A Person-Centered Approach for Analyzing Multidimensional Integration in Collaboration Between Educational Researchers and Practitioners

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This study was conducted in the context of a development project for teacher education, establishing a collaborative format called Transdisciplinary Development Teams (TDTs). The aim of this study was to investigate (a) how participating TDT members assess focal dimensions of integration characteristics (DICs) with regard to success factors and challenging aspects. DICs are operationalized as (1a) mutual learning and (1b) knowledge integration, (2a) perceived trustworthiness, and (2b) appreciation within the team, and (3a) collective ownership of goals. In addition, they seek to (b) differentiate the types of actors characterized by particular assessment patterns. The study employs a person-centered approach (cluster analysis) and uses a data corpus with 62 response sets. Subsequently, this study offers a genuine conceptual approach to frame interorganizational collaboration in teacher education. On this basis, empirical insights that provide further practical implications to support future collaboration at the boundary of educational research and practice have been generated.
Translated title of the contributionEin personenzentrierter Ansatz zur Analyse der multidimensionalen Integration in der Zusammenarbeit zwischen Bildungsforschung und Schulpraxis: -
Original languageEnglish
Article number492608
JournalFrontiers in Education
Volume6
Number of pages13
DOIs
Publication statusPublished - 06.07.2021

    Research areas

  • Empirical education research - cluster analysis, collaboration integration, research-practice üartnership, teacher education, transdisciplinarity

Documents

DOI

Recently viewed

Activities

  1. Bildung für nachhaltige Entwicklung - wohin soll die Reise gehen?: Festvortrag zum Abschluss der Fortbildungsreihe "Das Leben gestalten lernen"
  2. Frame Conditions for Transdisciplinary Research. Transdisciplinary and historical rural and urban spatial transformation and development (TRUST)
  3. The relationship between intragenerational and intergenerational justice in the use of ecosystems and their services. An ecological-economic mode.
  4. Inklusive Schulentwicklung – (k)eine Frage der Solidarität?! Eine Analyse von schulisch-pädagogischen Praktiken im Kontext aktueller Fluchtmigrationen
  5. Videoanalyse und Training als Mittel institutioneller Professionalisierung und individueller Selbstreflexion von angehenden Fremdsprachenlehrenden
  6. Fortbildungsbildungsreihe "Das Leben gestalten lernen" des Bildungszentrums für Natur, Umwelt und ländliche Räume (BNUR) des Landes Schleswig-Holstein - 2015
  7. Coupled component modelling for inter- and transdisciplinariy climate change impact reserach: dimensions of integration and examples of interface design
  8. Aufgaben(orientierung) im kompetenzorientierten Englischunterricht wahrnehmen und planen - Eine qualitative Studie zur Professionalisierung von Lehramtsstudent:innen
  9. Förderung der professionellen Unterrichtswahrnehmung von Englischlehramtsstudent:innen durch einen videobasierten Lernbaustein - Ergebnisse einer qualitativen Studie
  10. Gekoppelte Modellierung für inter- und transdisziplinäre, alpine Klimawandelfolgenforschung: Integrationsdimensionen und Beispiele zum Schnittstellendesign aus dem CC-snow Projekt
  11. (Beruflichen) Herausforderungen der Nachhaltigkeitstransformation mit Methoden der Gamification begegnen – Mobile Escape Rooms als Resonanzräume spielerisch-transformativen Lernens
  12. Aufgabenorientierung im kompetenzorientierten Englischunterricht wahrnehmen: Förderung der professionellen Unterrichtswahrnehmung von Lehramtsstudent:innen durch ein Lehr-Lern-Modul