¿Cómo pueden contribuir los estudios feministas y poscoloniales de la ciencia a la coproducción de conocimientos? Reflexiones sobre IPBES

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • I. Iniesta-Arandia
  • C. Quintas-Soriano
  • A. P. García-Nieto
  • V. Hevia
  • I. Díaz-Reviriego
  • M. García-Llorente
  • E. Oteros-Rozas
  • F. Ravera
  • C. Piñeiro
  • S. Mingorría

The influence and social legitimacy of scientific knowledge are decreasing globally. One of the reasons is the lack of interaction and communication between the fields of research, management and local populations or society more broadly. In the contexts of sustainability policies and the global socio-ecological crisis, this has an impact on decision-making and the implementation of public policies. In this context, other action research models have emerged that promote a dialogue between society, science and policy and propose new scenarios where people from different fields and with different profiles collaborate in the production, exchange and application of knowledge. Despite this, difficulties in communication and collective knowledge building processes persist. In this article, we propose how the perspectives from feminist and postcolonial studies of science can help to address the problems found in these contexts from another angle. In addition, we illustrate these perspectives with a case study where there are different interactions between research and management personnel and / or the general public: The Intergovernmental Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES). Finally, we discuss how perspectives from feminist and postcolonial studies of science, with their emphasis on subjectivities, power dynamics and processes of knowledge production, can help design science-policy-society interfaces that are effective, legitimate and contribute to the co-production of knowledge.

Titel in ÜbersetzungHow can feminist and postcolonial science studies contribute to knowledge co-production? : Insights for IPBEs
OriginalspracheSpanisch
Aufsatznummer1936
ZeitschriftEcosistemas
Jahrgang29
Ausgabenummer1
Anzahl der Seiten11
ISSN1132-6344
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 04.2020

    Fachgebiete

  • Environmental governance, Feminist studies, IPBES, Science-policy-society interfaces, Socio-ecological systems, Sustainability
  • Ökosystemforschung

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Olaf Holz

Publikationen

  1. Im Schatten der Großen Koalition?
  2. Schadenfreude as social-functional dominance regulator
  3. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung als regionales Projekt
  4. International investment law and history
  5. Nachhaltig transformativ?
  6. Metamorphosis of ruins
  7. Still green at fifteen? Investigating environmental awareness of the PISA 2015 population
  8. Wörterbuch des technokratischen Unmenschen
  9. Nachhaltigkeit managen mit der Balanced Scorecard
  10. Hafnargata
  11. Weibliche Information und männliche Unterhaltung?
  12. Rechtsmissbrauch durch Prozessfinanzierung bei Gewinnabschöpfungsklage
  13. § 395
  14. Sprachliche Prozeduren beim fachlichen Lernen: Begründen in Mathematik
  15. Rückbau und Entsorgung in der deutschen Atomwirtschaft
  16. Mehr oder weniger neues Licht
  17. Museumslandschaft im Wandel
  18. Agenturen und Integrierte Kommunikation
  19. Archival or perceived measures of environmental uncertainty?
  20. Attraktive Arbeitgeber im Mittelstand
  21. Postvinyl
  22. Members of the European Parliament on the Web
  23. Gesellschaftsrecht
  24. Zum Stand der Waldpädagogik in forstlichen Einrichtungen Deutschlands
  25. Ist das Bildung?
  26. Export, Import und Produktivität wissensintensiver KMUs in Deutschland
  27. Heilen und Vernichten
  28. Handbook of Research on Entrepreneurship in Professional Services
  29. Comparative Children's Literature
  30. N-Umsatz und Spurengasemissionen typischer Biomassefruchtfolgen zur Biogaserzeugung in Norddeutschland
  31. Woody plant phylogenetic diversity mediates bottom-up control of arthropod biomass in species-rich forests
  32. Der implizite Übersetzer in der Kinderliteratur: Ein Beitrag zur Theorie des kinderliterarischen Übersetzens
  33. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  34. Keine Kohle für die Kohle
  35. Nachhaltige chemie
  36. Das lyrische Ich mag keinen Brokkoli: komische Kinderlyrik von Michael Rosen
  37. Mit Bildungsstandards arbeiten - kompetenzorientiert unterrichten
  38. The effects of psychotherapy for adult depression on suicidality and hopelessness
  39. Vorbemerkung zum Spiel
  40. Von der Leidenschaft, Bilder zu zeigen, die man so noch nicht gesehen hat