Professorship for Literary Studies and Methodology of Teaching Literature

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

On the basis of a concept of literature that encompasses narrative, dramatic and lyrical texts as well as media related to literature, such as film, radio plays or picture books, the Chair of Literary Studies and Didactics deals with German literature from the 17th to the 21st century. In the sense of its interface function between literary studies and didactics of literature, an essential concern of the professorship is to describe and research processes of understanding and interpreting literature as well as intersubjective understanding of literary objects. Specifically, the professorship deals with the topic of the development of literature-related comprehension skills in childhood and adolescence, including the diagnosis and detailed description of these skills. Another of its concerns is the teaching of principles and procedures of theory-based analysis of literary texts and literature-related media. In addition, it examines the problem of literary interpretation and explores methods for promoting the understanding of literature, especially literary conversation, but also scenic play and creative and scientific writing.

Main research areas

The research activities of the professorship concentrate on the study of narrative literary texts of the 17th to the 21st century from the perspective of the history of ideas and motifs as well as from the perspective of the genres of poetry and the theory of intermediality. A special focus is currently on the study of narrative literature of the 19th century from a perspective that attempts to combine questions of the history of ideas with questions of aesthetics of effect under the motto "suspense" (see "Projects").

Recently viewed

Publications

  1. Die Steuerberaterprüfung: Ertragsteuerrecht
  2. Politische Bildung in Ostdeutschland
  3. In re Arbitration Between the Italian Republic and the Republic of India Concerning the “Enrica Lexie” Incident
  4. The Development of International Law by the International Court of Justice
  5. Zwischen Verklärung und Aufklärung
  6. Versuche nachhaltiger Regionalentwicklung
  7. Faksimile: "Mit eben so viel Kunst als Wahrheit"
  8. New York und der 11. September - drei Jahre danach
  9. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 26 [Generalsekretär; Hoher Vertreter]
  10. Kooperationsaufgaben von Stützlehrern im Spannungsfeld von Professionalisierung und strukturellen Rahmenbedingungen
  11. La questione dei rifiuti in Europa e in Italia
  12. § 291 Prozesszinsen
  13. Das räumliche Vorstellungsvermögen von Grundschulkindern
  14. Ein allgemeindidaktisches Kategoriensystem zur Analyse des kognitiven Potenzials von Aufgaben
  15. § 56 Zertifizierung von Entsorgungsfachbetrieben
  16. Beschäftigungstrends 2003 Niedersachsen
  17. Publications on International Economic Law 2013–2014
  18. Vorabentscheidungsverfahren, allgemein
  19. Ambivalenzen in organisationalen Veränderungen
  20. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 27d [Unterrichtung des EP und des Rates]
  21. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  22. Manfred Groten, Georg Mölich, Gisela Muschiol, Joachim Oepen (eds.): Nordrheinisches Klosterbuch. Lexikon der Stifte und Klöster bis 1815. Teil 3: Köln, (Studien zur Kölner Kirchengeschichte 37, 3), Siegburg: Franz Schmitt 2022, 757 S. ISBN: 978-3-87710-462-0.
  23. Einfluss der Corporate Governance auf die Nachhaltigkeitsberichterstattung
  24. § 96 Gemeinsame Bestimmungen
  25. Zwischenprüfungsklausur: Wer betreut hier wen?
  26. Grundlagen und Bedeutung der grenzüberschreitenden Vermögensabschöpfung unter besonderer Berücksichtigung der Verordnung (EU) 2018/1805 – Teil 2
  27. Gesetz über Musterverfahren in kapitalmarktrechtlichen Streitigkeiten (Kapitalanleger-Musterverfahrensgesetz-KapMuG)
  28. South China Sea "Lawfare"
  29. Metallography of Mg Alloys
  30. Medien, Expertise und politische Entscheidung:
  31. Testitems zur qualitativen Untersuchung der Ressourcen von Physiklehrkräften beim Bewerten schriftlicher Schülerleistungen in Physik
  32. Medienmanagement als Personal- und Organisationsmanagement