Arguedas: Capital y conversión

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

In José María Arguedas's anthropological studies of Peru's southern central highlands, transculturation codes the historical logic of capital. The present essay takes, as its point of departure, Latin American subalternist critics who, in the 1990s and 2000s, identified the supposedly homogenizing logic of capital with that of transculturation or mestizaje as state ideology. By contrast, more recent interventions in postcolonial and Marxist theory suggest that what was at stake for Andean society and culture was not its wholesale destruction or incorporation into the nation-state, but rather the expedience of its preservation for the accumulation of capital. Arguedas's treatment of transculturation as a question of the so-called total conversion of the subject of highland property into a bourgeois individual mirrors the kind of anthropological transformation that Marx posited as part of the historical arc of capitalism's development and supposedly imminent demise. By underscoring the moment of total conversion as a semblance necessary for capturing non-capitalist ways of life, Arguedas's studies provide a space for considering the subjective effects of capital beyond teleological or reductive understandings of its historical unfolding.
Translated title of the contributionArguedas: Capital and conversion
Original languageSpanish
JournalRevista de Estudios Hispanicos
Volume55
Issue number2
Pages (from-to)319-344
Number of pages26
ISSN0034-818X
DOIs
Publication statusPublished - 06.2021

    Research areas

  • Science of art
  • Arguedas, anthropology, transculturation, modernization, subsumption, capital

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Rezension zu Matthias Zeindler, Erwählung. Gottes Weg in der Welt, Zürich: TVZ 2009
  2. Cordula Grün
  3. Rechtsgespräche
  4. Kollaborative Wissensnetzwerke in "Lernenden Verwaltungen"
  5. Internationalisierung in der sozialen Arbeit
  6. Another country, another city
  7. § 60 Nutzung von Seewasserstraßen
  8. Phasen der Unternehmensgründung
  9. Chancen durch zukunftsfähiges Wirtschaften
  10. Ist eine Impfpflicht gegen das Coronavirus nötig?
  11. RoMe
  12. Mit Inlinern auf "große Fahrt" gehen
  13. Editorial
  14. Rapid Identification of Bacteria in Clinical Microbiology Routiine Diagnostics using MALDI-TOF mass spectrometry
  15. Lebenslanges Lernen beginnt in der Grundschule
  16. Media communication on climate change and coastal protection:
  17. Species Identification of Bacteria and Fungi from Solid and Liquid Culture Media by MALDI-TOF Mass Spectrometry
  18. To tweet or not to tweet - das Kommunikationstool Twitter im Fremdsprachenunterricht
  19. Pflanzengesellschaft des Jahres 2020
  20. Wissenstransfer für unternehmerische Nachhaltigkeit
  21. Dehnen und Beweglichkeitstraining
  22. Psychologie
  23. So macht man Karriere
  24. Understanding relational values in cultural landscapes in Romania and Germany
  25. Pantomimisches Lernen in der Grundschule
  26. Transferring an Analytical Technique from Ecology to the Sport Sciences
  27. Do works councils inhibit investment?
  28. “Dann verfügen wir über Instrumente…”: Äußerungsbefugnisse von Mitgliedern der EU-Kommission
  29. Lernen in selbstorganisierten Schülergruppen
  30. Legitimacy and identity in the European Union
  31. Sisyphos oder Der Kampf um die Familie
  32. Transdisciplinary Research
  33. Lebenswelt und Alltag
  34. Gründungsforschungs-Forum 2001
  35. Gesellschaftliche Raumverhältnisse
  36. Zukunftscamp „Future Now“
  37. Lebende Prototypen und lebhafte Artefakte
  38. Kommunistische Parteien
  39. Organisation elektronischer Beschaffung
  40. Förderung der körperlichen Aktivität bei Erwachsenen mittels der gamifizierten Trackinganwendung Healingo Fit
  41. Do family investors differ from other investors?
  42. Faszinosum Maschine
  43. Uncanny Provenance
  44. Satellite Earth Observations and Their Impact on Society and Policy, (eds Masami Onoda & Oran R. Young). 1st ed. Berlin: SpringerOpen. 2017
  45. Biodiversität und Globales Lernen
  46. The environmental and economic effects of European emissions trading