Another country, another city: Development of concept typicality in preschool and primary school children

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Sylwia Wilberg-Neidhardt
  • Stephanie von Petzinger
Exemplars of geographical concepts are perceptually less accessible than are exemplars of those concepts which have usually been studied with young children, such as fruit, vehicles, or animals. This study explores the way in which children from late preschool age into second grade develop an adult-like concept of "town/city" (same word in German) and "country". Altogether 205 children participated, 114 six-year-olds from preschools, and 45 seven- and 46 eight-year-olds from grades 1 and 2. They were asked to name as many other cities, and as many other countries as they know. In accordance with our hypotheses, the children reported only few exemplars of geographical concepts, two countries and one city in average. There was only little increase in the number of different nominations between preschool and school, and hardly any increase from grade 1 to grade 2. The correctness of nominations, however, increased significantly. The concept of "country" appeared to be easier that that of "city", as an analysis of nomination errors showed. It seems that both concepts differentiate from a more global geographical concept with "country" preceding "city".
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPsychologie in Erziehung und Unterricht
Jahrgang50
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)250-257
Anzahl der Seiten8
ISSN0342-183X
PublikationsstatusErschienen - 01.2003

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Bettina Ülpenich

Publikationen

  1. Business Model Innovation for Sustainable Energy
  2. Governmental activity and private capital adjustment
  3. Optimierung zwischen Zwang und Zustimmung
  4. Notting Hill Gate 4
  5. From the Substantive to the Ceremonial
  6. Abschluss des Vertrages
  7. Kunst, Kritik und Stadt
  8. Darstellung der Referenzarbeit "Schmidt, Torben (2007) Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht"
  9. Aufgabenkultur in der Hauptschule
  10. Was müssen Führungskräfte können ?
  11. Aufgaben- und Rollenpluralität des beruflichen Bildungspersonals
  12. Die Gaunerei der ökonomisierten Kunst
  13. Political Culture
  14. Fundamental social motives measured across forty-two cultures in two waves
  15. Künstliche Feuchtflächen in Hochwasserrückhaltebecken – eine Chance für die Reduzierung von Pflanzenschutzmitteleinträgen in Gewässer
  16. Personality Effects on Children’s Speech in Everyday Life
  17. The footprint of pesticide stress in communities-Species traits reveal community effects of toxicants
  18. Keine Kohle für die Kohle
  19. Managementpraxis: drei Geschäftsführer international erfolgreicher MIttelständler im Interview
  20. Posturale Kontrolle in statischen und dynamischen Messbedingungen - Evaluationen und Trainingsinterventionen.
  21. Flippin‘ In – Ein literaturbasiertes YouTube-Inszenierungsprojekt im Englischunterricht der Klasse 11
  22. Effects of Institutions on Human Capital Investment: A Comparison of Policies in Japan, Germany and the USA
  23. Vielfalt in der Schuldenberatung
  24. Existenzgründung - Beiträge zur Gründungsforschung
  25. The United Nations Convention on Jurisdictional Immunities of States and their Properties
  26. Empowering women
  27. The power of love
  28. Panische züge
  29. Die Verbreitung einer wegweisenden Idee: Der Beitrag der UN-Dekade für die Diffusion von Bildung für nachhaltige Entwicklung