DigiTaL - Digital Transformation Lab for Teaching and Learning

Project: Teaching

Project participants

Description

Unter der Leitung von Vizepräsident Prof. Dr. Erich Hörl und der Leiterin des Lehrservice, Dr. Julia Webersik, arbeiten im Digital Transformation Lab for Teaching and Learning (DigiTaL) 15 Professor:innen sowie zahlreiche weitere Lehrende und Studierende aus allen drei Schools, vier Fakultäten sowie zentralen Einrichtungen der Leuphana daran, einen innovativen und integrativen Ansatz zur Förderung digitaler Lehr- und Lernmethoden an der Leuphana zu etablieren. Diese Projekte sind in drei Cluster gegliedert: „Digitale Lehr-Lern-Innovationen“, „Digital Literacy“ und „Digitale Internationalisierung“.

Im Zentrum des Lehrentwicklungsprojekts steht der Lab-Gedanke des Digital Transformation Lab for Teaching and Learning und damit die Bereitstellung eines kollaborativen Forums sowie neuen Interaktionsräumen zur Entwicklung von digitalen Lehrprojekten innerhalb der Leuphana.

Neben der Arbeit in den Teilprojekten, verfolgen die Mitarbeitenden thematisch übergreifende Ziele in den Clustern „Digitale Lehr-Lerninnovationen“, „Data & Digital Literacy Education“ und „Digitale Internationalisierung“. Auf der strategischen Ebene unterstützen Clusterpat:innen die Clusterarbeit mit ihrer Fachexpertise. In enger Zusammenarbeit mit den Clusterentwicklungsteams, bestehend aus Vertreter:innen der Teilprojekte und bei Bedarf weiteren Kolleg:innen aus dem thematischen Umfeld der Universität, sollen die Ziele der Cluster langfristig umgesetzt und im Universitätsgeschehen verstetigt werden.

Das Digital Transformation Lab for Teaching and Learning (DigiTaL) wird durch die aktive Mitgestaltung von internen und externen Expert:innen, Lehrenden und Studierenden geprägt. Regelmäßige Treffen, die mehrmals monatlich stattfinden, fördern einen offenen Austausch unter den Mitarbeitenden aller Teilprojekte bezüglich ihrer aktuellen Arbeitsstände.
StatusActive
Period01.08.2131.12.25

Project relations

Datasets

  • Internationalization@home: Digital teaching and learning courses for internationalizing the master's complementary studies and doctoral courses at Leuphana

    Dataset

Recently viewed

Publications

  1. Concept for Process Parameter-Based Inline Quality Control as a Basis for Pairing in a Production Line
  2. A change of values is in the air
  3. Exploration strategies, performance, and error consequences when learning a complex computer task
  4. Effectiveness of a guided multicomponent internet and mobile gratitude training program - A pragmatic randomized controlled trial
  5. A Quality Data Model Based on Asset Administration Shell Technology to Enable Autonomous Quality Control Loops
  6. Probabilistic approach to modelling of recession curves
  7. Study on the effects of tool design and process parameters on the robustness of deep drawing
  8. For a return to the forgotten formula: 'Data 1 + Data 2 > Data 1'
  9. A statistical study of the spatial evolution of shock acceleration efficiency for 5 MeV protons and subsequent particle propagation
  10. 'SPREAD THE APP, NOT THE VIRUS’ – AN EXTENSIVE SEM-APPROACH TO UNDERSTAND PANDEMIC TRACING APP USAGE IN GERMANY
  11. An evaluation of BPR methodologies adopting NIMSAD: A systematic framework for understanding and evaluating methodologies
  12. Gain Scheduling Controller for Improving Level Control Performance
  13. Paraphrasing Method for Controlling a Robotic Arm Using a Large Language Model
  14. A MODEL FOR QUANTIFICATION OF SOFTWARE COMPLEXITY
  15. Finding Creativity in Predictability: Seizing Kairos in Chronos Through Temporal Work in Complex Innovation Processes
  16. Don’t underestimate the problems of user centredness in software development projectsthere are many!?
  17. Framework for setting up and operating biobanks
  18. Tree diversity increases forest temperature buffering via enhancing canopy density and structural diversity
  19. The effects of different on-line adaptive response time limits on speed and amount of learning in computer assisted instruction and intelligent tutoring
  20. Grazing, exploring and networking for sustainability-oriented innovations in learning-action networks
  21. Understanding the socio-technical aspects of low-code adoption for software development
  22. Design of an Energy Efficient Sensor Node for Wearable Applications
  23. Partitioned beta diversity patterns of plants across sharp and distinct boundaries of quartz habitat islands
  24. Computer als Medium
  25. Integrating errors into the training process
  26. Switching from a Managing to a Monitoring Function on the Board
  27. Revisiting Supervised Contrastive Learning for Microblog Classification
  28. Measuring Learning Styles with Questionnaires Versus Direct Observation of Preferential Choice Behavior in Authentic Learning Situations
  29. An Interactive Layers Model of Self-Regulated Learning and Cognitive Load
  30. Efficient Order Picking Methods in Robotic Mobile Fulfillment Systems