Personality Across the Lifespan: Exploring Measurement Invariance of a Short Big Five Inventory From Ages 11 to 84

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Naemi Brandt
  • Michael Becker
  • Julia Tetzner
  • Martin Brunner
  • Poldi Kuhl
  • Kai Maaz
Personality is a relevant predictor for important life outcomes across the entire lifespan. Although previous studies have suggested the comparability of the measurement of the Big Five personality traits across adulthood, the generalizability to childhood is largely unknown. The present study investigated the structure of the Big Five personality traits assessed with the Big Five Inventory-SOEP Version (BFI-S; SOEP = Socio-Economic Panel) across a broad age range spanning 11–84 years. We used two samples of N = 1,090 children (52% female, Mage = 11.87) and N = 18,789 adults (53% female, Mage = 51.09), estimating a multigroup CFA analysis across four age groups (late childhood: 11–14 years; early adulthood: 17–30 years; middle adulthood: 31–60 years; late adulthood: 61–84 years). Our results indicated the comparability of the personality trait metric in terms of general factor structure, loading patterns, and the majority of intercepts across all age groups. Therefore, the findings suggest both a reliable assessment of the Big Five personality traits with the BFI-S even in late childhood and a vastly comparable metric across age groups.
Original languageEnglish
JournalEuropean Journal of Psychological Assessment
Volume36
Issue number1
Pages (from-to)162-173
Number of pages12
ISSN1015-5759
DOIs
Publication statusPublished - 01.2020

    Research areas

  • Psychology - personality traits, measurement invariance, ESEM, lifespan, late childhood

Recently viewed

Publications

  1. Fehlentscheidungen
  2. From “Decent work and economic growth” to “Sustainable work and economic degrowth”
  3. Psychological approaches to entrepreneurial success
  4. Lehrerkooperation, Unterrichtsqualität und fachliche und überfachliche Ergebnisse von Schüler*innen in Englisch und Mathematik
  5. Identitäten und Identifizierungen
  6. Mise en scène / Jérôme Bel
  7. Tailor-made environmental education for city councils and administrations:
  8. Der räumlich-zeitliche Zusammenhang des § 249 StGB
  9. Supply Chain Management in der Wirtschaftskrise
  10. Go ahead - I will follow you!
  11. Die Unbegreiflichkeit des Reiches Gottes
  12. PopMusicology
  13. Humans, Materiality and Society
  14. Verrechtlichung des transnationalen Pflegearbeitsmarkts
  15. Wer arbeitet wann?
  16. Ideologie
  17. Schindler, Jörg; Held, Martin (unter Mitarbeit von Gerd Würdemann) (2009): Postfossile Mobilität. Wegweiser für die Zeit nach dem Peak Oil
  18. Strangpressen schraubenförmiger Profile am Beispiel von Schraubenrotoren
  19. Benutzbarkeit von Software: Vor- und Nachteile verschiedener Methoden und Verfahren
  20. Auswirkungen des Strukturwandels auf die Personalentwicklung in Sparkassen
  21. Schwitters und Hjertøya
  22. Do Exporters Really Pay Higher Wages?
  23. Sustainability Ethics
  24. Evaluation und Feedback der Lehrkräfte
  25. Zeiterfahrung und Ontologie
  26. Leistungsänderung und ihre Auswirkung auf die Vergütung des Auftragnehmers
  27. Aufklärung, Beteiligung und Kritik
  28. Was ist Gewalt ?
  29. Geländespiele bei Nacht
  30. Jenaer Gespräche (1794 - 1795)
  31. Karl Mays "Im Lande des Mahdi"
  32. Überblick zu den Arbeitsformen
  33. Ants at plant wounds
  34. „Wer Bücher hört, kann auch Klänge sehen“
  35. Biological Diversity and Education for Sustainable Development
  36. Wie Merkels „asymmetrische Demobilisierung“ zu knacken ist
  37. Job characteristics
  38. Export und Import im Verarbeitenden Gewerbe
  39. Finanzierungsstrategien kleiner und mittlerer Unternehmen
  40. Soziale Medien als Technologien der Überwachung und Kontrolle
  41. Heute - 1968 - 1950
  42. eLearning als Alternative für die Lehrerbildung - Effekte neuer Medien und Möglichkeiten der Implementierung