Professionelle Überzeugungen von Lehrkräften: vom allgemeinen Konstrukt zum speziellen Fall von sprachlich-kultureller Heterogenität in Schule und Unterricht

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The paper examines the theoretical construct of teachers' beliefs in regard to a general structure as well as a possible conceptualisation of the topic of linguistic and cultural heterogeneity in school and teaching. For this purpose, seven areas of teachers' general professional beliefs were derived from the literature: (a) epistemological beliefs, (b) beliefs about teaching, (c) beliefs about the teachers role (self ), (d) beliefs about the students, (e) beliefs about school in general, (f ) beliefs about teacher training and (g) beliefs from a social perspective. Subsequently, a classification of studies on teachers' beliefs towards linguistic and cultural heterogeneity into these areas was carried out. The results indicate that the theoretically derived model consisting of seven dimensions is suitable for mapping teachers' general professional beliefs as well as their beliefs towards linguistic and cultural heterogeneity. Possible implications for praxis are discussed critically in the conclusion.
Translated title of the contributionTeachers' professional beliefs: from the general construct to the specific case of linguistic and cultural heterogeneity in school and teaching
Original languageGerman
JournalPsychologie in Erziehung und Unterricht
Volume65
Issue number1
Pages (from-to)35 - 51
Number of pages17
ISSN0342-183X
DOIs
Publication statusPublished - 01.2018

    Research areas

  • Beliefs, Linguistic and cultural heterogeneity, Multilingualism, Profession research, Teacher education
  • Educational science

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Thomas Schomerus

Publications

  1. Paradigmenwechsel – Aufbruch zu einem transkulturellen Wissenschaftsverständnis für das 21. Jahrhundert
  2. "Die Welt ist ein Schlachthaus"
  3. Nahtstellen nachhaltigen globalen Lernens - Philosophieren als (neue) Aufgabe von Unterricht
  4. Von Lissabon zu Mangold – Die Konsolidierung des europäischen Verfassungsgerichtsverbundes durch das BVerfG
  5. "Voller Gnade und Wahrheit"
  6. Virtuelle professionelle Lerngemeinschaften
  7. Betriebliches Gesundheitsmanagement
  8. Pressure effects on activity and selectivity of Candida rugosa lipase in organic solvents
  9. Erfolgsfaktoren der Weiterbildung
  10. Emotional intelligent führen - Emotionen im Führungsprozess erkennen, verstehen und steuern
  11. "Außerschulische politische Jugendbildung und politische Erwachsenenbildung – wie geht es weiter?" Dokumentation einer Zukunftswerkstatt
  12. Fraud-Prävention in Kreditinstituten
  13. Strategieoptionen für den Ausbau strategischer Allianzen : theoriegestützte Analyse alternativer Wachstumswege für kooperierende Unternehmen im Rahmen einer externen Unternehmensentwicklung ; am Beispiel der europäischen Linienluftverkehrsgesellschaften
  14. Einfluss sozialer und zuwanderungsbezogener Disparitäten, sowie der Klassenkomposition auf die Veränderung der mathematischen Kompetenz von der neunten zur zehnten Klassenstufe
  15. § 24 Umsetzung von zwischenstaatlichen Vereinbarungen und Rechtsakten der EG
  16. Deposition, Verteilung sowie Bedeutung für den Menschen und sein Nahrungsnetz
  17. Bifunctional proteins as a therapeutic strategy for improved myocardial repair in cardiovascular diseases
  18. Bankaufsichtsrechtliche Anerkennung interner Kreditportfoliomodelle
  19. Der UNESCO Chair „Hochschulbildung für nachhaltige Entwicklung"
  20. EU-Regulierung des öffentlichen Country by Country-Reportings
  21. Die "Arisierung" von jüdischem Haus- und Grundbesitz in Bremen
  22. Corporate Environmental Accounting
  23. Not Ready to Make Nice. Macht und Bedrohung in der populären Musik
  24. „Der Populismus ist ein Platzhalter für das leere Versprechen der Demokratie geworden“
  25. Biofuel sustainability in Latin America & the Caribbean - A review of recent experiences
  26. Wer möchte im Ruhestand weiterarbeiten?: Muster von Weiterbeschäftigungsneigungen bei 55- 70-Jährigen
  27. Mit Film- und Hausarbeit gegen die Kapitalisierung von Zeit (Jeanne Dielman und Fannie Drayton)
  28. Wirtschaftskriege im digitalen Zeitalter
  29. Einfluss der Corporate Governance auf die Nachhaltigkeitsberichterstattung