Demarcating transdisciplinary research in sustainability science—Five clusters of research modes based on evidence from 59 research projects

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The discourse revolving around “new modes of knowledge production”—particularly in sustainability-oriented research—seems to suggest a duality of transdisciplinary versus non-transdisciplinary research. Yet, in reality, a spectrum of transdisciplinary research modes may be expected. This article offers an empirically grounded distinction of five research modes, based on a cluster analysis of 59 completed sustainability-oriented research projects. Projects in one cluster approximate a transdisciplinary ideal type, while another cluster combines almost purely practice-oriented projects. Among the three remaining clusters with varying degrees of practitioner interaction, one cluster assembles projects with strictly academic research, while realizing substantial societal impact. Furthermore, our analyses indicate that the choice of research mode strongly depends on the funding context, with mission-oriented funding encouraging more collaborative modes. Overall, clusters with more practitioner interaction display stronger societal outputs and impacts at the cost of academic outputs and impacts. Beyond the demarcation of transdisciplinary research modes in sustainability science, our empirical analysis revealed three important tensions related to the theory and practice of this research approach: the duality of science and society (and scholars and practitioners); imbalances in the involvement and influence of different societal actor groups; and tensions between societal and academic outputs and impacts.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftSustainable Development
Jahrgang30
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)343-357
Anzahl der Seiten15
ISSN0968-0802
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.04.2022

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Nach der Pandemie ist vor der Krise. Zur Förderung von Unsicherheitskompetenz mittels bedürfnisorientierter transformativer Ansätze in der BNE
  2. Möglichkeiten und Grenzen eines kompetenzorientierten Mathematikunterrichts. Aktuelle Forschungsergebnisse und bildungspolitische Diskussionen
  3. Praxis der interpretativen politikwissenschaftlichen Wissens- & Wissenschaftsforschung: Methodologie-Workshop für NachwuchswissenschaftlerInnen 2011
  4. Diagnostizieren und Fördern ohne Noten: Kumulativer Kompetenzaufbau zum Modellieren durch regelmäßige, schriftliche Rückmeldungen im Lernprozess (Co²CA)
  5. How could this success model of the Agro-Eco-Viscri farming association (experience and knowledge) could be consolidated and transferred/adapted to Alma Vii?
  6. Dekonstruktion mathematischer Modellierungsfähigkeit – Welche Aspekte gilt es bei der mathematischen Auseinandersetzung mit realen Kontexten zu beachten?
  7. Impulsreferat „Was folgt aus den Rio+20-Ergebnissen inhaltlich und strategisch für die frauen- und genderpolitische Arbeit auf zivilgesellschaftlicher Ebene"
  8. Workshop des Forums Ökologisch-Soziale Marktwirtschaft zur „Umsetzung eines Effizienzmarktes – Wie muss ein optimales Anreizsystem ausgestaltet werden?“ - FÖS 2013
  9. Zum Verhältnis von Gender, Green Economy und Finanzmärkten: Warum nachhaltiges, geschlechter_gerechtes Wirtschaften eine andere Gestaltung der Finanzmärkte braucht
  10. Conference presentation: Impact of Corporate Social Responsibility Assurance (CSRA) on the markt, organizational and individual/group decision making level. A literature review
  11. 5th International Conference of the Sustainable Consumption Research and Action Initiative (SCORAI), 21st European Roundtable on Sustainable Consumption and Production (ERSCP)
  12. Competency-oriented written feedback in every-day mathematics teaching: How to report on students’ solutions of modelling tasks and how to assess the quality of these reports
  13. Does participatory governance help address long-term environmental problems? Conceptual framework and empirical evidence from public decision-making processes in 23 democracies
  14. Ländliche Entwicklung als Politiken der Naturgestaltung: Eine Analyse der europäischen, deutschen und polnischen Politik zur Entwicklung ländlicher Räume in der Förderperiode 2007-2013
  15. Workshop: Wie kann Nachhaltigkeitsforschung an deutschen Hochschulen identifiziert und charakterisiert werden? Wie lässt sich aus bisherigen Erfahrungen und Beispielen für die Zukunft lernen?
  16. 5th Producto Lifetimes and the Environment Conference (PLATE 2023): Gender roles as barriers to sustainable fashion lifetimes. How a deconstruction of norms can exted the use phase of garments.
  17. Wenn aus der Mad Tea Party ein deutsches Kaffeekränzchen wird. Zielkulturelle Adaptionen in Übersetzungen von Kinderliteratur als Mittel zur Bewusstmachung interkulturellen Transfers in der Lehrerbildung.

Publikationen

  1. Thermal cycling and creep studies of AM50+Nd magnesium alloy based carbon fiber, SiC particulate and in-situ Mg2Si reinforced hybrid composites
  2. Foliar application of lambda-cyhalothrin modulates root exudate profile and the rhizosphere bacteria community of dioecious Populus cathayana
  3. Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden durch transdisziplinäre Projektarbeit im Kontext von Bildung für nachhaltige Entwicklung
  4. Evaluation of mechanical property predictions of refill Friction Stir Spot Welding joints via machine learning regression analyses on DoE data
  5. Branchenspezifische IT-Innovationssysteme: Von der Analyse zur Intervention - Am Beispiel des IT-Innovationssystems für Krankenhäuser in Deutschland
  6. Entwicklung und Evaluation eines Metamodells zur Verbesserung der unternehmensweiten Entscheidungsorientierung mithilfe der Unternehmensarchitektur
  7. Efficacy and moderators of psychological interventions in treating subclinical symptoms of depression and preventing major depressive disorder onsets
  8. Entwicklung eines fachspezifischen Kenntnistests zur Erfassung mathematischen Vorwissens von Bewerberinnen und Bewerbern auf ein Mathematik-Lehramtsstudium
  9. Veränderung von Selbstkonzepten und mathematischen Weltbildern von Studierenden im Laufe eines Seminars zu realitätsbezogenen Mathematikaufgaben mit MathCityMap
  10. School children's mental health in Europe: do German elementary school children report differences in mental health in northern Germany's former eastern vs. western part ?
  11. Die gescheiterte Einführung der elektronischen Verordnung – Ableitung grundlegender Konzepte für die Analyse und Planung von Architekturen in IT-basierten Großprojekten
  12. Coricelli, Fabrizio, Massimo di Matteo and Frank Hahn (eds.) (1998). New Theories in Growth and Development. Houndmills/Basingstoke/Hampshire/ London: Macmillan Press Ltd. 304 pp. £ 50.00. ISBN 0-333-68229-7.