Walt O’Disney and the Little People: Playing to the Irish-American Diaspora

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

Darby O’Gill and The Little People, Disney’s 1959 live-action Irish-themed family film, features Irish folklore in the shape of leprechauns, banshees and other supernatural figures. The company had their eye firmly on the market of twenty million Irish Americans, and the extensive pre-publicity for this transatlantic ethnotypical film included Walt Disney embracing a diasporic Irish identity by presenting himself as ‘half Irish.’ He also claimed to have deployed actual leprechauns in the film. Through an imagological, cultural discourse analysis lens, this paper examines the paratextual and textual performances and representations of Irishness in Darby O’Gill in the context of Irish-American culture and its popular traditions. It asks why, contrary to Disney’s hopes, it did not enjoy the success of other notable US Irish-themed films of the era, and probes the Irish involvement in and reception of Disney’s ‘Irish’ film.
Original languageEnglish
Title of host publicationOn Disney : Deconstructing Images, Tropes and Narratives
EditorsUte Dettmar, Ingrid Tomkowiak
Number of pages15
Place of PublicationBerlin, Heidelberg
PublisherJ.B. Metzler
Publication date01.01.2022
Pages115-129
ISBN (print)978-3-662-64624-3, 978-3-662-64626-7
ISBN (electronic)978-3-662-64625-0
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2022

Bibliographical note

© The Author(s), under exclusive license to Springer-Verlag GmbH, DE, part of
Springer Nature 2022

    Research areas

  • Literature studies - Walt Disney, Irishness, Leprechauns, Imagology, Darby O’Gill and the Little People

Recently viewed

Researchers

  1. Bettina Ülpenich

Publications

  1. Vielperspektivität auch in der Forschung?
  2. Begriffe und Perspektiven des Verbandsklagerechts
  3. Wer kommt (nicht) ins Paradies?
  4. § 287 Verantwortlichkeit während des Verzugs
  5. Hochschulgovernance im Dienste der Wissenschaft
  6. Another country, another city
  7. Business Model Innovation for Sustainable Energy
  8. Governmental activity and private capital adjustment
  9. Optimierung zwischen Zwang und Zustimmung
  10. Notting Hill Gate 4
  11. From the Substantive to the Ceremonial
  12. Abschluss des Vertrages
  13. Kunst, Kritik und Stadt
  14. Darstellung der Referenzarbeit "Schmidt, Torben (2007) Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht"
  15. Aufgabenkultur in der Hauptschule
  16. Was müssen Führungskräfte können ?
  17. Aufgaben- und Rollenpluralität des beruflichen Bildungspersonals
  18. Die Gaunerei der ökonomisierten Kunst
  19. Political Culture
  20. Fundamental social motives measured across forty-two cultures in two waves
  21. Künstliche Feuchtflächen in Hochwasserrückhaltebecken – eine Chance für die Reduzierung von Pflanzenschutzmitteleinträgen in Gewässer
  22. Personality Effects on Children’s Speech in Everyday Life
  23. The footprint of pesticide stress in communities-Species traits reveal community effects of toxicants
  24. Keine Kohle für die Kohle
  25. Managementpraxis: drei Geschäftsführer international erfolgreicher MIttelständler im Interview
  26. Posturale Kontrolle in statischen und dynamischen Messbedingungen - Evaluationen und Trainingsinterventionen.
  27. Flippin‘ In – Ein literaturbasiertes YouTube-Inszenierungsprojekt im Englischunterricht der Klasse 11
  28. Effects of Institutions on Human Capital Investment: A Comparison of Policies in Japan, Germany and the USA
  29. Vielfalt in der Schuldenberatung
  30. Existenzgründung - Beiträge zur Gründungsforschung
  31. The United Nations Convention on Jurisdictional Immunities of States and their Properties
  32. Empowering women
  33. The power of love
  34. Panische züge
  35. Die Verbreitung einer wegweisenden Idee: Der Beitrag der UN-Dekade für die Diffusion von Bildung für nachhaltige Entwicklung