The influence of empowering leadership on repatriate knowledge transfer: Understanding mechanisms and boundary conditions

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Repatriate knowledge represents a valuable organizational resource, but its transfer upon return to the domestic work unit is a difficult process that often fails. To date, the leaders’ role in repatriate knowledge transfer (RKT) has not been studied empirically. This study employs the social information processing theory to understand the effect of empowering leadership on RKT. Based on multi-source data from 101 repatriate and domestic coworker dyads, we found that empowering leadership facilitated RKT via the perceived trustworthiness of domestic coworkers. Furthermore, the positive influence of empowering leaders on RKT was stronger when repatriate agreeableness was high. With our findings, we advance research on the role of leaders in cross-border knowledge transfer processes via repatriates in multinational companies.

Original languageEnglish
JournalThe International Journal of Human Resource Management
Volume33
Issue number7
Pages (from-to)1437-1462
Number of pages26
ISSN0958-5192
DOIs
Publication statusPublished - 17.03.2022

Bibliographical note

Funding Information:
This work was partially supported by the State of Lower Saxony, Germany through doctoral scholarship funds that are aimed at promoting scientific female talent.

Publisher Copyright:
© 2020 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.

    Research areas

  • Management studies
  • Business psychology - empowerring leadership, international assignment, repatriate agreeableness, repatriate knowledge transfer, social information processing theory

Recently viewed

Publications

  1. Weibliche Information und männliche Unterhaltung?
  2. Der Ökowald als Baustein einer Klimaschutzstrategie
  3. What can nudging offer to reduce workplace sexual harassment?
  4. Arbeiterkultur
  5. The renewable energy sector in Afghanistan
  6. Sapere aude: Bildung und Wissen im Widerstreit?
  7. Funktion und Profil von Lehrwerken in der Epoche von Standards und Kompetenzen
  8. Entrepreneurship as an area of psychology study
  9. Critique
  10. Sprachliche Prozeduren beim fachlichen Lernen: Begründen in Mathematik
  11. Weichenstellung Kohlekonsens
  12. Reale Utopien
  13. Walt O’Disney and the Little People
  14. Vielperspektivität auch in der Forschung?
  15. Begriffe und Perspektiven des Verbandsklagerechts
  16. Wer kommt (nicht) ins Paradies?
  17. § 287 Verantwortlichkeit während des Verzugs
  18. Hochschulgovernance im Dienste der Wissenschaft
  19. Another country, another city
  20. Business Model Innovation for Sustainable Energy
  21. Governmental activity and private capital adjustment
  22. Optimierung zwischen Zwang und Zustimmung
  23. Notting Hill Gate 4
  24. From the Substantive to the Ceremonial
  25. Abschluss des Vertrages
  26. Kunst, Kritik und Stadt
  27. Darstellung der Referenzarbeit "Schmidt, Torben (2007) Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht"
  28. Aufgabenkultur in der Hauptschule
  29. Was müssen Führungskräfte können ?
  30. Aufgaben- und Rollenpluralität des beruflichen Bildungspersonals
  31. Die Gaunerei der ökonomisierten Kunst
  32. Political Culture
  33. Fundamental social motives measured across forty-two cultures in two waves
  34. Künstliche Feuchtflächen in Hochwasserrückhaltebecken – eine Chance für die Reduzierung von Pflanzenschutzmitteleinträgen in Gewässer