  37. Do works councils inhibit investment?
  38. “Dann verfügen wir über Instrumente…”: Äußerungsbefugnisse von Mitgliedern der EU-Kommission
  39. Lernen in selbstorganisierten Schülergruppen
  40. Legitimacy and identity in the European Union
  41. Sisyphos oder Der Kampf um die Familie
  42. Transdisciplinary Research
  43. Lebenswelt und Alltag
  44. Gründungsforschungs-Forum 2001
  45. Gesellschaftliche Raumverhältnisse
  46. Zukunftscamp „Future Now“
  47. Lebende Prototypen und lebhafte Artefakte