DigiTaL - Digital Transformation Lab for Teaching and Learning

Project: Teaching

Project participants

Description

Unter der Leitung von Vizepräsident Prof. Dr. Erich Hörl und der Leiterin des Lehrservice, Dr. Julia Webersik, arbeiten im Digital Transformation Lab for Teaching and Learning (DigiTaL) 15 Professor:innen sowie zahlreiche weitere Lehrende und Studierende aus allen drei Schools, vier Fakultäten sowie zentralen Einrichtungen der Leuphana daran, einen innovativen und integrativen Ansatz zur Förderung digitaler Lehr- und Lernmethoden an der Leuphana zu etablieren. Diese Projekte sind in drei Cluster gegliedert: „Digitale Lehr-Lern-Innovationen“, „Digital Literacy“ und „Digitale Internationalisierung“.

Im Zentrum des Lehrentwicklungsprojekts steht der Lab-Gedanke des Digital Transformation Lab for Teaching and Learning und damit die Bereitstellung eines kollaborativen Forums sowie neuen Interaktionsräumen zur Entwicklung von digitalen Lehrprojekten innerhalb der Leuphana.

Neben der Arbeit in den Teilprojekten, verfolgen die Mitarbeitenden thematisch übergreifende Ziele in den Clustern „Digitale Lehr-Lerninnovationen“, „Data & Digital Literacy Education“ und „Digitale Internationalisierung“. Auf der strategischen Ebene unterstützen Clusterpat:innen die Clusterarbeit mit ihrer Fachexpertise. In enger Zusammenarbeit mit den Clusterentwicklungsteams, bestehend aus Vertreter:innen der Teilprojekte und bei Bedarf weiteren Kolleg:innen aus dem thematischen Umfeld der Universität, sollen die Ziele der Cluster langfristig umgesetzt und im Universitätsgeschehen verstetigt werden.

Das Digital Transformation Lab for Teaching and Learning (DigiTaL) wird durch die aktive Mitgestaltung von internen und externen Expert:innen, Lehrenden und Studierenden geprägt. Regelmäßige Treffen, die mehrmals monatlich stattfinden, fördern einen offenen Austausch unter den Mitarbeitenden aller Teilprojekte bezüglich ihrer aktuellen Arbeitsstände.
StatusActive
Period01.08.2131.12.25

Project relations

Datasets

  • Internationalization@home: Digital teaching and learning courses for internationalizing the master's complementary studies and doctoral courses at Leuphana

    Dataset

Recently viewed

Publications

  1. Modelling tasks—The relation between linguistic skills, intra-mathematical skills, and context-related prior knowledge
  2. The elicitation process in developing of case library for Case-Based Reasoner system whilst consideration for validating electronic communication technologies
  3. Switching from a Managing to a Monitoring Function on the Board
  4. Efficient Order Picking Methods in Robotic Mobile Fulfillment Systems
  5. The temporal pattern of creativity and implementation in teams
  6. A Wavelet Packet Algorithm for Online Detection of Pantograph Vibrations
  7. Overcoming Multi-legacy Application Challenges through Building Dynamic Capabilities for Low-Code Adoption
  8. Watershed groundwater balance estimation using streamflow recession analysis and baseflow separation
  9. A data-driven methodological routine to identify key indicators for social-ecological system archetype mapping
  10. Recent Advances in Intelligent Algorithms for Fault Detection and Diagnosis
  11. Adaptive Notch Filter in Wavelet Packet Trees
  12. An integrative research framework for enabling transformative adaptation
  13. ENVISIONING PROTECTED AREAS THROUGH PARTICIPATORY SCENARIO PLANNING: NAVIGATING COVERAGE AND EFFECTIVENESS CHALLENGES AHEAD
  14. Increased Reliability of Draw-In Prediction in a Single Stage Deep-Drawing Operation via Transfer Learning
  15. Consumer information problems
  16. Excludable and non-excludable public inputs
  17. Improving the representation of smallholder farmers’ adaptive behaviour in agent-based models
  18. A dynamic perspective on affect and creativity
  19. Low working memory reduces the use of mental contrasting
  20. Development and evaluation of Open Educational Resources to improve teacher's knowledge on spatial abilities
  21. Tree mixtures mediate negative effects of introduced tree species on bird taxonomic and functional diversity
  22. The persistence of subsistence and the limits to development studies
  23. Empowered or informed? Seeking to mitigate gender differences in first-offer assertiveness through pre-negotiation interventions
  24. Stimulus complexity determined by fractal geometry
  25. Anatomical and neuromuscular variables strongly predict maximum knee extension torque in healthy men