Sustainability and Green Chemistry Education: Innovative and Contextualized Experiences from the Undergraduate Chemistry Courses at the Federal University of Saõ Carlos, Brazil

Publikation: Beiträge in SammelwerkenKapitelbegutachtet

Authors

Since 2000, new conceptual, procedural and attitudinal contents on sustainability and green chemistry for the undergraduate chemistry courses at the Federal University of Saõ Carlos (UFSCar), Saõ Paulo state, Brazil, have been designed and applied. All teaching modules are based on investigative and problem-based case studies, emphasizing socio-scientific Brazilian issues that can be extrapolated abroad (e.g., sustainable agriculture, biorefineries, green formulations, bio-rational control of plagues and metrics). The modules encompass lectures, seminars, laboratory work and projects, integrating green chemistry and socio-environmental technologies in Brazil. Bringing together academic, industrial, governmental and social dimensions-considering agro-resilience, adding value to by-(co)-products over some supply chains-the teaching experiences have been contributing to develop a new understanding of the role of chemistry in the context of the bioeconomy at and beyond universities. Moreover, the socio-construction of knowledge is radically committed to critical thinking and actions towards socio-eco-justice and sustainability. This work presents an alternative green experiment to the synthesis of methyl salicylate by esterification with microwave irradiation for a 1styear undergraduate course in chemistry at UFSCar based on critical theory referential. The pedagogical module started with an introductory lecture on an alternative repellent to Boophilus microplus larvae, a Brazilian socio-scientific problem. In addition, the practice was reviewed using a holistic metric known as green star (GS), which allows a quick assessment of the greenness of a chemical reaction or process based on the 12 principles of green chemistry.

OriginalspracheEnglisch
TitelChemistry education for a sustainable society : Volume 2: Innovations in Undergraduate Curricula
HerausgeberSherine O. Obare, Catherine H. Middlecamp, Keith E. Peterman
Anzahl der Seiten14
VerlagAmerican Chemical Society
Erscheinungsdatum2020
Seiten97-110
ISBN (Print)9780841237551
ISBN (elektronisch)9780841237568
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2020
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Funding Information:
The authors would like to thank CNPq (PIBIC/PIBIC-AF-UFSCar 2018, 310149/2017-7, 421096/2016-0, and 311000/2014-2), FAPESP (18/11409-0 and 17/25015-1), and IUPAC (2013-041-3-300) for their financial support, as well as the staff and all undergraduate students who attended the module and who agreed to participate in this study, signing the consent term recommended by the Committee on Ethics in Research of the Federal University of São Carlos.

Publisher Copyright:
© 2020 American Chemical Society. All rights reserved.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Individuelle Voraussetzungen von zukünftigen Lehrkräften
  2. Gesellschaft und Kultur der siebziger Jahre
  3. Zeit- und Einkommensarmut von Selbständigen als Freiberufler und Unternehmer
  4. Selbstverständnis, Unternehmensstrategie und Arbeitsbelastung von Buchverlegern
  5. Anbieterkonzentration am internationalen Prüfungsmarkt und Einfluss auf die Prüfungsqualität
  6. Widerstand und christlicher Glaube angesichts des Nationalsozialismus
  7. Führt mehr globales Wissen zu mehr Recht und Gerechtigkeit
  8. Grenzverkehr. Wie Personalarbeit die Brücke zwischen unternehmerischem Erfolg und gesellschaftlichen Entwicklungen bauen kann
  9. Den Metallen auf die Spur kommen - das Konzept der Stoffgeschichten
  10. Vielfalt an Übergängen in der beruflichen Bildung - zwölf Ansichten
  11. Musikevents als Bühnen für den Urheberrechtsdiskurs
  12. Internationaler Personaleinsatz
  13. Die Bundeswasserstraßen als Energiespeicher
  14. Silver Work - Zukunft der Arbeitswelt
  15. Rollstuhlhandball als Teil eines inklusiven Sportprojekts - Effekte auf das Gruppendenken und hierarchische Strukturen unter den Akteuren
  16. Critique de la morale sacerdotale et pouvoir pastoral
  17. Green and sustainable pharmacy
  18. Beziehungen zwischen Struktur und Kryptogamenflora von unbewirtschafteten und bewirtschafteten Buchenwäldern im nordostdeutschen Tiefland
  19. "Also, es hat was Starkes, was Mächtiges, Männer halt ..." - Dimensionen eines militärischen Gendermanagements in Medien und Alltag
  20. Review of: Toews, Miriam. 2018. Women Talking. London, UK: Faber & Faber. 216pp., h/c. $24.00.
  21. Ernährungsverhalten sozial benachteiligter Jugendlicher - ein Interventionsprojekt in Einrichtungen der offenen Jugendhilfe
  22. Das internationale Kartellrecht zwischen Extraterritorialität und Konvergenz
  23. A Lost Generation - Jobless Young People in Europe
  24. Bei welchen Lernenden fördert globale Textkohäsion das Verständnis von Sachtexten?
  25. Sonderheft Medienökonomien, Zeitschrift für Medienwissenschaft, Vol 18, Nr. 1
  26. The venture capital industry in Europe
  27. Tägliche Arbeitszeitmuster und Einkommen von freien Berufen
  28. Bewegung in der Schule am Menschen und nicht primär am kulturell geprägten Sport orientieren
  29. Kartellrechtliche Schadensersatzansprüche in mehrstufigen Absatzverhältnissen
  30. Psychological treatment of anxiety in primary care
  31. Mögliche Konsequenzen des Klimawandels für Pflanzenareale in Deutschland