The Effects of Social Interaction and Social Norm Compliance in Pay-What-You-Want Situations

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Since Pay-What-You-Want is a relatively new field of study, the influence factors during the pricing process are not sufficiently explored. It was hypothesized that in a hypothetical Pay-What-You-Want situation, increased social interaction and social norm compliance would lead to a higher willingness to pay for a travel mug. In a laboratory experiment, 79 German students were randomly assigned to three groups which varied in the degree of social interaction. Social norm compliance was assessed with a questionnaire. A 3 × 3 between-group factorial ANOVA showed a significant main effect for social interaction (p = 0.025, η2 = 0.08), whilst social norm compliance was slightly not significant (p = 0.067, η2 = 0.03). Follow-up comparisons were calculated and the results discussed. The findings implicate that especially the degree of social interaction should be regarded, both by researchers and practitioners, as an important situational factor influencing the price in a Pay-What-You-Want situation.
Original languageEnglish
JournalAmerican Journal of Industrial and Business Management
Volume5
Issue number8
Pages (from-to)548-556
Number of pages9
ISSN2164-5167
DOIs
Publication statusPublished - 08.2015

    Research areas

  • Management studies - pay what you want, social interaction, social norms, willingness to pay

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Sport und Arbeitseinkommen – Individuelle Ertragsraten von Sportaktivitäten in Deutschland
  2. Selbstbezug in videobasierten Unterrichtsreflexionen von Lehramtsstudierenden im Bachelor
  3. Rechtspopulismus als Herausforderung für die Demokratie in der Bundesrepublik Deutschland
  4. Mit uns die Zukunft. Nachhaltige Transformationen brauchen andere Geschlechterverhältnisse
  5. Harry Potter - ein Literatur- und Medienereignis im Blickpunkt interdisziplinärer Forschung
  6. Fachbezogene Interaktionen von Schüler*innen im Chemieunterricht während des Destillierens
  7. Energiewende steht für die Chance auf Re-Industrialisierung, nicht für De-Industrialisierung
  8. Emotional intelligent führen - Emotionen im Führungsprozess erkennen, verstehen und steuern
  9. Earth stewardship: Shaping a sustainable future through interacting policy and norm shifts
  10. Das Prinzip des Integrativen Gendering und Diversity - Ausgangspunkt und Entwicklungspfade
  11. Concepts and Instruments for Facing the Challenges of Corporate Sustainability Management
  12. Applying thematic analysis to analyse press coverage in cross-country comparative research
  13. A trilogy of inequalities: Land ownership, forest cover and ecosystem services distribution
  14. A Reference Model for Data-driven Business Model Innovation Initiatives in Incumbent Firms
  15. The impact of key audit matter (KAM) disclosure in audit reports on stakeholders’ reactions
  16. Technical and economic assessment of food waste valorization through a biorefinery chain
  17. Sensormikrosysteme zur Überwachung der Atemluftqualität basierend auf Polymer Nanofasern
  18. Rural electrification efforts based on off-grid photovoltaic systems in the Andean Region
  19. Robust estimates of exporter productivity premia in German business services enterprises
  20. Psychosomatische Auswirkungen von Altlasten und deren Sanierung auf die Wohnbevölkerung
  21. New Data from Official Statistics for Imports and Exports of Goods by German Enterprises
  22. Idiosyncratic volatility, option-based measures of informed trading, and investor attention
  23. Heterogene Gebilde. Bild-Bild- und Bild-Text-Zusammenspiele am Beispiel von "World of Warcraft"
  24. Going Green with Gamified Learning: Advancing Sustainability through Interactive Learning
  25. Entrepreneurship as a Tool to Tackle Graduate Youth Unemployment in Developing Economies
  26. Entlassungsvorbereitung im Krankenhaus aus der Sicht älterer, pflegebedürftiger Patienten
  27. Didaktische Markierungspunkte einer Beruflichen Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  28. Corruption and Electoral Support for New Political Parties in Central and Eastern Europe
  29. Coronabezogene Zukunftsangst bei Grundschulkindern im Verlauf von 8 Monaten der Pandemie
  30. Challenges in detecting proximal effects of existential threat on lie detection accuracy
  31. Workshops als Möglichkeit zur Partizipation an der Weiterentwicklung von Studiengängen
  32. When Individual Preferences Defy Sustainability — Can Merit Good Arguments Close the Gap?
  33. Viertes Tourismus-Barcamp (22. - 23. Januar 2011) an der Kath. Universität Eichstätt-Ingolstadt
  34. Training sessions fostering transdisciplinary collaboration for sustainable development
  35. Practical wisdom and virtue ethics for knowledge co-production in sustainability science
  36. Grundsätzliches, Konträres und Verspieltes - Gedanken zur Netzwerkarbeit von BBS futur 2.0
  37. Erfolgsbesteuerung und Risikobereitschaft bei unternehmerischen Langfristentscheidungen
  38. Electrical and Mechanical Characterization of Polymer Nanofibers for Sensor Application
  39. Der Sandbox Innovation Process: Wie Vielfalt in Open-Innovation-Communities genutzt werden
  40. Composition and origin of plagioclase, pyroxene, and olivine clasts in Fra Mauro breccias
  41. Towards a more sustainable metal use – Lessons learned from national strategy documents
  42. The EU at a crossroads. Negotiations about the multiannual financial framework 2021-2027
  43. Teaching about sustainability through inquiry-based science in Irish primary classrooms
  44. Is peoples’ belief in a just world associated with (dis)honesty in romantic relationships?
  45. If you call for frameworks in sustainability management... editorial to the special issue
  46. Hinder and Standardize. On Prevention as a Mode of Optimizing the Nutrition of Children
  47. Herausforderungen in der Wirtschaftsprüfung durch den Einsatz von Big Data-Technologien
  48. Erschließung des gesellschaftlichen Problem-Lösungs-Raums durch Open Social Innovation
  49. Eine Maus und ein Kaninchen als Identifikationsfiguren für das Ausleben des Verbotenen
  50. Die nachhaltigen Zwillinge: Keine soziale Gerechtigkeit ohne ökologische Gerechtigkeit