Programmierung einer DELTA-Roboterzelle nach PackML Standard

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsTransfer

Authors

Am Labor für Werkzeugmaschinen und Handhabungssysteme der LEUPHANA Universität LÜNEBURG wurde eine Roboterzelle mit einem CODIAN 4-Achs-DELTA-Roboter mechanisch und elektrisch aufgebaut, nach dem Industriestandard PackML programmiert und in Betrieb genommen. Durch Verwendung des Programmable Automation Controllers L73 von Rockwell Automation sowie mit der Implementierung des Templates Power Programming 4.2 konnte in relativ kurzer Zeit ein normkonformer, sehr übersichtlicher und leistungsfähiger Code erzeugt werden, mit dem die gesamte Anlage gesteuert wird. Ein weiterer Vorteil bestand darin, dass das die HMI-Bildschirme zu etwa 80 % aus dem Template übernommen werden konnten und nur noch konfiguriert werden mussten. Die technologischen Vorteile bestehen u.a. im Safe Torque Off und Safe Speed der Antriebe sowie in zeitgestempelten, intelligenten digitalen Eingängen. Insgesamt bedeutet die normkonforme Programmierung nach PackML und Power Programming für den OEM Maschinenbauer zunächst zwar eine zeitintensive Einarbeitung in das entsprechende Template, die jedoch am Ende durch einen sehr übersichtlichen, standardisierten und damit sehr wartungsfreundlichen Code belohnt wird.
Original languageGerman
Title of host publicationTagungsband AALE 2014 : Das Forum für Fachleute der Automatisierungstechnik aus Hochschulen und Wirtschaft, 11. Fachkonferenz, Regensburg
Number of pages10
Place of PublicationRegensburg
PublisherDIV Deutscher Industrieverlag GmbH
Publication date2014
Pages221-230
ISBN (print)978-3-8356-7142-3
Publication statusPublished - 2014
Event11. Angewandte Automatisierungstechnik in Lehre und Entwicklung - AALE 2014 - Ostbayerische Technische Hochschule Regensburg (OTH Regensburg), Regensburg, Germany
Duration: 08.05.201409.05.2014
Conference number: 11
https://www.oth-regensburg.de/fakultaeten/maschinenbau/aale-2014.html

Recently viewed

Publications

  1. High-precision frequency measurements: indispensable tools at the core of the molecular-level analysis of complex systems.
  2. Agile Portfolio Management Patterns
  3. Self-improvement for Computerized Adaptive Testing
  4. Atomic Animals
  5. The language of situated joint activity: Social virtual reality and language learning in virtual exchange
  6. Using Daily Stretching to Counteract Performance Decreases as a Result of Reduced Physical Activity—A Controlled Trial
  7. Landscape modification and habitat fragmentation: a synthesis
  8. Artificial Intelligence as a cultural technique
  9. The more severe the merrier: Severity of error consequences stimulates learning from error
  10. Lost-customers approximation of semi-open queueing networks with backordering
  11. Evaluation of mechanical property predictions of refill Friction Stir Spot Welding joints via machine learning regression analyses on DoE data
  12. Belief in free will affects causal attributions when judging others’ behavior
  13. State-wide university implementation of an online platform for eating disorders screening and intervention.
  14. From temporal myopia to foresight: Bridging the near and the distant future through temporal work
  15. Integrating inductive and deductive analysis to identify and characterize archetypical social-ecological systems and their changes
  16. A comparison of the strength of biodiversity effects across multiple functions
  17. Set-Oriented and Finite-Element Study of Coherent Behavior in Rayleigh-Bénard Convection
  18. Halb voll oder halb leer?
  19. A switching observer for sensorless control of an electromagnetic valve actuator for camless internal combustion engines
  20. IT Governance in Scaling Agile Frameworks
  21. An improved method for the analysis of volatile polyfluorinated alkyl substances in environmental air samples
  22. Accuracy, latency, and confidence in abstract reasoning: The influence of fear of failure and gender
  23. (Re)productivity
  24. Studying embodied encounters
  25. Framework for empirical research on science teaching and learning