Conflicts over coastal protection in a National Park: Mediation and negotiated law making

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

In this case study, a conflict resolution procedure with the support of a mediator is reported. The conflicting interests were those of coastal protection on the one hand and those of nature conservation on the other hand. Provoked by a major political conflict over a project of dyke reinforcement, the state Minister convened a group of stakeholders to develop proposals for better interaction and management of coastal protection issues. Appreciating the successful results, the Minister then mandated the group to develop a recommendation for legislation. This paper illustrates the issues at stake, the value conflict shaping the stakeholders' positions, the setting of the mediation group and the way to proceed improving the relationships between the actors and successfully building consensus recommendations. The process to overcome impasse by mediation exemplarily is reported in some more detail for the law making objective.

Original languageEnglish
JournalLand Use Policy
Volume23
Issue number1
Pages (from-to)26-33
Number of pages8
ISSN0264-8377
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2006

Recently viewed

Publications

  1. § 23 Wasserkraft
  2. Nachweis der Anspruchshöhe bei gekündigtem Einheitspreisvertrag
  3. MITAX - Mikroanalysen und Steuerpolitik
  4. Zu einer Theorie Allgemeiner Handlungssysteme
  5. Wahlen in der Ukraine
  6. Existenzgründung als geplantes Verhalten
  7. 44 VwGO: objektive Klagehäufung
  8. Arguedas
  9. Rezension zu Matthias Zeindler, Erwählung. Gottes Weg in der Welt, Zürich: TVZ 2009
  10. Cordula Grün
  11. Rechtsgespräche
  12. Kollaborative Wissensnetzwerke in "Lernenden Verwaltungen"
  13. Internationalisierung in der sozialen Arbeit
  14. Another country, another city
  15. § 60 Nutzung von Seewasserstraßen
  16. Phasen der Unternehmensgründung
  17. Chancen durch zukunftsfähiges Wirtschaften
  18. Ist eine Impfpflicht gegen das Coronavirus nötig?
  19. RoMe
  20. Mit Inlinern auf "große Fahrt" gehen
  21. Editorial
  22. Rapid Identification of Bacteria in Clinical Microbiology Routiine Diagnostics using MALDI-TOF mass spectrometry
  23. Lebenslanges Lernen beginnt in der Grundschule
  24. Media communication on climate change and coastal protection:
  25. Species Identification of Bacteria and Fungi from Solid and Liquid Culture Media by MALDI-TOF Mass Spectrometry
  26. To tweet or not to tweet - das Kommunikationstool Twitter im Fremdsprachenunterricht
  27. Pflanzengesellschaft des Jahres 2020
  28. Wissenstransfer für unternehmerische Nachhaltigkeit
  29. Dehnen und Beweglichkeitstraining
  30. Psychologie
  31. So macht man Karriere
  32. Understanding relational values in cultural landscapes in Romania and Germany
  33. Pantomimisches Lernen in der Grundschule
  34. Transferring an Analytical Technique from Ecology to the Sport Sciences
  35. Do works councils inhibit investment?
  36. “Dann verfügen wir über Instrumente…”: Äußerungsbefugnisse von Mitgliedern der EU-Kommission
  37. Lernen in selbstorganisierten Schülergruppen
  38. Legitimacy and identity in the European Union
  39. Sisyphos oder Der Kampf um die Familie
  40. Transdisciplinary Research
  41. Lebenswelt und Alltag
  42. Gründungsforschungs-Forum 2001
  43. Gesellschaftliche Raumverhältnisse
  44. Zukunftscamp „Future Now“
  45. Lebende Prototypen und lebhafte Artefakte
  46. Kommunistische Parteien
  47. Organisation elektronischer Beschaffung