Sustainability and Green Chemistry Education: Innovative and Contextualized Experiences from the Undergraduate Chemistry Courses at the Federal University of Saõ Carlos, Brazil

Publikation: Beiträge in SammelwerkenKapitelbegutachtet

Authors

Since 2000, new conceptual, procedural and attitudinal contents on sustainability and green chemistry for the undergraduate chemistry courses at the Federal University of Saõ Carlos (UFSCar), Saõ Paulo state, Brazil, have been designed and applied. All teaching modules are based on investigative and problem-based case studies, emphasizing socio-scientific Brazilian issues that can be extrapolated abroad (e.g., sustainable agriculture, biorefineries, green formulations, bio-rational control of plagues and metrics). The modules encompass lectures, seminars, laboratory work and projects, integrating green chemistry and socio-environmental technologies in Brazil. Bringing together academic, industrial, governmental and social dimensions-considering agro-resilience, adding value to by-(co)-products over some supply chains-the teaching experiences have been contributing to develop a new understanding of the role of chemistry in the context of the bioeconomy at and beyond universities. Moreover, the socio-construction of knowledge is radically committed to critical thinking and actions towards socio-eco-justice and sustainability. This work presents an alternative green experiment to the synthesis of methyl salicylate by esterification with microwave irradiation for a 1styear undergraduate course in chemistry at UFSCar based on critical theory referential. The pedagogical module started with an introductory lecture on an alternative repellent to Boophilus microplus larvae, a Brazilian socio-scientific problem. In addition, the practice was reviewed using a holistic metric known as green star (GS), which allows a quick assessment of the greenness of a chemical reaction or process based on the 12 principles of green chemistry.

OriginalspracheEnglisch
TitelChemistry education for a sustainable society : Volume 2: Innovations in Undergraduate Curricula
HerausgeberSherine O. Obare, Catherine H. Middlecamp, Keith E. Peterman
Anzahl der Seiten14
VerlagAmerican Chemical Society
Erscheinungsdatum2020
Seiten97-110
ISBN (Print)9780841237551
ISBN (elektronisch)9780841237568
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2020
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Funding Information:
The authors would like to thank CNPq (PIBIC/PIBIC-AF-UFSCar 2018, 310149/2017-7, 421096/2016-0, and 311000/2014-2), FAPESP (18/11409-0 and 17/25015-1), and IUPAC (2013-041-3-300) for their financial support, as well as the staff and all undergraduate students who attended the module and who agreed to participate in this study, signing the consent term recommended by the Committee on Ethics in Research of the Federal University of São Carlos.

Publisher Copyright:
© 2020 American Chemical Society. All rights reserved.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Anbieterkonzentration am internationalen Prüfungsmarkt und Einfluss auf die Prüfungsqualität
  2. Widerstand und christlicher Glaube angesichts des Nationalsozialismus
  3. Führt mehr globales Wissen zu mehr Recht und Gerechtigkeit
  4. Critique de la morale sacerdotale et pouvoir pastoral
  5. Einführung: Politik, Wirtschaft, Gesellschaft
  6. Psychosoziale Gesundheitsförderung durch digitale Spielanwendungen? Vom Widerspruch zur lohnenswerten Präventionsperspektive
  7. Chinese affect towards European culture
  8. Topografische Spurensuche in Köln entlang der Achse Berlin–Köln. Wiedergutmachung und Wiederaufbau (1945–1957)
  9. Marcel Baumann: Zwischenwelten: Weder Krieg noch Frieden. Über den konstruktiven Umgang mit Gewaltphänomenen im Prozess der Konflikttransformation. Wiesbaden 2008: VS Verlag
  10. Kommentierung des Gesamtabschnittes zum Europäischen Wirtschaftsraum (XIII. Vertragliche Handelspolitik, 132a. EWR)
  11. Was the German fuel discount passed on to consumers?
  12. Chancen des Konzepts der Bildung für nachhaltige Entwicklung für die Kooperation von Schule und außerschulischer (Umwelt)Bildung
  13. Stand und Perspektiven der sportwissenschaftlichen Geschlechterforschung
  14. Qualitätsmerkmale musikbezogener Applikationen für das Klassenmusizieren
  15. Sind mittelständische Betriebe der Jobmotor der deutschen Wirtschaft?
  16. Das Seminar "Digitale Medien und Kompetenzen im Musikunterricht"
  17. Physische und psychische Wirkungen von Umweltgiften
  18. Verständlichkeit mündlicher Erklärungen von Sportlehrkräften
  19. Ohne Mindestkapital von England nach Deutschland wechseln - die UG & Co. GmbH als Zielrechtsträger eines grenzüberschreitenden Formwechsels
  20. Auctionning plant biodiversity
  21. Vergütungsanspruch und Nachtragskalkulation gemäß §§ 1 und 2 VOB/B