Effects of grade retention on achievement and self-concept in science and mathematics

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The study analyzes the effects of grade repetition on science and mathematics achievement and on self-concept in mathematics using longitudinal data from a representative sample of 9th graders in Germany. Same-age comparisons were applied between three groups: (a) the retained students, (b) a matched group of promoted students, and (c) the entire group of promoted students. The results show that the retained students have a higher self-concept in mathematics after one year of retention than before. Summarizing these empirical findings concerning achievement, we conclude that retention in the 9th grade does not reduce the gap in academic achievement to the regular promoted students.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftStudies in Educational Evaluation
Jahrgang36
Ausgabenummer1-2
Seiten (von - bis)27-35
Anzahl der Seiten9
ISSN0191-491X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 03.2010

    Fachgebiete

  • Erziehungswissenschaften - Student evaluation , Grade retention , Science achievement , Mathematics achievement , Self-concept

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Mitverursachung bei der Tier- und Kraftfahrzeughalterhaftung im Assessorexamen (Teil 1)
  2. Mitverursachung bei der Tier- und Kraftfahrzeughalterhaftung im Assessorexamen (Teil 2)
  3. Asynchron - Einige historische Begegnungen zwischen Informatik und Medienwissenschaft
  4. Strafprozessordnung. Studienkommentar. Von Wolfgang Joecks. 4. Auflage. - München Beck 2015
  5. Analytical prediction of roughness after ball burnishing of thermally coated surfaces
  6. Quantitative and qualitative insights into consumers’ sustainable purchasing behaviour
  7. Institutional ownership, environmental, social, and governance performance and disclosure
  8. Influence of spectrally selective solar cells on microalgae growth in photo-bioreactors
  9. Using nonlinear methods to quantify changes in infant limb movements and vocalizations
  10. European Psychiatric Association (EPA) guidance on quality assurance in mental healthcare
  11. Key learnings from integrating sustainability in european higher education institutions
  12. Die Einwirkungen internationalen und ausländischen Rechts in die deutsche Rechtsordnung
  13. What do citizens in tax havens think? The EU blacklist and public opinion in Switzerland
  14. Wirtschaftsinformatik in wirtschaftswissenschaftlichen Studiengängen an Fachhochschulen
  15. Nachhaltige Berufsbildungsforschung in Theorie und Praxis - Modellversuche unter der Lupe
  16. Wie können Lehrerinnen und Lehrer mit Aufmerksamkeitsstörung und Hyperaktivität umgehen?
  17. Primary Side Circuit Design of a Multi-coil Inductive System for Powering Wireless Sensors
  18. Einfluss des in- und externen Prüferwechsels auf die Rechnungslegungs- und Prüfungsqualität