Professorship for Music Education, in Particular Popular Music

Organisational unit: Professoship

Main research areas

Die Professur für Musikdidaktik beschäftigt sich mit Didaktik der Pop-/ Rockmusik, Popmusik-Analyse, Einsatz und Evaluation von Musiksoftware im schulischen und professionellen Umfeld, Tontechnik, Musiklehre und audiovisuelle Medienproduktion, Geschichte und soziokulturelle Hintergründe von Popmusik, Regionale (Pop-) Musikkultur, Digitale Medien in Geschäfts- und Kreativprozessen unter besonderer Berücksichtigung des Internets sowie Kreativitäts- und Improvisationsforschung.

  1. 2025
  2. Published

    Songwriting Camps. Kollaborative Praxis zwischen Songwriting-Tradition und musikwirtschaftlicher Transformation

    Wernicke, C., Zaddach, W.-G., Ahlers, M. & Herbst, J.-P., 01.03.2025, Musik in der spätmodernen Gesellschaft: Analysen – Positionen – Perspektiven. Pfleiderer, M., Just, S., Wernicke, C. & Jost, C. (eds.). 2025: Waxmann Verlag, p. 197-218

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

  3. 2024
  4. Published

    Songwriting Camps: Geschichte, Theorien und Erkenntnisse zur Fließband-Produktion von populärer Musik

    Ahlers, M. & Herbst, J.-P., 19.08.2024, »Parallelgesellschaften« in populärer Musik?: Abgrenzungen – Annäherungen – Perspektiven. Appen, R. V., Chaker, S., Huber, M. & Prieske, S. (eds.). Bielefeld: transcript Verlag, p. 315-342 28 p. (Beiträge zur Popularmusikforschung; vol. 48)(~Vibes – The IASPM D-A-CH Series; vol. 3).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

  5. E-pub ahead of print

    ‘The song factories have closed!’: songwriting camps as spaces of collaborative creativity in the post-industrial age

    Herbst, J.-P., Ahlers, M. & Barber, S., 29.06.2024, (E-pub ahead of print) In: Creative Industries Journal. 17, 22 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  6. Published

    „Aber viel wichtiger, ich hoffe, nicht." Funktion und Relevanz beruflicher Nutzung von digitalen Plattformen durch fortgeschrittene Musikstudierende

    Herr, C. & Wernicke, C., 14.06.2024, In: Musikforschung. 77, 2, p. 113-132 20 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  7. Published

    Modellierungen außerinstitutioneller Aneignungsprozesse digital-materieller Interfaces und (musik-)pädagogische Anschlüsse

    Neuhausen, T. & Ahlers, M., 09.05.2024, Musik – Digitalisierung – Bildung. Neuhaus, D. & Keden, H. J. (eds.). München: Kopaed, p. 77-100 24 p.

    Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearchpeer-review

  8. Published

    Artificial intelligence in songwriting and composing - perspectives and challenges in creative practices

    Tillmann, B. & Zaddach, W.-G., 01.05.2024, Artificial Intelligence - Intelligent Art?: Human-Machine Interaction and Creative Practice. Voigts, E., Auer, R. M., Elflein, D., Kunas, S., Röhnert, J. & Seelinger, C. (eds.). Bielefeld: transcript Verlag, p. 217-231 15 p. (Digitale Gesellschaft; vol. 64).

    Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

  9. Published

    Musikökonomie und Rechte: Terra incognita oder Potenzialgebiete für die Musikpädagogik?

    Ahlers, M. & Brunner, G., 15.04.2024, Der Welt abhanden gekommen?: Zur Relevanz von Musikunterricht im gesellschaftlichen Dialog. Krettenauer, T., Niegot, A., Stange, C. & Zöllner-Dressler, S. (eds.). Münster: Waxmann Verlag, p. 73-82 10 p. (Studien zur Musikkultur; vol. 9).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

  10. Published
  11. Published

    Pop als Angebot: Fachliche und didaktische Überlegungen für die Grundschule

    Ahlers, M., 15.02.2024, In: Grundschule Musik. 2024, 109, p. 2-6 5 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesTransfer

  12. Published

    Live spielen: Liveness in Performances elektronischer Tanzmusik

    Schaubruch, J., 2024, Hildesheim: Universitätsverlag Hildesheim. 262 p. (MusikmachDinge. ((audio)) Ästhetische Strategien und Sound-Kulturen; vol. 8)

    Research output: Books and anthologiesMonographsResearch

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 Next

Recently viewed

Publications

  1. LivingCare - An autonomously learning, human centered home automation system
  2. "Ethik und Normen im Bankenmanagement" - Paradigmenwechsel in der Bankführung
  3. Konsumlernen in Bildungseinrichtungen: Befunde aus einer empirischen Studie
  4. Programme zur Förderung emotionaler Kompetenzen in der mittleren Kindheit
  5. Eigenstrain method in simulations of laser peen forming of curved surfaces
  6. The Relationship between Family Law and Female Entrepreneurship in Germany
  7. Vision, Leitbild und Strategie für eine nachhaltige Unternehmensentwicklung
  8. Identitätsarbeit und kollektive Beziehungsgestaltung im WhatsApp-Gruppenchat
  9. CSR management and reporting between voluntary bonding and legal regulation
  10. Collaborative benchmarking of functional-structural root architecture models
  11. Die Regulierungsentwürfe der EU-Kommission zur Abschlussprüfung vom 30.11.2011
  12. Das Zukunftszentrum Lehrerbildung - neue Wege in der Theorie-Praxis-Vernetzung
  13. What can conservation strategies learn from the ecosystem services approach?
  14. Impact of high carbon amendments and pre-crops on soil bacterial communities
  15. Emotionskompetenz als Kernkompetenz für (Sozial-)Pädagogen und für ihre Schüler
  16. The health consequences of child mental health problems and parenting styles
  17. Analyzing a transition to a sustainability-oriented science system in Germany
  18. Promoting neighbourhood sharing: infrastructures of convenience and community
  19. Assessing quality in cross-country comparisons of health systems and policies
  20. Sustainability Management for the Olympic and Paralymic Games in London 2012
  21. Alcohol intake leads people to focus on desirability rather than feasibility
  22. Das Anfertigen von Notizen als Lernstrategie beim mathematischen Modellieren
  23. Cultural stability, managerial behavior, and employee attitudes in M&A projects
  24. Die verschwiegenen politischen Momente in der Agro-Gentechnik-Debatte in Polen
  25. Mapping and analysing historical indicators of ecosystem services in Germany
  26. Do sustainability projects stimulate organizational learning in universities?
  27. Approaching the Cognitive and Social Functions of World of Warcraft Fan-Comics
  28. Institutional dual ownership and voluntary greenhouse gas emission disclosure
  29. Der europäische Gesundheitstourismus im Kontext veränderter Rahmenbedingungen.