The Effects of Social Interaction and Social Norm Compliance in Pay-What-You-Want Situations

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Since Pay-What-You-Want is a relatively new field of study, the influence factors during the pricing process are not sufficiently explored. It was hypothesized that in a hypothetical Pay-What-You-Want situation, increased social interaction and social norm compliance would lead to a higher willingness to pay for a travel mug. In a laboratory experiment, 79 German students were randomly assigned to three groups which varied in the degree of social interaction. Social norm compliance was assessed with a questionnaire. A 3 × 3 between-group factorial ANOVA showed a significant main effect for social interaction (p = 0.025, η2 = 0.08), whilst social norm compliance was slightly not significant (p = 0.067, η2 = 0.03). Follow-up comparisons were calculated and the results discussed. The findings implicate that especially the degree of social interaction should be regarded, both by researchers and practitioners, as an important situational factor influencing the price in a Pay-What-You-Want situation.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftAmerican Journal of Industrial and Business Management
Jahrgang5
Ausgabenummer8
Seiten (von - bis)548-556
Anzahl der Seiten9
ISSN2164-5167
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 08.2015

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Stakeholder and citizen involvement for Water Framework Directive implementation in Spain
  2. Orientations for co-constructing a positive climate for diversity in teaching and learning
  3. Die Erziehungshilfen nach dem KJHG im Spannungsfeld zwischen Jugendamt und freien Trägern
  4. Vom Umwelt- zum Nachhaltigkeitsjournalismus? Die Initiative "Nachhaltigkeit und Journalismus"
  5. Nachhaltigkeit und Journalismus? Ergebnisse einer Delphi-Studie mit Expertinnen und Experten
  6. Nestedness in fragmented landscapes: a case study on birds, arboreal marsupials and lizards
  7. Urbane Regenwasserversickerung als Eintragspfad für biozide Wirkstoffe in das Grundwasser?
  8. Permanente Temporarität - Brachflächennutzung als Potenzial für den öffentlichen Stadtraum
  9. Landscape fluidity - a unifying perspective for understanding and adapting to global change
  10. Kommentierung von Art. 116 AEUV: Behandlung bestehender wettbewerbsverzerrender Vorschriften
  11. Disziplinen- und phasenübergreifende Kooperation für die Lehrkräftebildung fruchtbar machen
  12. Fingerprint analysis of brominated flame retardants and Dechloranes in North Sea sediments
  13. Annäherung an eine Fachdidaktik Nachhaltigkeit mit Beispielen aus dem Berufsfeld Ernährung
  14. Optimisation of root traits to provide enhanced ecosystem services in agricultural systems
  15. Coupled component modelling for inter- and transdisciplinary climate change impact research
  16. Die Lesbarkeit der Bilder als erkenntniskritische Kategorie der Kulturwissenschaft um 1900
  17. Die Wirkung einer gesunden Führung auf die Mitarbeitergesundheit in der Altenpflegebranche
  18. Structural pattern of a near-natural beech forest (Fagus sylvatica) (Serrahn, North-east Germany)
  19. Das Zuhause als Ort der Aneignung digitaler Medien: Domestizierungsprozesse und ihre Folgen
  20. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 21 [Beteiligung des Europäischen Parlaments]
  21. Graf, Werner: Lesegenese in Kindheit und Jugend. Einführung in die literarische Sozialisation
  22. The Challenges of Using Organic Municipal Solid Waste as Source of Secondary Raw Materials
  23. Der Gold Standard als Garant für die Nachhaltigkeit von CDM-Projekten in Entwicklungsländern?
  24. "Taking the pulse" of doctors and nurses to reduce pharmaceutical residues in the water cycle
  25. Educational placement and achievement motivation of students with special educational needs
  26. Bildung für nachhaltige Entwicklung und ihre Potenziale für eine zukunftsfähige Grundschule
  27. Performanzbedingungen und Validierungsstrategien bei der Bilanzierung von Sozialkompetenzen
  28. Daseinsvorsorge, Wettbewerbsentwicklungen und die Sozialberufe – Sozialmanagerinnen in Europa
  29. Scham - eine 'vergessene' Emotion in der historisch-politischen Bildung zum Nationalsozialismus?
  30. Können wir sprachförderliche Merkmale der Lehrersprache aus dem Unterricht identifizieren?
  31. Activating an Integrative Mindset Improves the Subjective Outcomes of Value-Driven Conflicts