Chemical profiles of body surfaces and nests from six Bornean stingless bee species

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Stingless bees (Apidae: Meliponini) are the most diverse group of Apid bees and represent common pollinators in tropical ecosystems. Like honeybees they live in large eusocial colonies and rely on complex chemical recognition and communication systems. In contrast to honeybees, their ecology and especially their chemical ecology have received only little attention, particularly in the Old World. We previously have analyzed the chemical profiles of six paleotropical stingless bee species from Borneo and revealed the presence of species-specific cuticular terpenes- an environmentally derived compound class so far unique among social insects. Here, we compared the bees' surface profiles to the chemistry of their nest material. Terpenes, alkanes, and alkenes were the dominant compound groups on both body surfaces and nest material. However, bee profiles and nests strongly differed in their chemical composition. Body surfaces thus did not merely mirror nests, rendering a passive compound transfer from nests to bees unlikely. The difference between nests and bees was particularly pronounced when all resin-derived compounds (terpenes) were excluded and only genetically determined compounds were considered. When terpenes were included, bee profiles and nest material still differed, because whole groups of terpenes (e.g., sesquiterpenes) were found in nest material of some species, but missing in their chemical profile, indicating that bees are able to influence the terpene composition both in their nests and on their surfaces.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Chemical Ecology
Jahrgang37
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)98-104
Anzahl der Seiten7
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.01.2011

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Mehr als abstrakte Werte...-Menschenrechte und politische Bildung
  2. Herausforderungen und Potenziale von Online-Medien für die qualitative Forschung
  3. Rassismus
  4. Storytelling for sustainability in higher education
  5. Viertes Tourismus-Barcamp (22. - 23. Januar 2011) an der Kath. Universität Eichstätt-Ingolstadt
  6. The role of firm-level and regional human capital for the social returns to education
  7. Social justice for traditional knowledge holders will help conserve Europe's nature
  8. Leichte Sprache vs. adaptives Sprachhandeln
  9. Basic corporate finance terminology
  10. The role of green and Sustainability Offices in fostering sustainability efforts at higher education institutions
  11. Der deutsche Prüfungsausschuss nach dem BilMoG und dem VorstAG
  12. "Die Manns - Ein Jahrhundertroman" als Fallbeispiel für den Produktverbund Buch-Fernsehen
  13. Wie sieht eine Schule aus, die die Gesundheit und Professionalität von Lehrkräften fördert?
  14. West Africa
  15. "Europäisierung" der Bundesstaatsreform?
  16. Das Monster und der Freak. Julia Pastrana und Michael Jackson.
  17. Sport und Naturschutz - 10 Thesen zur Optimierung der gemeinsamen Kommunikation
  18. Zu aktuellen Re-Traditionalisierungen im Diskurs um das Managen von Emotionen
  19. Alexander Honold: Der Erd-Erzähler. Peter Handkes Prosa der Orte, Räume und Landschaften, J. B. Metzler Verlag, Stuttgart 2017, 566 S., mit 13 Abbildungen
  20. German nuclear phase-out policy
  21. Empirische Leistungsuntersuchungen im Kompetenzbereich Modellieren
  22. Thesen zum Stellenwert und zu Potenzialen gerechtigkeitsbasierter Naturschutzkommunikation
  23. Dem Willen des Kindes folgen? - Das Kindeswohl zwischen Gegenwart und Zukunft
  24. Möglichkeiten und Grenzen der Bedarfsschätzung in der ambulanten Psychiatrie
  25. Thailand's Sex Entertainment
  26. Rezension von Raunig, Gerald: Fabriken des Wissens bzw. Industrie der Kreativität : Streifen und Glätten 1 & 2
  27. Geschäftsführung ohne Auftrag (§ 678)
  28. Überlegungen zur kybernetischen Transformation des Humanen
  29. Eigenschaften von Kunststoffen – ein Stationenbetrieb
  30. Schleiermachers Gottesbeweis? Die De/Re-konstruktion subjektiver Selbstgewißheit und die Erkenntnis Gottes
  31. Name ohne Eigenschaften
  32. Ein lernbiologisch begründetes Evaluationskonzept für den integrativen DaF-Unterricht mit digitalen Medien
  33. Übungsbuch zur Einführung in die Allgemeine Betriebswirtschaftslehre
  34. Strafaussetzung zur Bewährung 2.0: Warum zwei Jahre?